Ved användbar efter träbaggar varit på dem?

497 läst  4 svar

Sida 1 av 1
  1. C
    Medlem Nivå 6
    Vi fällde några tallar/björkar tidigare i år som fick ligga då vi inte hade pallar att lägga stockarna på. Nu har vi börjat stapla upp stockarna men jag ser att träbaggar (?) har varit på dem. Stockarna är tänka att användas till kamin-ved. Just nu har vi mycket ved sedan tidigare så planen är att stycka upp stockarna i rätt längder och klyva under nästa år. Vad jag undrar är:

1. Finns det någon risk att använda stockar som är ätna av träbaggar till ved?
    2. Vart tar baggarna vägen när veden är klyvd och torkar?
    3. Kommer baggarna med in i huset när det är dags att elda?

Tack på förhand!

2. N
    Medlem Nivå 6
    Det är svårt att torka ved med barken kvar, speciellt björk ruttnar väldigt fort.
    Så baggarna kommer nog att bo kvar där, det är väl ingen speciell risk med att elda veden, kanske inte så trevligt att ha den i vardagsrummet och den förlorar ju i värmevärde.

Det bästa är nog att klyva dom så fort som möjligt, eller åtminstånde skrapa bort barken på några ställen runt stocken, men det är väl nästan lika mycket jobb som att klyva.
    När veden väl torkat brukar inte insekterna trivas och flyttar till något trevligare ställe.

Så jag skulle klyvt i lagom stora bitar och staplat på pallarna, gärna med barksidan nedåt så torkar dom bättre, och sen lagt en plåt över med några spännband runt så den inte blåser iväg.
    Sen kan det ligga i flera år utan problem.

3. D
    Medlem · Nivå 14
    Nu vet jag inte vad du har för djur i din ved. Men jsg kan tänka mig någon typ av barkborre. Den angriper levande och nyligen fällda träd. Hålen blir nör de lämnar trät. De lever i barken och inte i virket. Det finnd absolut inget problem att snväbda den veden.
    Det finns vedkevsnde insekter också, men samtliga behöver fukt i veden, så det finns ingen risk att friska hus angrips.

4. C
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren! Jag hittade en trevlig sida med information om olika baggar på bussen imorse: Rentokil.
    Mina s.k. baggar är nog "Strimmig trägnagare" sett till bilderna där.

Vi har en hel del ved sedan tidigare så min tanke var att låta stockarna ligga något år eller två för att sedan klyva dem. Vi är mitt i processen att bygga hus så vi har inte hunnit förbereda en vedbod än. Jag var mest orolig att få in skadedjur i huset tillsammans med veden.

Men då ska jag försöka klyva upp veden så snart det är möjligt. Och förhoppningsvis så flyttar även baggarna då också i samband med att den torkar.

5. D
    Medlem · Nivå 14
    Det är bara larven som bor i trät. Den dör om det blir under 50% fukt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: