4 410 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Veckour till reglercentral ECL Comfort 100M
Hej,
Jag har en Danfoss fjärrvärme reglercentral som heter ECL Comfort 100M.
Det analoga veckouret i den har nu tyvärr gått sönder. Tror jag i alla fall... när jag trycker till det så tickar det i några minuter men stannar sedan. Jag har letat överallt men kan inte hitta ett ersättningsur.
Den lokala handlaren sa att jag måste byta hela reglercentralen p.g.a. att uret inte finns som reservdel, men är det verkligen så illa? Är det någon här som kan hjälpa mig och peka i rätt riktning?
På baksidan av uret står beteckningen RM/1 QWUZ 02.35.5006.1.
Jag har även hittat denna beteckning i ett annat dokument:
Typ Benämning Best nr
ECA 100 Analogt veckour 087B1147
Tack på förhand!
Jag har en Danfoss fjärrvärme reglercentral som heter ECL Comfort 100M.
Det analoga veckouret i den har nu tyvärr gått sönder. Tror jag i alla fall... när jag trycker till det så tickar det i några minuter men stannar sedan. Jag har letat överallt men kan inte hitta ett ersättningsur.
Den lokala handlaren sa att jag måste byta hela reglercentralen p.g.a. att uret inte finns som reservdel, men är det verkligen så illa? Är det någon här som kan hjälpa mig och peka i rätt riktning?
På baksidan av uret står beteckningen RM/1 QWUZ 02.35.5006.1.
Jag har även hittat denna beteckning i ett annat dokument:
Typ Benämning Best nr
ECA 100 Analogt veckour 087B1147
Tack på förhand!
Jag misstänker att enda sättet att få tag i ett urverk är att köpa ett begagnat, antingen bara själva urverket eller hela reglercentralen.
Om man är elektronikkunnig så skulle man kunna plocka isär reglercentralen och mäta fram vad de olika stiften har för funktion och sedan med hjälp av ett externt urverk bygga sig ett eget urverk.
Om man är elektronikkunnig så skulle man kunna plocka isär reglercentralen och mäta fram vad de olika stiften har för funktion och sedan med hjälp av ett externt urverk bygga sig ett eget urverk.
Nej, jag har tyvärr inte löst urverks problemet. Det verkar vara väldigt svårt att hitta som reservdel. Jag kör utan urverk som det är nu. Hör av dig om du hittar ett ur.KuMaNi skrev:
Dum fråga, men, har du bytt batteriet? En del av de där reglercentralerna stannar om batteriet är kass, minns inte hur det är på just denna.
Demmpa skrev:
Jag misstänker att enda sättet att få tag i ett urverk är att köpa ett begagnat, antingen bara själva urverket eller hela reglercentralen.
Demmpa skrev:
Om man är elektronikkunnig så skulle man kunna plocka isär reglercentralen och mäta fram vad de olika stiften har för funktion och sedan med hjälp av ett externt urverk bygga sig ett eget urverk.[/QUOT
Är det någon som bytt reglercentral till Comfort 110?
Ja, jag har bytt ut vår gamla ECL 100M till ECL 110, kunde behålla utegivaren och framledningstemperaturgivaren.KuMaNi skrev:
Hade kunnat behålla shuntmotorn om jag hade valt 230VAC-versionen, men valde 24VAC-versionen istället, då behövdes även en ny shuntmotor.
Framledningsgivaren som följde med nya reglercentralen satte jag som returgivare och utegivaren som följde med satte jag som innegivare.
Klicka här för att svara