3 759 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Veckans dummaste fråga
Sida 1 av 2
Jag har en fråga som jag ej vill ta upp med min sambo (byggaren). Vi bygger hus och garage i lösvirke, garaget först upp. Nu sätter min sambo gips på garaget och sen blir det panel. Likadant tänker han göra med ytterväggen på huset.
Konstigt tycker jag, skall det inte vara TRÄVÄGG
alltså riktigt trä i väggen förutom panelen ?! Gips tycker jag inte verkar särskilt gediget, finns det inget annat alternativ ? Hur är en vägg uppbyggd egentligen ?
Jo jag vet lite pinsam fråga :-[
Antagligen är jag helt ute och cyklar ...
Konstigt tycker jag, skall det inte vara TRÄVÄGG
Jo jag vet lite pinsam fråga :-[
Antagligen är jag helt ute och cyklar ...
Den dumma frågan. Det är den man inte ställer 
Den här däremot är rätt bra.
Din kära byggare gör helt rätt. Han sätter utegips som är fukttålig och som stoppar vinden utanpå huset för att sen klä det hela med något snyggare. I ert fall panel.
På insidan mellan reglarna fyller man sen upp med isolering.
På insidan blir det ett lager plast för att hindra fukten på den sidan och sen gips eller spånskiva/skivor. Som avslutning så ska det målas elller tapetseras
Den här däremot är rätt bra.
Din kära byggare gör helt rätt. Han sätter utegips som är fukttålig och som stoppar vinden utanpå huset för att sen klä det hela med något snyggare. I ert fall panel.
På insidan mellan reglarna fyller man sen upp med isolering.
På insidan blir det ett lager plast för att hindra fukten på den sidan och sen gips eller spånskiva/skivor. Som avslutning så ska det målas elller tapetseras
Hm, när slutade man sätta trä i väggarna .. ? När man slutade med stock eller ?
Konstigt är det tycker jag i alla fall. Hur skall det här huset hålla i 100 år som jag har tänkt mej ?
Tur att min sambo inte vet vilka dumma frågor jag ställer här
Och tur att man är anonym så han slipper skämmas !
Konstigt är det tycker jag i alla fall. Hur skall det här huset hålla i 100 år som jag har tänkt mej ?
Tur att min sambo inte vet vilka dumma frågor jag ställer här
Och tur att man är anonym så han slipper skämmas !
En sak undrar jag på Pius, och förmodligen flera andra. Hur kommer det sig att du inte frågar din sambo om det är något du undrar över? Jag menar, min fru formligen bombarderar mig med frågor så jag har inte en chans att bygga upp någonting som jag inte först tänkt ut en bra motivering för! Och naturligtvis är det här bollandet av idéer mellan oss ganska givande, så det är inte bara till besvär.
Han har liksom fullt upp på bygget ... När han kommer på kvällen efter 12-14 timmars spikande av takfilt är det inte läge att fråga/ifrågasätta alltför mycket. Och dessutom tycker han att jag har lite konstiga frågor
Och att jag är för frågvis. 
Det är helt enkelt bäst för husfriden att fråga här istället !
Det är helt enkelt bäst för husfriden att fråga här istället !
Det finns förövrigt alternativ till att använda utegips under panelen.
Asfaboard.
Windy vindduk.
Gammal hederlig? vindpapp.
Det var det jag känner till.
Någon som andra tips/förslag?
Någon som vet några direkta nackdelar med något av alternativen?
Fördelar kan väl också nämnas, bara inte tråden växer okrontollerat! ;D
//ML
Asfaboard.
Windy vindduk.
Gammal hederlig? vindpapp.
Det var det jag känner till.
Någon som andra tips/förslag?
Någon som vet några direkta nackdelar med något av alternativen?
Fördelar kan väl också nämnas, bara inte tråden växer okrontollerat! ;D
//ML
Om man nu gillar träväggar väldigt mycket så kan man använda råspånt i stället för skivmaterial. Sen finns det "hårda" isoleringsskivor. Västkustskivan tror jag är en sådan.
För-/nackdelar?
Gips: brinner inte.
Asfaboard: lättare att hantera.
Papp: billigt och snabbt att sätta upp. Ömtåligare än andra alternativ.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det finns ju en till fördel med gips (och andra skivmaterial typ asfaboard?) Stabilitet.
Vad man nu än tänker om gips och hållbarhet så är det ett styvt material som motverkar att reglarna i väggen "lägger sig".
Om man istället kör med vindpapp eller duk osv. Så får man förlita sig på att innerväggskivorna håller stabiliteten.
Vad man nu än tänker om gips och hållbarhet så är det ett styvt material som motverkar att reglarna i väggen "lägger sig".
Om man istället kör med vindpapp eller duk osv. Så får man förlita sig på att innerväggskivorna håller stabiliteten.
Vet inte om det här blir den dummaste förklaringen...
Men man bygger ju först en stomme i trä. typ som ett skelett som man sedan klär med gips för att det inte skall blåsa in vind och vatten i isoleringen.
Vet inte om du menar att han bara sätter gips och sedan panel. eller det gör han garanterat inte för det huset skulle inte vara ett hus utan bara en hög byggmaterial på marken. Jag tror att de flesta förutsatt att du visste det men jag är inte så säker....
gipset har ingen bärande förmåga förutom att det stadgar i sidled som nån redan har skrivit.
Men man bygger ju först en stomme i trä. typ som ett skelett som man sedan klär med gips för att det inte skall blåsa in vind och vatten i isoleringen.
Vet inte om du menar att han bara sätter gips och sedan panel. eller det gör han garanterat inte för det huset skulle inte vara ett hus utan bara en hög byggmaterial på marken. Jag tror att de flesta förutsatt att du visste det men jag är inte så säker....
gipset har ingen bärande förmåga förutom att det stadgar i sidled som nån redan har skrivit.
Pius skrev:
Nä så dum är jag inte 
Det jag är ute efter är att det ju inte blir någon gedigen, tung (värmelagrande) stomme som håller i 100 år, som husen gjorde förr. Ett TRÄhus borde ju rimligtvis vara uppbyggt av trä och inte av gipsskivor och isolering.
Det jag är ute efter är att det ju inte blir någon gedigen, tung (värmelagrande) stomme som håller i 100 år, som husen gjorde förr. Ett TRÄhus borde ju rimligtvis vara uppbyggt av trä och inte av gipsskivor och isolering.
Man får fixa stabiliteten på något annat sätt. Tex med snedsträvor eller spikband på diagonalen. Det blir stabilt av det också.
Om Pius vill ha en "tung, värmelagrande stomme" så får hon nog bygga sig ett stenhus. Stockar är visserligen tunga, men värme lagrar de inte i någon större utsträckning.
Jag vet ett hus som skulle passa in på Pius definition av trähus. Det är ett gammalt kruthus som är byggt helt i trä. Det finns inte en spik i hela huset; det är sammanfogat med träpluggar.
Jag tycker nog att Pius hårddrar betydelsen av ordet "trähus" väl mycket. Det behöver inte betyda att huset består enbart av trä. Det finns andra liknande konstruktioner i svenskan. En plastbåt består ju inte enbart av plast, en skinnsoffa består ju inte enbart av skinn! Eller hus?
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer