Någon som vet för och nackdelar med att bygga grunden på ett växthus/orangeri i lättbetong istället för tegel?
 
Åsa Lund
Utan att veta tror jag att det har med utjämning av temperaturen över dygnet och magasinering av värme/ kyla att göra.
 
Om du med grunden menar under mark så är lättbetong inte att rekommendera, utan där bör det vara Lecablock som är betydligt mer fukttålig. Lättbetong suger vatten.

Ovan mark däremot är lättbetongen bra. Den isolerar bättre än Leca, betonghålsten och tegel.
 
Tack för svaren.
En grund av Leca är ett måste men det är den delen som man normalt murar upp med tegel jag undrar över.
Har inte hittat någon som murat upp med lättbetong så därför undrar jag om det finns några nackdelar. Vi har lättbetong över från vårt husbygge så det vore bra att få användning för dem.
 
Använd lättbetongen ni har över. Det kommer att fungera bra.
 
  • Gilla
Lizabettan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.