Hej! Det har skrivits spaltkilometer i ämnet, men för en novis som jag är det tillräckligt svårt för att sålla.
Frugan beställde ett växthus: Bruka 9,9 kvm, alu/glas dock utan sockel. (och som vanligt är det jag som står för grovjobbet/monteringen, som är ju inga problem...). Men för att lyckas, vill jag göra ett så gott underarbete som går öht.
Förutsättningarna är följande:
- Som sagt var, Nordöstra Skåne, 3 mil norr om Kristianstad.
- Tomten, där växthuset skall stå lutar en aning, ca 20 cm/ 3m.
- Jordens översta 30-40cm är matjord sedan en sorts gulgrå sand. Under det vet jag inte.
Min tanke är att gräva en fyrkantig dike på en sisådär 50cm bredd och lika mycket neråt.
Lägger makadam (vilken storlek?) på botten (10cm?) sen gjuter jag en armerad 25cm bred och 5 cm hög ram.
Sen kommer murblock (19x19x59 Hornbach Art. 5107680) med armering. Jag tänkte ta tre varv. men frugan säger att två räcker. Räcker verkligen två?
Inuti tar jag bort matjorden och lägger bärlager, sättsand och plattor, som skall fö vara runt växthuset också.
När allt dethär är helt i våg så kan växthuset växa fram, men för säkerhets skull kommer jag att skruva fast ramen i blocken med expanderbultar.
Några idéer om det här kan vara tillräckligt stabilt, eller göras på ett annat (kanske billigare) sätt?
Stort tack! Mvh Laszlo