Hej! Vi håller på att planera vår trädgård runt vårt nya hus. Vill ha tips på växter i en slänt som ligger i ost läge. Sol på förmiddagen fram till c:a kl. 14. Normal trädgårdsjord. Tomten är en naturtomt med planterade växter närmast huset. /Ingrid

Sol fram till 14 är ett soligt läge. Sluttar det så ni ser slänten, dvs ska det vara ett vacker blickfång? Eller behöver ni mest "schyssta och effektiva" marktäckande växter?

Hej, slänten ligger från altan till parkeringsplats. Ser den när man kommer till huset

Tror jag gjort trillioner slänter. Det måste vara det vanligaste problemet särskilt på nybyggda tomter. Inte en enda är lik den andra. Kunder gillar olika, omgivning och arkitektur är olika, läget är olika. Hur brant den är är förstås också avgörande.

Om det ska vara ett något av ett blickfång, så skulle jag jobba med 1-3 bra marktäckare som bas och komplettera med något som ger höjd, vintergrönt, vinteform, höstfärger, blom. Komplementen kan vara buskar, höga perenna gräs, ev formklippt klot eller friväxande smala pelare som är vintergröna, höga perenner med stadig vinterform.

Eller köra bara med marktäckande mellanhöga buskar.

Här kommer mina trotjänare för slänter: flocknäva, liten flocknäva, sockblomma, hjärtbergenia, waldsteinia, liten stefanandra Crispa, tuvkornell Kelseyi, liten svartaronia Glorie, björkspirea Tor, praktspirea Little Princess, blåbärstry Anja, prydnadssnöbär Arvid. Även baltisk murgröna eller stjärnklematis som sätts med jämna avstånd är bra som marktäckare.

Därtill kan jag sätta höga glansmiskantus, silvergräs eller jättetåtel, enar, luktolvon, klättertorn med kaprifol, kopparfärgad smällspirea, korneller med vackra grenfärger, idegransklot, grupper av vipp- eller vidjehortensia, vingad benved...

Hoppas detta gav en inspirationskick.

Här är en bild av välstädad waldsteina i slänt, i design av Ulf Nordfjell.

ulfnordfjell.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://se.pinterest.com/pin/446067538071119825/

• Gilla
Palle Strömstad och 1 till
  • Laddar…
Vi står inför samma "dilemma" och har testat lite olika varianter i vår "ostslänt", bl.a. murgröna, timjan (backtimjan tror jag det var) och sockblomma men ingen av dem vill riktigt ta sig ordentligt.
De växer men väldigt långsamt så den gröna "matta" vi hade föreställt oss är nog 10 år bort skulle jag gissa...

Vi har rätt sandrik väldränerad jord men har haft automatisk bevattning på slänten med sensor under hela förra sommaren då de var nyplanterade.

Nu är vi inne på att helt enkelt köpa sedum på rulle och rulla ut... En fråga ang. sedummattor, växer det mycket ogräs/gräs i dem?

Om ni har sandig väldränerad jord ska ni välja växter som gillar detta. Sockblommma och murgröna är inte skräddat.

Timjan borde i o f s trivas, men den är för orejäl i detta sammanhang, för låg för att göra ett bra jobb. Ogräsfröna lägger sig ovanpå och lyckas få kontakt för att rota sig i jorden. Sedummattor har lite samma dilemma, de är för låga.

Ni ska inte behöva ha bevattning om ni väljer växter som trivs på platsen. Men så klart etableringsbevattning på riktigt sätt.

Sätt dem enligt det c/c-avstånd som rekommenderas. Sätter man glesare blir jorden torr mellan och det tar sig sämre.

Förslag på kostnadseffektiva marktäckare till slänt för sandblandad jord i halvskugga:

BUSKAR
• Björkspirea 'Tor' – kompakt rundat växtsätt, vit blom juni, mkt fina höstfärger, bra till massplanteringar
• Tuvsnöbär 'Arvid' – mkt anspråkslös, tät och fin, städad, gör sitt jobb
• Ölandstok – finns många blomfärger och sorter, blom juni-okt, t ex 'Manchu' som kompakt och låg, vitblom med silvrigare bladverk
• Småbladig krypoxbär Eichholz eller Major – vintergrön, små oansenliga blommor maj, röda bär på hösten, utmärkt på väldränerade jordar
• Kryp-en, t ex sorten Green Carpet – vintergrön snygg låg barrväxt
• Sandkörsbär – vit körsbärsvårblom, orangeröda höstfärger. Ska klippas in kort första JAS-perioden, för att förgrena sig väl. Den älskar torrt men helst något soligare läge. (kolla upp, ni kanske har soligare på vissa delar)
• Cover-rosor från gruppen "Towne & country" (Poulsen) klarar detta läge utmärkt, tex 'White Cover' eller 'Snow cover' (inga skötselbehov, frisk, blommar från juli-senhöst)

PERENNER:
• Flocknäva (rena arten)
• Liten flocknäva 'Karmina' eller 'St Ola'

Välj ut 1-3.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.