1 115 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Växelriktare och installation av solpaneler.
Hej undrar om växelriktare till solpaneler hur de brukar kopplas. Den vanliga växelriktare som man använder i små anlägnignar som kopplas på ett 12v batteri känner jag till.
Fråga: I hus går det direkt från panel - växelriktare till huvudsäkring? Sen har jag hört om microinverter som sitter uppe vid panelerna. Då får man ner 230V vad jag förstår koppas det in I någon annan controller eller går det direkt in på huvudsäkringar också. Om det är så använder man oftas 3 och kopplar in en på varsin fas?
Orao er inte jag vill bara lära mig och ska inte gör det här själv.
Fråga: I hus går det direkt från panel - växelriktare till huvudsäkring? Sen har jag hört om microinverter som sitter uppe vid panelerna. Då får man ner 230V vad jag förstår koppas det in I någon annan controller eller går det direkt in på huvudsäkringar också. Om det är så använder man oftas 3 och kopplar in en på varsin fas?
Ja från panel i en eller flera slingor till en växelriktare som ansluts i husets elnät.McLovin skrev:
Hej undrar om växelriktare till solpaneler hur de brukar kopplas. Den vanliga växelriktare som man använder i små anlägnignar som kopplas på ett 12v batteri känner jag till.
Från panel(er) till microinverter som gör 230 växelström och går direkt in på husets elnät. Det behövs ingen styrenhet. Men det går att köpa övervakningsmodul.
Sedan ska man ha säkerhetsbrytare och säkringar vid anslutningspunkten med
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Endast installation av solpaneler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solpaneler och ny batteriinstallation - vilket elavtal?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Säkerhetsbrytare växelriktare installationskrav?
Ny installation av solpaneler med SigEnergy
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G