27 013 läst ·
9 svar
27k läst
9 svar
Vävlim till Non Woven-tapeter
Ska till att sätta upp en fondvägg med en non woven-tapet.
Jag har sedan tidigare köpt Flügger 378 vävlim, det som är lite extra kraftig/starkt.
Frågan är om jag kan använda det till att sätta upp non woventapeten?
Har även lite Flügger 377 vävlim (som vanligtvis används till non woven) men är osäker om det kommer att räcka. Kan man blanda de olika de olika typerna av lim?
Tack för svar på förhand
Jag har sedan tidigare köpt Flügger 378 vävlim, det som är lite extra kraftig/starkt.
Frågan är om jag kan använda det till att sätta upp non woventapeten?
Har även lite Flügger 377 vävlim (som vanligtvis används till non woven) men är osäker om det kommer att räcka. Kan man blanda de olika de olika typerna av lim?
Tack för svar på förhand
Var mest det att de på målarbutiken trodde att det extra starka limmet skulle "blöda" igenom tapeten.
Det jag gjorde var att blanda i ca 1 liter 378 i 2 liter 377...och det fungerade fint! Så jag blir nog också förvånad den dag då tapeterna ramlat ner.
Det jag gjorde var att blanda i ca 1 liter 378 i 2 liter 377...och det fungerade fint! Så jag blir nog också förvånad den dag då tapeterna ramlat ner.
Det är ingen fara att använda det limmet till en NW-tapet. Blöda genom kan det göra om man har alldeles för starkt lim till tex. papperstapeter. Om man använder ett Vävlim extra eller ett våtrumslim till en fin papperstapet kan fläckar uppstå i och med att limmer med mer bett är torrare än ett tapetlim. Då är det svårt att få bort fläckarna som uppstår utan att man skadar tapeten.
Använd det lim som fabrikanten av tapet skriver. Det är en koc med prickar, fyrkanter och trekanter. Koderna brukar stå på tapetrullen och på limburken. Använder man Hernia 1870 till en NW-tapet kan man få problem med skarvarna då limmet har för hög fukthalt. Om man använt fel lin och får problem kan man glömma ersättning om något blir fel. Det är inte värt den lilla besparingen man kan göra på att använda billigare lim. Tänk även på att använda ca 15% mindre lim till tapeterna än man gör med papperstapeter. Detta pga av att det inte finns något papper som ska suga åt sig fukt.
Både 377 & 378 är godkända för NW tapeter så att mixa dessa två är inget problem.
Det man ev. bör tänka på är att 377 är "gulare" när den torkat vilket medför att det kan bli problem om man ska sätta väldigt ljusa tapeter och sedan missar att torka rent ordentligt.
Vidare så är det ju fin fint med NW då det just som Michalioff säger, inte suger fukt och sväller som papper gör.
Detta medför att man kan "limma på väggen"..
Man behöver inte längre tänka på att det ska ligga och svälla. Fint va?
Angående åtgång så framgår det på emballaget.
Det man ev. bör tänka på är att 377 är "gulare" när den torkat vilket medför att det kan bli problem om man ska sätta väldigt ljusa tapeter och sedan missar att torka rent ordentligt.
Vidare så är det ju fin fint med NW då det just som Michalioff säger, inte suger fukt och sväller som papper gör.
Detta medför att man kan "limma på väggen"..
Man behöver inte längre tänka på att det ska ligga och svälla. Fint va?
Angående åtgång så framgår det på emballaget.
Jag har aldrig upplevt någon större skillnad på 377 & 378 (som båda är rätt 'stabbiga') så för mig låter det konstigt.Frodo skrev:
Samma här, har inte märkt någon skillnad i konsistens mellan 377 och 378.
Du bör kanske kolla upp det med färghandeln?
Du bör kanske kolla upp det med färghandeln?
Klicka här för att svara