Hej. Vattnet till toaletten som ej används lika frekvent som den andra frös inatt. Tror jag lokaliserat var isproppen satt. Se foton! Där går 4 ledningar varav två går till den aktuella toaletten och handfatet. Dessa löper längs en yttervägg som består av typ betong och känns kall även på insidan.
I natt när det var -10 grader frös både varm och kallvattnet i de aktuella ledningarna.
Jag tog ur alla lakan som låg i detta skåp och lätt skåpsluckan stå öppen och efter någon timme släppte isproppen. Antar att sängkläderna såg till att värmen inifrån ej kom åt rören och då blev kylan utifrån för stark.
Med sängkläderna borta och skåpsluckan öppen känner man att det drar rejält från rörgenomföringen.
Ska det se ut såhär? Hur kan jag isolera bättre så det inte fryser igen?
Skum? Vanlig gul isolering? Svårt att komma åt o fästa vanlig rörisolering kring dessa rör i detta trånga uttymme tänker jag.
/Med vänlig hälsning, Mikael.
Bifogar foton.
I natt när det var -10 grader frös både varm och kallvattnet i de aktuella ledningarna.
Jag tog ur alla lakan som låg i detta skåp och lätt skåpsluckan stå öppen och efter någon timme släppte isproppen. Antar att sängkläderna såg till att värmen inifrån ej kom åt rören och då blev kylan utifrån för stark.
Med sängkläderna borta och skåpsluckan öppen känner man att det drar rejält från rörgenomföringen.
Ska det se ut såhär? Hur kan jag isolera bättre så det inte fryser igen?
Skum? Vanlig gul isolering? Svårt att komma åt o fästa vanlig rörisolering kring dessa rör i detta trånga uttymme tänker jag.
/Med vänlig hälsning, Mikael.
Bifogar foton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rörisolering kommer INTE att lösa problemet, bara fördröja avkylningen och frysningen. Utan tillsatt värme kommer samma rör att frysa igen och igen. I detta specifika fall tror jag att ventilation är nyckeln eftersom du lokaliserat platsen där det fryst och fått det att tina. Borra några lämpliga hål med t.ex. en dosfräs eller lite fler hål i mindre dimension så får du cirkulation på den varmare lyften. Rören ser ut att ligga kloss an mot ytterväggen men kan du bara peta in lite glasull eller en tunn isolerskiva (överblivet tunt undertak t.ex.) så kommer det att göra stor skillnad. Till och med 5 mm cellplast/Frigolit kan hjälpa mycket. Ta gärna lite mer isolering ovan och under rören eftersom det ju finns mer plats där.
Som fb35523 säger, det är en klassiker att det fryser i skåpen som sitter utmed yttervägg. nu är det betong och kylan trycker igenom. Andra hus av trä så fryser det under diskbänken, lie smådrag här och där, håll dörrarna öppna och spole på toa om den finns vatten kvar, och en VV-kran öppen, fram med hårtorken och blås på rören så kommer det att släppa och det börjar rinna så rensar det ur isen, lämna sen dörrarna öppna tills en lösning kommit till
Men vad är det på andra sidan väggen där rören går igenom?
Ser nästan ut som en yttervägg i bakkant med en vägg som ansluter till den, då kan det vara ett piphål och kall luft drar in direkt mot ett rör, kan frysa till över en natt, bara öppna och sätta en värmefläkt i skåpet på svag värme eller bar blåsa luft rakt i hålet är nog bäst utan värme, tänker på brandfaran.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
fönsterbleck under spårskenan till skjutfönster på altan
Fönster & Dörrar -
Var hittar jag ny golvskena med rätt mått till mina skjutdörrar?
Fönster & Dörrar -
Varför tillfällig metallisk doft och smak på vattnet?
Vatten & Avlopp -
Hur ska jag koppla en DCL kontakt till en spotskena med en omvandlare?
Belysning -
Hur ska jag fördela vattnet till utekök och Gardena?
Vatten & Avlopp