7 238 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Vattnet rinner inte undan i vasken
Ok men från infästning i vasken till första böjen är det lutning på röret så helt i våg går det inte få ändå det utan våld.Demmpa skrev:
Skruva fast vattenlåset i väggen, just nu belastas anslutningen mot diskhon i onödan.
Botten på vattenlåset ska vara i våg, så hela vattenlåset ska upp ca 4 cm.
Såhär ser det ut hos oss,
[bild]
Från hoarna är det lite fall, botten på vattenlåset är typ helt i våg. Precis över bottendelen på vattenlåset är den skruvad i väggen, har en liten distans mellan vattenlåset och väggen.
Själva vattenlåset ska vara i lod och i våg.
Vattenlåset är inringat med blått.
Anslutningsröret från hon till vattenlåset är inringat med grönt, ja det ska luta lite. Om du drar isär anslutningsröret så kommer den högra delens vänsterkant att åka uppåt ganska mycket när inget belastar röret.
Sen går det att dra isär gröna delen ifrån blåa delen så att det blir längre avstånd/rörlängd mellan hon och vattenlåset.
Kolla hur vårt är monterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningsröret från hon till vattenlåset är inringat med grönt, ja det ska luta lite. Om du drar isär anslutningsröret så kommer den högra delens vänsterkant att åka uppåt ganska mycket när inget belastar röret.
Sen går det att dra isär gröna delen ifrån blåa delen så att det blir längre avstånd/rörlängd mellan hon och vattenlåset.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Håller med @demmom att vattenlåset bör fästas upp rakt haft samma problem beror troligtvis på låg temp på diskmaskinen dvs matfett som stoppar längre bort
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
329 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Undvik eco program kör min på 70° minst en gång i veckan
Förstår, men iom att vinkeln är 90 grader (rött) så kan inte vattenlåset vara i lod samtidgt som det ska vara fall på röret.Demmpa skrev:
Själva vattenlåset ska vara i lod och i våg.
[bild]
Det ska INTE vara så stort fall från hon till vattenlåset som det är idag!M Marlin11 skrev:
Eftersom det "bara" är vatten så räcker det att fallet är max 1 cm per meter, det ger 5 mm på 50 cm, på den korta sträckan räcker det med 1-2 mm fall, alltså nästan helt i våg.
Sen ska du strunta i propplösare/kaustiksoda/etc, fett mm kan nämligen bli hårt som cement utav det.
Se om du kan öka avståndet mellan röd och blå cirkel. Jag har för mig att det går att dra ut. Du vill ha plant från hon till röd cirkel och sen ett gigantiskt vattenfall från röd cirkel till blå cirkel så vattnet får fart genom vattenlåset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför rinner inte vattnet ut ur min disko (äldre diskbänk)?
Vatten & Avlopp -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Vattnet rinner inte ner (IKEA Lillviken)
Vatten & Avlopp -
Söker handfat där vattnet inte rinner av kanten ut på bänkskivan av trä
Badrum -
Hur lösa så vattnet rinner in och inte ut ur duschen
Badrum