Demmpa Demmpa skrev:
Skruva fast vattenlåset i väggen, just nu belastas anslutningen mot diskhon i onödan.
Botten på vattenlåset ska vara i våg, så hela vattenlåset ska upp ca 4 cm.

Såhär ser det ut hos oss,
[bild]
Från hoarna är det lite fall, botten på vattenlåset är typ helt i våg. Precis över bottendelen på vattenlåset är den skruvad i väggen, har en liten distans mellan vattenlåset och väggen.
Ok men från infästning i vasken till första böjen är det lutning på röret så helt i våg går det inte få ändå det utan våld.

Själva vattenlåset ska vara i lod och i våg.
Vattenlås och anslutningsrör under diskbänk, där vattenlåset är markerat med blå cirkel och anslutningsrör med grön markering för korrekt lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenlåset är inringat med blått.
Anslutningsröret från hon till vattenlåset är inringat med grönt, ja det ska luta lite. Om du drar isär anslutningsröret så kommer den högra delens vänsterkant att åka uppåt ganska mycket när inget belastar röret.

Sen går det att dra isär gröna delen ifrån blåa delen så att det blir längre avstånd/rörlängd mellan hon och vattenlåset.
Kolla hur vårt är monterat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Håller med @demmom att vattenlåset bör fästas upp rakt haft samma problem beror troligtvis på låg temp på diskmaskinen dvs matfett som stoppar längre bort

T TEKILA skrev:
Köp nya grejor, kostar någon hundring. Det sitter ”skit” lite överallt i slang o rör o hindrar snabbt flöde, trots alla försök med våld o kemi.
Fjorte det för ett tag sedan så är max 10mån gamla

Efter propplösare och diskmedel rinner det nu bättre. Rätt säker på att det snart kommer vara sämre igen dock. Men får vara så tills jag får tag på en rensslang med högtryck tänker jag. Tack för alla hjälp.

Undvik eco program kör min på 70° minst en gång i veckan

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Själva vattenlåset ska vara i lod och i våg.
[bild]
Vattenlåset är inringat med blått.
Anslutningsröret från hon till vattenlåset är inringat med grönt, ja det ska luta lite. Om du drar isär anslutningsröret så kommer den högra delens vänsterkant att åka uppåt ganska mycket när inget belastar röret.

Sen går det att dra isär gröna delen ifrån blåa delen så att det blir längre avstånd/rörlängd mellan hon och vattenlåset.
Kolla hur vårt är monterat.
Förstår, men iom att vinkeln är 90 grader (rött) så kan inte vattenlåset vara i lod samtidgt som det ska vara fall på röret.

• Rörinstallation med vattenlås under diskbänk, vi ser ett 90-gradersvinkelrör märkt med rött och diskuterar fall på rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Undvik eco program kör min på 70° minst en gång i veckan
Kör aldrig eco men heller inte 70 så kan prova det.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Förstår, men iom att vinkeln är 90 grader (rött) så kan inte vattenlåset vara i lod samtidgt som det ska vara fall på röret.
Det ska INTE vara så stort fall från hon till vattenlåset som det är idag!

Eftersom det "bara" är vatten så räcker det att fallet är max 1 cm per meter, det ger 5 mm på 50 cm, på den korta sträckan räcker det med 1-2 mm fall, alltså nästan helt i våg.

Sen ska du strunta i propplösare/kaustiksoda/etc, fett mm kan nämligen bli hårt som cement utav det.

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Se om du kan öka avståndet mellan röd och blå cirkel. Jag har för mig att det går att dra ut. Du vill ha plant från hon till röd cirkel och sen ett gigantiskt vattenfall från röd cirkel till blå cirkel så vattnet får fart genom vattenlåset.

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.