Får be om ursäkt för att väcka liv i ett av forumets mest uttjatade ämnen men hittade inget inlägg om det så frågar: varför vattnar man inte trall ordentligt innan man lägger på ny altan så att man får det maximalt expanderat istället för att försöka bedöma hur pass blöt/torr varje planka är? Då kan man lägga precis så tätt som man vill ha det under årets blötaste månader och sommarn får bli vad det blir. Dum idé för att...?

Vill man verkligen ha en trall som "blir vad det blir"?

tveksamt tveksamt skrev:
Vill man verkligen ha en trall som "blir vad det blir"?
Haha nej det är ju det som är hela min poäng. Vattnar man inte så får man "blir vad det blir" både på vintern och sommaren så genom att vattna så tar man åtminstone bort en okänd ur ekvationen. Och framförallt tar man bort risken för brädor som reser sig och skruvar som knäcks osv eftersom man bygger med maximalt svällt virke.

För att du skulle behöva enorma mängder vatten.

Jag kapade några snuttar och la i en hink med vatten i ett par dygn. Mätte sen med skjutmått och på trallen enligt detta. Det blev faktiskt helt perfekt.

(Ja, jag är ingenjör :p)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att du skulle behöva enorma mängder vatten.

Jag kapade några snuttar och la i en hink med vatten i ett par dygn. Mätte sen med skjutmått och på trallen enligt detta. Det blev faktiskt helt perfekt.

(Ja, jag är ingenjör :p)
Intressant det kanske duger. Men det förutsätter ju att sågverket har bra toleranser så varje planka har samma bredd vid samma fuktinnehåll, vilket ju faktiskt också förutsätter att plankorna hade samma fuktinnehåll när dom sågades. Om vi nu ska nörda ner oss (vilket jag alltid tycker att man ska) :)

R
P Pettttter skrev:
Intressant det kanske duger. Men det förutsätter ju att sågverket har bra toleranser så varje planka har samma bredd vid samma fuktinnehåll, vilket ju faktiskt också förutsätter att plankorna hade samma fuktinnehåll när dom sågades. Om vi nu ska nörda ner oss (vilket jag alltid tycker att man ska) :)
Om du hämtar hem ett paket med trallvirke från sågen eller ett nytt paket från byggvaruhus så är det rejält fuktigt. Lär inte suga åt sig något vatten om du inte torkar brädorna.

R
Sågverkets virkestork är för reglar och panelvirke osv.

P Pettttter skrev:
vilket ju faktiskt också förutsätter att plankorna hade samma fuktinnehåll när dom sågades
Sent svar, men du har givetvis rätt.

Nu tror jag att träden fälls, lastas och sågas till virke så fort det bara går. Då är det nog ett större problem att man får virke från två olika partier när det lastas.

Vill man vara petimeter är nog komposittrall vara ett bättre alternativ även om det verkar krympa rätt bra på längden i stället...

Om man googlar på "karbenning såg" bör man få upp AB Karl Hedin Sågverk. Kör man satellitvy så kan man se hur mycket virke dom har liggande. Det tar några dagar att såga igenom det till trall.

/Göran

Nyfniken Nyfniken skrev:
Sent svar, men du har givetvis rätt.

Nu tror jag att träden fälls, lastas och sågas till virke så fort det bara går. Då är det nog ett större problem att man får virke från två olika partier när det lastas.

Vill man vara petimeter är nog komposittrall vara ett bättre alternativ även om det verkar krympa rätt bra på längden i stället...
Efter att ha sågat några färska timmerstockar kan jag meddela att det är stor variation i samma stock splintveden innehåller mycket mer vatten än kärnveden.

/ATW

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.