31 269 läst ·
31 svar
31k läst
31 svar
Vattenutkastare med varmvatten, nackdelar?
Jag drog en slang från tvättstugan i källaren ut just för att tvätta bilen. Släppte på varmvatten och det funkade bra... Tills efter ca 10 minuter när Gardenakopplingarna släppte på grund av att slangen blev mjuk och kröp ur kopplingen!
Så tänk på att välja rätt slang och rätt kopplingar! Nu är ju inte enkla Gardena kopplingar avsedda för det här, men jag har lärt mig en läxa! När jag ska dra ut vatten till en permanent utkastare så blir det en dubbel och rätt version av slang!
Så tänk på att välja rätt slang och rätt kopplingar! Nu är ju inte enkla Gardena kopplingar avsedda för det här, men jag har lärt mig en läxa! När jag ska dra ut vatten till en permanent utkastare så blir det en dubbel och rätt version av slang!
Har själv nyss satt in en sådan hos både mig och min far. Nackdelen är att de inte är frostsäkra som de nyare med bara kallvatten men det är bara skruva av gardenakopplingen så det är inget problem men bra att tänka på. Har man med kv sedan tidigare är det bara borra ett hål till då det är samma kopplingar och hål som fm:s kv.
FMM dubbelutkast är frostsäker men inte med slangen kvar. Enkelutkastet är frostsäkert även MED slangen kvar. Rätt?vaim skrev:Har själv nyss satt in en sådan hos både mig och min far. Nackdelen är att de inte är frostsäkra som de nyare med bara kallvatten men det är bara skruva av gardenakopplingen så det är inget problem men bra att tänka på. Har man med kv sedan tidigare är det bara borra ett hål till då det är samma kopplingar och hål som fm:s kv.
Hej! Väcker liv i denna tråd med en dum fråga. Visst fungerar dubbelutkastet som en vanlig blandare? Dvs, jag kan få ljummet vatten om jag öppnar bägge kranarna? Eller är det antingen varmt eller kallt och sen får man blanda i hinken eller vad man nu fyller upp med vatten?
Ett alternativ kan vara att koppla en blandningsventil före utkastaren.M MaxRoland skrev:
Då kan du har en kran med kallt och den andra med lagom varmt vatten.
Vi har det så, men med 2st utkastare, den ena med blandningsventil, den med ljummet vatten använder vi mest till vår utedusch.
@Peter2400 så har dom på ”vårt” dagis, alltså en vanlig termostatblandare inställd på ca 40° som inkommande varmvatten till varmvattenkranen på dubbelutkastaren.
Jag har LK Hydromix på mina vattenutkastare men inbyggt skållningsskydd. Har man knattar som springer i vattnet kan man aldrig vara försiktig nog.
Någon påtalade i tidigare tråd att det spelar ju ingen roll för att solen kan ju värma upp slangen till väldigt varmt vatten. Jag håller inte med i det uttalandet, det är bara slanglängden som blir varm. Sen finns det svalare vatten att tillgå.
Solens värmande effekt kan man inte rå på, men man kan köpa en alternativ blandningsventil med skållningsskydd för dom små!

https://www.lkarmatur.se/sv/produkter/armatur-for-vamvattenberedning/lk-551-hydromix_66661790.aspx
Någon påtalade i tidigare tråd att det spelar ju ingen roll för att solen kan ju värma upp slangen till väldigt varmt vatten. Jag håller inte med i det uttalandet, det är bara slanglängden som blir varm. Sen finns det svalare vatten att tillgå.
Solens värmande effekt kan man inte rå på, men man kan köpa en alternativ blandningsventil med skållningsskydd för dom små!
https://www.lkarmatur.se/sv/produkter/armatur-for-vamvattenberedning/lk-551-hydromix_66661790.aspx