Hej!

Har en vattenutkastare som läcker när kranen är öppen/på vriden.
Har sett att detta inte är allt för ovanligt men jag kan inte se vad det är för märke/modell jag har.
Jag har bytt 2st o-ringar, men kan också vara så att packning har gett sig?
Kanske behöver byta hela inre delen, men blir svårt när man inte vet modell. (bild 2)

Några tips? Vet nån vilket märke/modell det är?

Bild 1
Hand som håller en vattenutkastares inre del med en bytt o-ring och indikation på var den läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2
Hand håller del av vattenutkastare med utbytt o-ring, spår av kalk och korrosion synliga.
Skapa konto

Bild 3
Närbild på en vattenutkastare som läcker med synliga o-ringar och märkning "VA".
Skapa konto

Bild 4
Närbild på en vattenutkastare monterad på vägg som läcker med synliga o-ringar och ansluten slangkoppling
Skapa konto

D droidekas skrev:
Det är en Gustavsberg/Vatette utkastare.
Detta är reservdelen du behöver:
[länk]

TUSEN TACK! Blir att beställa en sådan. Tack!

• Gilla
droidekas
  • Laddar…
ClasseClas
Jag bytte en sån förra helgen. Från en 20 år gammal läckande utkastare till en som håller tätt. Jag provade först med att byta ut o-ringarna med sådana jag hade i verkstan men de passade inte perfekt så det fortsatte att läcka. Det är ett snabbt jobb att byta delen. 10 minuters jobb inklusive av- och påslag av vattnet för min del.

• Gilla
Vexing
  • Laddar…
Fick hem reservdelen som länkades ovan och böt ut den gamla, nu läcker det inte längre när kranen är på.

toppen!

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
O oskus skrev:
Jag har samma problem att min vattenutkastare läcker. Se bifogad film. Misstänker att jag kanske behöver ett ventilöverstycke?

Denna länken funkar inte längre: [länk]

Någon som kan hjälpa vad jag ska göra?
[video]
@ClasseClas @droidekas @Vexing har någon av er sett mitt inlägg och kan hjälpa mig?

ClasseClas
Ta bort slangen först och sen bänd lös den gråa plastkragen så ser du var det läcker. Stäng av vattnet hemma och skruva lös ventildelen, den yttre och granska delen. Förmodligen är det en packning, o-ring, som är förstörd. Du har redan fått en länk till reservdelen. Snabbt bytt! 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.