Hej! Jag har problem med att tappen till trädgårdsslangen läcker vatten när man har slangen påkopplad. Går bra om inte slangen sitter på, men så fort man sätter dit slangen så känns det som att det blir för högt tryck. Själva tappen är nog original från -77 men har bytt ut slangen och kopplingar till nya, blir dock ingen skillnad. Nån som har nån idé på vad som kan vara problemet och vad man kan göra åt det?

• Utomhuskran märkt 'FM Mattsson' med påkopplad slang och blå tejp runt kopplingen mot röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuskran med påkopplad slang med kopplingar som läcker vatten mot en röd vägg.
    Skapa konto
  • En utomhusvattenkran från 1977 med en påkopplad trädgårdsslang och kopplingar mot en röd vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det brukar vara kranöverdelen som behöver bytas.
Kanske passar denna:
[länk]
Tack för tipset! Ska kika närmare på den :D

Min första tanke var om du har kollar att det inte sitta en bakventil vänd åt fel håll så att säga, typ i den gröna kopplingen ?

s._a._m. s._a._m. skrev:
Min första tanke var om du har kollar att det inte sitta en bakventil vänd åt fel håll så att säga, typ i den gröna kopplingen ?
Har inte tänkt på det faktiskt, ska kolla på det. Tack för tipset!

U
Vi har en liknande utkastare i sommarstugan, den blev dock tät om man öppnade kranen helt till stop.
Den ska ju tömma sig själv när man stänger kranen för att minska risken för att den fryser sönder, jag gissar att våran har nått fel att det läcker över i tömmningsdelen när kranen står i mellanläget.

Blodsoppen
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har en liknande utkastare i sommarstugan, den blev dock tät om man öppnade kranen helt till stop.
Den ska ju tömma sig själv när man stänger kranen för att minska risken för att den fryser sönder, jag gissar att våran har nått fel att det läcker över i tömmningsdelen när kranen står i mellanläget.
Precis så är min med

• Gilla
FredrikGnistan och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Inget tips på reparation, men min erfarenhet av FMM vattenutkastarna är att dom lätt skadas om man drar åt för hårt. Stäng bara så mycket att det håller tätt.

M MagHam skrev:
Inget tips på reparation, men min erfarenhet av FMM vattenutkastarna är att dom lätt skadas om man drar åt för hårt. Stäng bara så mycket att det håller tätt.
Okej, vi har precis köpt huset så vet inte hur de tidigare ägarna har gjort men vi ska tänka på det.

Krilleman
Hur gick det att följa guiden?! :thinking:

Töm slangen med dushmunstycke eller liknande samtidigt som du stänger kranen. Ingen fix, men hjälper iallafall.

Har även jag problem med min vattenutkastare sedan en tid tillbaka. Den läcker vid dräneringshålet när kranen är öppen. Endast när slangen är ansluten, inte annars.

Har läst på lite och tror jag kan ha hittat orsaken då spindeln inte sticker ut mycket alls så anar jag att den är för kort. Säkert pga man dragit åt nyckel för hårt.

Det jag dock inte lyckas med är att ta bort krankäglan från spindeln som jag förstår man ska kunna göra. Jag tänkte jag kunde sätt en bricka för att bygga ut den lite bara. Krankäglan sitter som ett berg och vet knappt om den ens går att ta bort.

Tänkte det vore lika bra att köpa en helt ny spindel men det står ju fan ingenting på utkastet om tillverkare eller nånting.

Tog en bild på själva spindeln. Någon med idé om hur jag kan ta bort krankäglan i änden? Tog tyvärr ingen bild på utkastare och är inte hemma just nu.

• Närbild av en vattenutkastarspindel på ett svart träbord med en vit plastklämma.
    Skapa konto
  • Ett brunaktigt föremål liknande en spindel till en vattenutkastare på ett mörkt träbord, fastsatt med vita buntband.
    Skapa konto
L linuseinar skrev:
Någon med idé om hur jag kan ta bort krankäglan i änden? .
den skall bara dras av från spindeln

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.