Hej! Jag har problem med att tappen till trädgårdsslangen läcker vatten när man har slangen påkopplad. Går bra om inte slangen sitter på, men så fort man sätter dit slangen så känns det som att det blir för högt tryck. Själva tappen är nog original från -77 men har bytt ut slangen och kopplingar till nya, blir dock ingen skillnad. Nån som har nån idé på vad som kan vara problemet och vad man kan göra åt det?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 604 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 604 inlägg
Vi har en liknande utkastare i sommarstugan, den blev dock tät om man öppnade kranen helt till stop.
Den ska ju tömma sig själv när man stänger kranen för att minska risken för att den fryser sönder, jag gissar att våran har nått fel att det läcker över i tömmningsdelen när kranen står i mellanläget.
Den ska ju tömma sig själv när man stänger kranen för att minska risken för att den fryser sönder, jag gissar att våran har nått fel att det läcker över i tömmningsdelen när kranen står i mellanläget.
Följ FMM:s egna guide för detta problem så slipper du gissa!
En av många fördelar när man har köpt en vattenutkastare från ett välkänt märke. Både support och reservdelar finns!

https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/vattenutkastare-tradgardskran-tillverkade-mellan-1/
En av många fördelar när man har köpt en vattenutkastare från ett välkänt märke. Både support och reservdelar finns!
https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/vattenutkastare-tradgardskran-tillverkade-mellan-1/
Precis så är min medU Utsliten och utdömd skrev:Vi har en liknande utkastare i sommarstugan, den blev dock tät om man öppnade kranen helt till stop.
Töm slangen med dushmunstycke eller liknande samtidigt som du stänger kranen. Ingen fix, men hjälper iallafall.
Har även jag problem med min vattenutkastare sedan en tid tillbaka. Den läcker vid dräneringshålet när kranen är öppen. Endast när slangen är ansluten, inte annars.
Har läst på lite och tror jag kan ha hittat orsaken då spindeln inte sticker ut mycket alls så anar jag att den är för kort. Säkert pga man dragit åt nyckel för hårt.
Det jag dock inte lyckas med är att ta bort krankäglan från spindeln som jag förstår man ska kunna göra. Jag tänkte jag kunde sätt en bricka för att bygga ut den lite bara. Krankäglan sitter som ett berg och vet knappt om den ens går att ta bort.
Tänkte det vore lika bra att köpa en helt ny spindel men det står ju fan ingenting på utkastet om tillverkare eller nånting.
Tog en bild på själva spindeln. Någon med idé om hur jag kan ta bort krankäglan i änden? Tog tyvärr ingen bild på utkastare och är inte hemma just nu.
Har läst på lite och tror jag kan ha hittat orsaken då spindeln inte sticker ut mycket alls så anar jag att den är för kort. Säkert pga man dragit åt nyckel för hårt.
Det jag dock inte lyckas med är att ta bort krankäglan från spindeln som jag förstår man ska kunna göra. Jag tänkte jag kunde sätt en bricka för att bygga ut den lite bara. Krankäglan sitter som ett berg och vet knappt om den ens går att ta bort.
Tänkte det vore lika bra att köpa en helt ny spindel men det står ju fan ingenting på utkastet om tillverkare eller nånting.
Tog en bild på själva spindeln. Någon med idé om hur jag kan ta bort krankäglan i änden? Tog tyvärr ingen bild på utkastare och är inte hemma just nu.