2 301 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vattentemperatur??
Hej alla ni med frånluftsvärmepumpar.
Vintern börjar ju äntligen ta slut.
Har ni haft någon koll på pannan under vintern?
Jag undrar bara vilken ut-temp på vattnet till värmesystemet ni haft när det varit som kallast ute?
Det beror ju också på var i landet ni bor och vilken storlek på hus ni har.
Mitt hus är på 135 kvm och jag har pumpat ut vatten med en temp runt 55 gr. när det varit runt -15 ute.
Kan det sägas vara "normalt" ??
Vintern börjar ju äntligen ta slut.
Har ni haft någon koll på pannan under vintern?
Jag undrar bara vilken ut-temp på vattnet till värmesystemet ni haft när det varit som kallast ute?
Det beror ju också på var i landet ni bor och vilken storlek på hus ni har.
Mitt hus är på 135 kvm och jag har pumpat ut vatten med en temp runt 55 gr. när det varit runt -15 ute.
Kan det sägas vara "normalt" ??
Jo visst är det svårt att jämföra.
Frånluftsvärmepumpen är väl ett s.k. lågtempsystem, men var går gränsen mellan låg och hög ?
Är det någon som har koll på vad ni kör ut i era system ?
Personligen tycker jag att 55 gr. verkar högt i ett nybyggt hus, därav min fråga.
Frånluftsvärmepumpen är väl ett s.k. lågtempsystem, men var går gränsen mellan låg och hög ?
Är det någon som har koll på vad ni kör ut i era system ?
Personligen tycker jag att 55 gr. verkar högt i ett nybyggt hus, därav min fråga.
Den här frågan har inget med värmekällan att göra. det är bara husets isolering & radiatorsystemet som styr.
du behöver dina 55 grader oavsett om du har fjärr värme eller frånluftsvärmepump.
när du mätt 55 grader, är det din värmepumps bör värde eller vad den i själva verket släppt ut på rören? värmepumpan skivtar ju ständigt lite över& unde ett börvärde.
Själv bor jag i sörmland & hade ett börvärder på 37 grader när tempraturen kröp ner mot -16 grader. men är värder pendla mellan 43 & 33 grader
du behöver dina 55 grader oavsett om du har fjärr värme eller frånluftsvärmepump.
när du mätt 55 grader, är det din värmepumps bör värde eller vad den i själva verket släppt ut på rören? värmepumpan skivtar ju ständigt lite över& unde ett börvärde.
Själv bor jag i sörmland & hade ett börvärder på 37 grader när tempraturen kröp ner mot -16 grader. men är värder pendla mellan 43 & 33 grader
Du har inte glömt att öppna fullt termostater på radiatorer om du har såna? Oftast styrs värmepumpen med hjälp av egen ute- och/eller innegivaren. Det kan händer att termostater på radiatorer tycker att det är tillräkligt varmt och stryper flödet, men värmepumpens styrning tycker att det behövs mer värme och ökar vattentemperaturen. Om alla termostater stryper fortfarande flödet, så hjälper det inte, och vattentemperaturen höjs tills maxvärdet (ca 55 grader) är nått. åtminstone en termostat på en större radiator borde vara fullt öppet.
Klicka här för att svara