Hej jag har drabbat vattenskada hem eftersom lyckana till tvättmaskinen öppet på eget hand.
Vatten runit ut från badrummet till hallen, vardagsrummet, lite i köket och lite på en sovrumm.
Jag har ringt föreningen och anmäla på en vattenskada efter några minuter kommer en från föreningen och han gjorde en snabb besiktning, han så till mig att jag måste anmäla till folksam (sakskada och ansvarsskada)
Jag ringde folksam och jag anmält som han så till mig
På första besiktning som han har gjort han så att badrummet är fel byggt och de finns inte Badrumströskel.
Föreningen (samma person som har gjort första besiktning) han har beställt ut en firma ( inte Sanering eller fukt tekniker) som dem har gjort en besiktning till badrummet och dom kommit fram med en beslut att badrummet är fel byggt,sen efter jag har klagat med folksam och föreningen, han beställt ut samma person och sen han har gjort en riktigt besiktning (han är inte fukt tekniker) på rapporten de stor att måste riva vardagsrum golv vägg ,i hallen bara väggarna ,och i slutet han har skrivit:
Vi har även uppmätt förhöjda fuktvärd i gipsväggen och därav bör
även våtrum utrivas och åtgärdas. Detta måste då ske i sin helhet
då tätskiktet bryts.
Badrum är ej korrekt utfört
Föreningen vill inte att badrummet ska rivas eftersom badrummet är gammal och fel byggt. På samma vägg som tekniker har han mätt de varit blött fe varit också mycket mögelpåväxt, sen de blivit konflik mellan mig och Föreningen, efter rivning varit klart dem kommit med en rapport att samma vägg som på andra rapporten de varit blött nu den gipsväggen är tork innan dem startade avfuktare men samma vägg är mögelpåväxt,
Jag har tagit fram Ocab och gjorde un material prov och de kommit rapporten att de finns mögelpåväxt på den väggen mot badrummet.
Nu Föreningen säger att den mögelpåväxt på den vägg da varit inte från den vattenskada kanske något gammal skada eller den mögelpåväxt de kommer från badrummet eftersom badrummet är fel byggt.
Jag har anmält föreningen till miljö och hälsoskyddsnämnden eftersom jag kan inte bor på en lgh när de finns mögelpåväxt
Dem som har rivit dem har skrapat mögel från gipsväggen

HAR NI NÅGON TIPS?

• Skadad vägg med synliga rör och träreglar bakom en dörr, gipsväggen är delvis riven och visar fukt- och mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad gipsvägg med synliga mögeltecken nära rör och trädetalj, i ett rum med fuktskada.
    Skapa konto
  • En hand drar bort plast för att avslöja mögel och fuktskadat material bakom en vägg med synligt rör.
    Skapa konto
Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Du har drabbats av en eller möjligen flera vattenskador. Som bostadsrättsmedlem ligger underhållsansvaret för badrummet (normalt/oftast) på dig.

Om badrummet är felbyggt, och du därför får problem med förs. bolaget så kan det ev. möjligen gå att kräva den som sålt bostadsrätten till dig. Men om felet är avsaknad av tröskel så var det troligen något du borde upptäckt innan köp.

Hur länge har du ägt bostadsrätten?

Om du inte redan har gjort det, så anmäl skadan till ditt eget försäkringsbolag. Om du har bostadsrättstillägget i din hemförsäkring så kan de ev. ersätta en del av skadan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har blivit bara 1 vattenskada från tvättmaskin,och på första rapporten de stor att badrummet väggarna är blött sen på sista rapporten de stor :

Efter rivning och öppning av väggar mot badrum kan inga
synligaskador ses eller förhöjda fuktvärden uppmätas.
Vattnet har forsat ut från badrummet ut på klinkergolvet i hallen, då
det är en lutning på klinkergolvet så vattnet runnit ifrån badrummet
mot kök och sovrum.
badrummet ej fuktskadad

Men väggarna mot badrummet de finns mögelpåväxt men föreningen vill inte tå i mot den ansvars

Jag bor 2 år men badrummet är renoverat 2000

Känns lite som det överreageras här. Hur mycket vatten finns i en tvättmaskin? 10 liter maximalt kanske. Allt forsar väl inte ut då det finns en kant vid trumman.

Åtgärda de upprivna väggarna och gå vidare. Vatten torkar upp.

Ok du har rätt men mögelpåväxt som de stor hur man kan lösa den?

Stryk på något mögelmedel, låt torka. Åtgärda väggen.

Vem skulle göra den jag eller föreningen?

Du får själv fixa detta eller anlita någon hantverkare.

Jag är inte ansvar på stommen är föreningen enligt lag

Berätta så exakt du kan hur mycket vatten som rann ut från tvättmaskinen.
Låter helt orimligt att väggar och badrum ska rivas för att en lucka har öppnats på tvättmaskinen.

Även om golvlutning och trösklar var felkonstruerade så bör det bli en begränsad skada som ska vara lätt att åtgärda.

De varit inte jag som gjorde fukt mätning de varit en besiktning man som gjorde och på hans rapporten de stor att måste riva sen efter några dagar han andra sig att behöver inte de tork nu ,jag har frågat hur en gipsvägg i början de varit blött sen efter några dag utan avfuktare de är tork nu han svarar inte på den fråga.

Är ytorna, golv, väggar gips etc nu torra så är det ingen fara. Det låter märkligt hur besiktningsmannen ändrar sig på det beskrivna sättet.

Ta det lugnt med detta. Bilderna visar inget onormalt.

Jag har tagit en material prov och de kommit bevis att väggarna i badrummet de finns mögelpåväxt men föreningen lyssna inte

Hur gammal är lägenheten/huset?

Spår av mögeltillväxt kan finnas lite överallt. Kanske kall luft som drar in och möter varm luft och det blir lite påväxt. Detta sker i många fastigheter. En naturlig process, dock inte önskvärd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.