Hej

Jag vore jättetacksam för hjälp av er.
Vi fick en vattenskada i hallen efter att ett äldre elementrör i väggen läckte. Försäkringsbolaget tog hela kostnaden & vi stod för självrisken. Vi är jättetacksamma ska sägas.

Enligt försäkringsbolaget så skulle entreprenören skicka all kostnad till dem utom självrisken, den kommer till oss från dem.
Försäkringsbolaget sa att de ska specifisera på fakturan ändå vad de gjort hos oss. Inte endast text "självrisk".
Jag tänker att om jag byter försäkringsbolag el om de kursar el liknande, borde inte jag ha tillgång till ett under?
Jag betalar försäkring & är i princip beställare tycker jag. El?

Nu kom fakturan men på den står endast 'återställande av skada enligt försäkringsbolag'.

Nu är det inte hela världen & jag har inte sagt ngt till ngn men tänkte höra med er:

1. Har jag rätt till en mer specificerad faktura el ngt annat underlag?

2. Borde jag ta detta med försäkringsbolag el byggaren oavsett svar på fråga 1?

BirgitS
Du kan väl ringa båda och höra om du kan få en mer specificerad faktura.

Om man jämför med en vanlig renovering, där det inte är försäkring inblandad.

Om du då hade beställt den på löpande räkning, då har du rätt till en väl specificerad faktura, med underlag som visar vilken materiel som köpts in och till vilket pris. En redovisning av hur många arbetstimmar och i grova drag, vad som gjorts resp. timmar (typ 13/4 4 timmar rivning av golv).

Men om du beställer till fast pris, så har du egentligen inte med att göra hur detaljerna ser ut, om ni är överens om att nyttja ROT avdrag, så måste dock firman ange hur mycket av det fasta priset som är arbete (ROT är inte aktuellt vid försäkringsreparation).

I det här fallet så skall du ju betala en typ av fastpris, självrisken.

Jag är inte övertygad om att du har ngn. formell rätt att få en mera specificerad faktura.

Om vi antar att syftet att du vill ha det, är att kunna redovisa vid framtida försäljning, eller framtida försäkringsärenden, vad som utförts. Så borde du kunna få en grov beskrivning av vad firman har gjort, fast de är nog inte skyldiga att skriva ngt. sådant. Å andra sidan så är det nog ingen spekulant som kommer att fråga om detaljer för hur en hall har renoverats. Där finns inga regler för utförande på samma sätt som i ett badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.