Hej!

Jag bor i ett radhus. Ett rör från min granne har gått sönder, vilket ledde till vattenskador i flera rum hemma hos mig. Det har gått flera månader sedan skadan upptäcktes i samband med att vi flyttade in, och vi har inte kunnat nyttja vårt kök ordentligt sen dess. Även ett annat rum än köket har varit obrukbart pga skadan.

Kan jag få ersättning för den stress, de besvären och frustrationerna jag upplevt under detta halvår med att inte kunna flytta in ordentligt eller använda mitt kök?

Hur ska jag gå tillväga med att formulera kravbrev för att inte sätta min stackars granne i skiten? Det inte är henne jag vill kräva på ersättning, utan hennes försäkringsbolag.

Mitt försäkringsbolag är Länsförsäkringar, grannen har Trygghansa.

Tack på förhand för alla svar!

Ditt försäkringsbolag borde hjälpa dig? Är det brf?

Varför brast röret hos grannen, bristfälligt underhåll, felaktigt utförd koppling eller vad. Förmodar att det ej är en bostadsrätt. Du vinner inget på att ge grannen fördelar. Har de påverkat det på något sätt.

Det är ditt försäkringbolag du ska vända dig till. Det är tyvärr din självrisk som du ursprungligen kan få betala.
Då det anses som yttre påverkan från grannen. Sedan gör försäkringsbolagen upp sinsemellan om det. Även om det finns en tredjepart (hantverkare)som kan vara vållande och deras försäkring. Sk regressrätt där de kan stå för din självrisk. Sedan kan försäljarens försäkringsbolag bli inblandat då skadan kan ha börjat inträffa innan ni köpte det och skador som upptäcks den närmaste tiden efter försäljning täcks av försäljarens försäkringsbolag.

Du kan få ersättning enligt en schablon om du inte kunnat laga mat. Sedan kan ersättning alltid förhandlas. Prata med handläggaren och fråga snällt men bestämt vad som händer. Tyvärr finns det både bra och dåliga handläggare på försäkringsbolag som på alla platser.

Som sagt, detta går på din försäkring. Om vi antar att skadan inte kan anses bero på oaktsamhet från grannen (typ att han kapat rör utan att stänga av vattnet) så är grannen inte skadeståndsskyldig för skador på ditt hus. Utan ”shit happens”.

Försäkringen kommer inte att ersätta dig för stress o frustration.

Redigerat:
OM detta gäller ett bostadsrättsradhus, så kan läget vara lite annorlunda.

O
Ersättning för sveda och värk förekommer normalt sett inte. Sedan är det bara å hoppas att FB inte tillämpar allt för stora avskrivningar.
Sen är det naturligtvis inget roligt att börja med att inte flytta in ordentligt.

Har du läst igenom dina försäkringsvillkor?`
Förstår inte riktigt vad du menar med krav mot din grannes försäkringsbolag, har de orsakat dig någon skada eller förhalat möjligheten att åtgärda skadan? Det är din försäkring som täcker din del av skadan. I de allra flesta fallen gör försäkringsbolagen en korrekt reglering enligt villkoren, det är däremot mycket vanligare att kunderna inte har koll på eller ens läst försäkringsvillkoren eller vad som ingår. Märkligt tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.