Verkar redan som det mesta torkat men en ful fläck syns på tapeten.
Jag har ingen aning om hur regnet letat sig in, troligen via skorstenen på något sätt.
Kan detta vara farligt, har för säkerhetsskull kolla uttagen och dom är regnfria och jag har skruva ut säkringen.
Vad är nästa åtgärd, måste jag lägga plåttak nu eller bara fixa en bra skorstenshuv ?
Jag har ingen aning om hur regnet letat sig in, troligen via skorstenen på något sätt.
Kan detta vara farligt, har för säkerhetsskull kolla uttagen och dom är regnfria och jag har skruva ut säkringen.
Vad är nästa åtgärd, måste jag lägga plåttak nu eller bara fixa en bra skorstenshuv ?
Är som det ser ut på brytarna en äldre installation, kanske med B-rör ( metall ) och då kan det bli en del kondens som rinner ner. Det drar vamluft genon röret, behöver bara vara som en pyspunka. Hur ser det ut innanför brytaren, en plåtdosa. Kan även vara en läcka uppifrån och vätan följer röret från vinden ner på utsidan av röret i väggen. Har sett B-rör som gått isär på vind och då blir det skorssteneffekt i röret.
J jonaserik skrev:
Känns mer som det är kondens eftersom det inte var mer väta. Nu har det iaf torkat upp helt med en luft avfuktare. Jag kan tyvärr inte se in på vinden i min kåk, möjligen genom att borra något hål i fasaden. Men ska fixa en skorstenshuv, det har varit på tanken länge.J jonaserik skrev:Är som det ser ut på brytarna en äldre installation, kanske med B-rör ( metall ) och då kan det bli en del kondens som rinner ner. Det drar vamluft genon röret, behöver bara vara som en pyspunka. Hur ser det ut innanför brytaren, en plåtdosa. Kan även vara en läcka uppifrån och vätan följer röret från vinden ner på utsidan av röret i väggen. Har sett B-rör som gått isär på vind och då blir det skorssteneffekt i röret.
Problemet är inte fukten du ser, utan den du inte ser
Ser dåligt kopplingen varför massa vatten i skorstenen skulle gör att det börja pissa vatten i VP-rör (eller B-rör) för elinstallationen. Tror att du får utöka skattjakten på var och hur vattnet kom in i sagda rör och hoppas på att du inte hittar ännu tråkigare saker som kostar rejält med pengar att rätta till, något som måste hittas nu och torkas upp för att inte bli mögelproblem senare...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ojämnt golv efter vattenskada åtgärd
Golv -
Upptäckt vattenskada i nya huset efter 1 månad.
Försäkringar -
Laga parkett efter vattenskada under kylen
Golv -
Råd efter omfattande vattenskada – hur återställa ytor korrekt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vågar man lägga in vattenburen golvvärme i badrum efter vattenskada?
Badrum