Hej!
Jag har precis fått min trädgård fixad av en firma. Tyvärr så står det nu vatten mitt på gräsmatten (den blivande) och funderar lite på varför det är så här samt vad jag kan göra för att ändra på det?
Enligt firman så kan det bero på att det var regnigt dagen då de la ut massorna (fyllnadsjord och matjord). Det har varit regnfritt i två dagar i rad efteråt men man kan ändå inte gå på marken för då sjunkar man ca 10 cm.
Jag har nu kastat ut gräsfrön över hela tomten och väntar på gräsmattan. ca 2 dagar sedan.
Uppskattar fyllnadsjorden till 50 cm och matjorden till 10 cm. Underst tror jag det är bergkross i värsta fall så är det berg.
Vad gör man åt detta?
1. Kan man för hand gräva ner dräneringsrör med lutning ut mot staketet? Hur djupt måste jag gräva och ska det vara duk och grus osv?
2. Behöver man ta hit en grävmaskin igen och gräva ur hela hålet? Uppskattar det till ca 2x2 m och ca 60 cm djupt.
3. Kan det självtorka? Dvs. borde jag vänta tills det har varit sol ett par dagar (veckor) så det blir genomtort innan jag gör något? Hur länge kan vatten få stå utan att det är något konstigt? Borde man inte kunna gå på jorden utan att sjunka ner? Förvisso inte något gräs ännu...
Jag har precis fått min trädgård fixad av en firma. Tyvärr så står det nu vatten mitt på gräsmatten (den blivande) och funderar lite på varför det är så här samt vad jag kan göra för att ändra på det?
Enligt firman så kan det bero på att det var regnigt dagen då de la ut massorna (fyllnadsjord och matjord). Det har varit regnfritt i två dagar i rad efteråt men man kan ändå inte gå på marken för då sjunkar man ca 10 cm.
Jag har nu kastat ut gräsfrön över hela tomten och väntar på gräsmattan. ca 2 dagar sedan.
Uppskattar fyllnadsjorden till 50 cm och matjorden till 10 cm. Underst tror jag det är bergkross i värsta fall så är det berg.
Vad gör man åt detta?
1. Kan man för hand gräva ner dräneringsrör med lutning ut mot staketet? Hur djupt måste jag gräva och ska det vara duk och grus osv?
2. Behöver man ta hit en grävmaskin igen och gräva ur hela hålet? Uppskattar det till ca 2x2 m och ca 60 cm djupt.
3. Kan det självtorka? Dvs. borde jag vänta tills det har varit sol ett par dagar (veckor) så det blir genomtort innan jag gör något? Hur länge kan vatten få stå utan att det är något konstigt? Borde man inte kunna gå på jorden utan att sjunka ner? Förvisso inte något gräs ännu...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade väntat tills gräset kommit upp ordentligt. Kvarstår problemet kan du absolut handgräva en ränna med fall och lägga i ett dränrör. Ingen duk, det sätter igen när det kommer jord i, dock gärna lite makadam runt röret.
Grannen gjorde precis så, funkade utan problem.
Grannen gjorde precis så, funkade utan problem.
Kan tillägga att det är en dyngsur gödsel... Det yr flugor nu när ja grävde ner till bergkrossen.
Fråga 1: Är det så att gödsel tar längre tid på sig att torka och att det är därför det är blött?
Har nu spolat i massa vatten i hålet som är ca 50 cm djupt. Är nu ca 20 cm vatten i hålet och väntar med spänning på att det ska försvinna.
Fråga 2: Om det inte rinner ur... Vad gör jag då? Luckrar upp bergkrossen? Kommer ta en evighet för hand... Eller dags att lägga ner ett dräneringsrör och lite grus ut till slänten? Är hålet för grunt för det?
Fråga 1: Är det så att gödsel tar längre tid på sig att torka och att det är därför det är blött?
Har nu spolat i massa vatten i hålet som är ca 50 cm djupt. Är nu ca 20 cm vatten i hålet och väntar med spänning på att det ska försvinna.
Fråga 2: Om det inte rinner ur... Vad gör jag då? Luckrar upp bergkrossen? Kommer ta en evighet för hand... Eller dags att lägga ner ett dräneringsrör och lite grus ut till slänten? Är hålet för grunt för det?
Panik? Nä, men visa ord om eventuellt sönderschaktad vattenslang så blev jag tvungen att kolla läget ganska omgående.Stefan N skrev:
Eftersom jorden är dränkt i vatten blir det troligt inte något gräs där heller. Räcker med en skur regn så simmar gräsfrön och annat mumma på gräsmattan. Så antingen tar jag tag i det och löser det eller så skiter man i det. Eftersom man kan gå på hela gräsmattan utan problem efter regn medan man sjunker ner 3 dm när man traskar över den aktuella ytan så har jag svårt att tro att det löser sig av sig själv?
Kan det vara så att gödsel inte är så lämpligt som fyllnadsjord då den kanske har svårt att släppa vatten?
Hur tar man reda på om dräneringen fungerar?Alfredo skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att markstenen/krossen under jordmassorna sätter igen och förhindrar att vatten kan rinna från? Genom att vattna krossen bör jag kunna förstå om problemet är där eller om jorden/gödseln ex innehåller för mycket lera...
Redigerat:
Gödsel fungerar nog ungefär som köpejord på påse, dvs håller fukt bra tills den torkar ut och är sen (kanske) svår att återfukta, men jag tror inte att den fungerar som lera när det gäller vatten.
Om vattnet mot stenkrossen inte försvinner i stort sett genast så är det nog där(-under) problemet ligger.
Bergfickor kan vara helt täta.
Gör det något om dräneringen skulle frysa på vintern?
Om vattnet mot stenkrossen inte försvinner i stort sett genast så är det nog där(-under) problemet ligger.
Bergfickor kan vara helt täta.
Gör det något om dräneringen skulle frysa på vintern?
Nej, det ska nog inte göra något. Du tänker på att det kommer bli ytligt om jag lägger ner ett rör?Oldboy skrev:Gödsel fungerar nog ungefär som köpejord på påse, dvs håller fukt bra tills den torkar ut och är sen (kanske) svår att återfukta, men jag tror inte att den fungerar som lera när det gäller vatten.
Om vattnet mot stenkrossen inte försvinner i stort sett genast så är det nog där(-under) problemet ligger.
Bergfickor kan vara helt täta.
Gör det något om dräneringen skulle frysa på vintern?
Klicka här för att svara

