Hej vi har anlitat dräneringsföretag, killarna råkade skada vatten röret som kommer från huvudkran till huset. De har anlitat vvs som ska åtgärda felet, undrar är det rätt sätt att åtgärda. Jag tycker att det är för många skarvar, vad vet jag. Är det ok så som de gör? om inte vad kan jag göra? Tacksam för svar o vägledning
Du har en vattenledning (en vattenservis) som utgörs av ett kopparrör. Det är en inte helt vanlig lösning. Historiskt använde man ledningar i galvaniserat stål. Men sen 70-talet (?) har man använt plastledningar av plastsorten PEM (eller föregångare). Alltså svarta plastledningar som går in i huset och upp till vattenmätarplatsen. Där är de kopplade till vattenmätaren. Efter denna har normalt kopparrör tagit vid som ledningar.T TeGa skrev:
Jag blev således förvånad att du har ett kopparrör som inkommande vattenservis och inte en ledning i plast.
Tack för svaret. Är det helt fel, ska jag be de byta? Vad kan jag göra? De är inte klara ska jag ifrågasätta de?Claes Sörmland skrev:
Du har en vattenledning (en vattenservis) som utgörs av ett kopparrör. Det är en inte helt vanlig lösning. Historiskt använde man ledningar i galvaniserat stål. Men sen 70-talet (?) har man använt plastledningar av plastsorten PEM (eller föregångare). Alltså svarta plastledningar som går in i huset och upp till vattenmätarplatsen. Där är de kopplade till vattenmätaren. Efter denna har normalt kopparrör tagit vid som ledningar.
Jag blev således förvånad att du har ett kopparrör som inkommande vattenservis och inte en ledning i plast.
Jag skulle byta till PEM nu när schaktet ligger öppet. Då blir det bara en skarv mot markkopparröret. Men det är ju inte dräneringsfirmans sak att ordna.
Men jag är tveksam till att presskopplingarna som har använts ens är avsedda att ligga under mark eller att kopparröret har spec från tillverkaren att installeras i mark. Att man installerade tjockare kopparrör i mark på 50/60-talet är ju en annan sak. (Men nu gissar jag, jag kan inte detta.)
Å andra sidan håller säkert detta till det ändå är dags att byta ut tappvattenservisen.
Men jag är tveksam till att presskopplingarna som har använts ens är avsedda att ligga under mark eller att kopparröret har spec från tillverkaren att installeras i mark. Att man installerade tjockare kopparrör i mark på 50/60-talet är ju en annan sak. (Men nu gissar jag, jag kan inte detta.)
Å andra sidan håller säkert detta till det ändå är dags att byta ut tappvattenservisen.
Vi har också koppar som vattenservis.
Inte ovanligt enligt Stockholm vatten.
Byggt 1953
Inte ovanligt enligt Stockholm vatten.
Byggt 1953
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Vi har koppar, vattenledningen från ca 1970. Huset från 1930. Ledningen är sedan gatan drogs rakt över dåvarande tomt.
Klicka här för att svara