WP_20150211_047 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid min värmepump sitter denna "klump" på mitt kallvattenrör som går till värmepumpen. Vredet vid den gröna pilen gör att jag är säker på att denna del är från byggåret 1936 då jag har detta vred på ytterligare ett ställe. Den blå pilen är ett pluggat utlopp. Det sitter en stor klump på röret som jag har markerat med en röd pil. Vad är detta? Det står "Durgo" på en liten "spak" på sidan. På baksidan av den ser det ut som en liten plombering med en liten kedja mellan två fästpunkter. Ur denna "klump" som är markerad med röd pil går ett vattenrör som är markerat med gul pil. Detta rör försvinner in i en vägg och jag gissar att det är det gamla röret till en tvättstuga som inte längre finns. Kan det vara så att "durgo-spaken" innebär att röret markerat med gul pil är frånkopplat?

Jag ska snart ha hit en rörmokare och rensa upp liten annat gammalt och tänkte försöka fixa till detta också genom att byta ut hela klumpen mot ett vanligt rör med en ballofix på.

Frågor:
1. Vad är klumpen markerad med röd pil för något?
2. Vad har "durgo-spaken" för funktion?
3. Hur kan jag veta om det är vattenflöde i det gulmarkerade röret. Jag har idag satt på diverse kranar i huset och känt på diverse rör men får inte ihop hur vattnet tar sig från källaren till övriga plan. Finns det något sätt att "mäta" att vattnet rör sig i röret? Jag har tidigare kunnat känna att vattnet rör sig men dessa rör verkar vara av tjockare gods för det är inte alls enkelt att känna skillnad.

Googlade på Durgo och hittade följande:

http://www.durgo.se/DOC/broschyrmaterial/sft_sv.pdf

tydligen ett företag som heter Durgo som fortfarande finns som började sälja säkerhetsventiler på 1930-talet. Då är frågan, vad är en säkerhetsventil?

Hej, ja det är en säkerhetsventil. Handtaget är
för provning.
Den blanka klumpen vid den blå pilen är en vacuumventil.
Det ska inte vara något vatten i det markerade röret annat än om ventilen löser ut pga övertryck eller när man provar den genom att dra i handtaget.
Rör inte handtaget om ventilen varit orörd länge. Risken finns att den inte tätar helt igen utan börjar droppa.

WP_20150211_049.jpg
Skapa konto

Tack för svaret Patrick. Efter att ha googlat lite mer har jag insett att ovanpå expansionskärlet sitter en säkerhetsventil av märket "Prescor - Flamco", denna har ett vattenrör kopplat till en tratt för spillvatten. Denna har rörmokaren använt när radiatorsystemet har tömts på varmvatten.

Min slutsats är att säkerhetsventilen från Durgo inte längre är i bruk i mitt fall men att den har fått sitta kvar eftersom avstängningskranen sitter i samma "paket". Jag kommer därför att be rörmokaren att ta bort detta paket och ersätta det med ett rakt rör alternativt ett rakt rör med en ballofix på. Fördelen med en ballofix/kran är att vattnet till varmvattenberedaren kan stoppas vilket innebär att resten av huset kan ha vattnet igång eftersom man då slipper stänga av huvudkranen vid vattenmätaren medan man byter/servar VV-beredaren.

Du har två säkerhetsventiler, den röda är för radiatorsystemet och Durgon är till varmvattenberedningen, båda behövs, liksom vacuumventilen.

Durgon sitter på inkommande kallvatten för att släppa ut vatten ur VVB när den blir varm.
Den röda sitter på radiatorkretsen för att släppa ut eventuellt övertryck där.

Båda behövs.
Nu kan det vara så att i din VP så sitter det en ny övertrycksventil men det måste verifieras innan Durgon tas bort.

Protte

WP_20150211_050 (2).jpg
Skapa konto

Nu var jag nere igen och kollade runt. Så här är det. Durgon (gul pil) sitter på inkommande kallvatten till VV-beredaren. Det verkar som att röret för spillvatten är kapat i väggen och inte i bruk.

Sedan har jag två "Prescor - Flamco", se röd och blå pil. Bergvärmepumpen är lådan till vänster och på den sitter en "Prescor - Flamco" (blå pil). VV-beredaren är lådan till höger. Ovan expansionskärlet sitter en "Prescor - Flamco" (röd pil). Vänster om denna sitter en stor "ballofix" med rött handtag som fyller på radiatorsystemet med kallvatten när man vrider den på, mätaren på expansionskärlet ökar då.

"Prescor - Flamco" vid både röd och blå pil har ett kopparrör som kommer ut ur den som går till en tratt som fångar upp spillvatten. Om jag minns rätt lyfte rörmokaren på "Prescor - Flamco" vid den röda pilen för att tömma radiatorsystemet.

Kan det vara så att Durgon är i bruk men att förra ägaren kapat röret där spillvattnet ska åka ut men haft tur att Durgon inte slagit ifrån sedan dess? Kan det vara så att både Durgon och de två "Prescor - Flamco" behövs? Eller verkar det nu som att Durgon inte fyller någon funktion utan sitter kvar eftersom man ville behålla avstängningskranen och slippa köpa ny?

Är kanske inte så bra om man kapat röret till Durgon om den skulle börja läcka, men det kanske inte gör något i det utrymmet där det kapade röret finns?

En Durgo ska motioneras minst en gång per år genom att man drar i handtaget och släpper ut vatten i röret vid den gula pilen. På den ledningen får det inte finnas någon avstängning utan det måste vara fritt fram till en golvbrunn eller dylikt. Om den inte motionerats på många år så sitter den antagligen fast och har helt tappat sin funktion som säkerhetsventil. Om den inte redan har ersatts av en annan säkerhetsventil så måste den i så fall bytas.

Krilleman
Alla säkerhetsventiler ska motioneras oavsett tillverkare och modell!

Med tanke på hur ventilröret ser ut så kanske det är läge att montera ett nytt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.