P
M mastner skrev:
Hi,
Vilken dimension ska den inkommande dricksvatten PEM rör från kommunen ha?
Tack
32 mm är vanligt till enbostadshus.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
32 mm är vanligt till enbostadshus.
Den som är installerad i mitt hus är 25 mm, är detta ett problem?

P
M mastner skrev:
Det har jag svårt o tänka mig, jag har 32 inkommande 25 vidarematning till garage.

M mastner skrev:
Nej, om det inte är för långa sträckor så klarar en 32mm av att mata 2-3 hushåll. 25mm duger gott och väl till ett hushåll om det rör sig om rimliga sträckor.

P Prodigys skrev:
Nej, om det inte är för långa sträckor så klarar en 32mm av att mata 2-3 hushåll. 25mm duger gott och väl till ett hushåll om det rör sig om rimliga sträckor.
Avståndet mellan mätaren och kommunens ventil är cirka 11 meter. Jag ser trycksänkningen på andra våningen när kranen är öppen samtidigt på bottenvåningen.

M mastner skrev:
Avståndet mellan mätaren och kommunens ventil är cirka 11 meter. Jag ser trycksänkningen på andra våningen när kranen är öppen samtidigt på bottenvåningen.
Det är inget konstigt. Långa sträckor i det här sammanhanget är över 50 m, eller till och med 100 m.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
M mastner skrev:
Vad har du för dimensioner till övervåningen och generellt?

T TypRätt skrev:
Vad har du för dimensioner till övervåningen och generellt?
Ingen aning sedan jag köpte det här huset för 6 månader sedan. Jag kan gissa mindre än 25 mm eftersom rören är täckta.

Tryckfallet blir inte särskilt högt med pem 25 så begränsning ligger i hur många hushåll den kan försörja inte längden. För ett hushåll är det inga problem. Man kan trycka fram 0.6 l/s vilket är tillräckligt för 3-4 lägenheter.

• Gilla
mastner
  • Laddar…
P
M mastner skrev:
Men det har med dina invändigt dragna rör att göra ingett med den inkommande, ett 25mm klarar med enkelhet två blandare som använd samtidigt.

• Gilla
Genomklok och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.