Hej,
Jag har hjälp med att renovera vårt badrum. Hantverkarna tänker dra vattenledningar inne i väggarna och ut genom kaklet. Kopplingen från den urspungliga ledningen och ballofixventiler placeras i en trumma bakom väggen (åtkomst utifrån via en säkerhetslucka).

Är det verkligen förenligt med byggnormen för badrum att ha en rörkoppling i trumman "bakom fuktspärren"? Om inte - hur ska man annars koppla ihop den gamla ursprungliga "ledningststumpen" med de nya ledningarna? Måste man ha den kopplingen utanför kakklet/fuktspärren?

Å hur högt från golvet måste "säkerhetsluckan" sitta?

Jag litar på mina hantverkare, och är själv "inkompetent". Men min magkänsla signalerar att man inte bör göra som det föresålås. I senaste numret av tidningen Villamagasinet läste jag just att "vattenrörens skarvar aldrig ska vara dolda i väggar eller bjälklag". Vad menas med "skarvar"? Ursprungsröret sitter ju så långt in i hörnet i badrummet att man måste "skarva".

Tacksam för snabbt svar! De går snart till handling.

PT

Man får inte göra så kallade dolda kopplingar inne i väggar o bjälklag, de skall sitta så att om det blir en läcka ska vattnet rinna ut i våturymmet så har jag förstått det hela. Kan man inte dra nya röra från fördelningspunkten?? Så har vi gjort här. Dragit nya rör hela vägen ifrån fördelningen där vattnet kommer in i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.