2 450 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vattenradiatorer övervåning
Personligen skulle jag välja vattenburet även på övervåningen om vi inte byggde enplan. Det ger ju möjlighet att i framtiden välja en annan energikälla än el. Du behöver ingen shunt. En sådan behövs bara om du blandar vattenradiatorer och vattenburen golvvärme. De ska ju ha olika temperaturer.
I mitt svar antog jag att alternativet var golvvärme även på övervåningen, men du ville tydligen ha radiatorer istället. Är det en kostnadsfråga, eller finns det andra skäl?
En radiatorkrets håller oftast ca 50 grader, och golvvärmen ca 35 grader. Blandar man de två systemen måste du producera 50-gradigt vatten och sedan släppa ut lite av det i golvvärmekretsen för att den ska hålla 35 grader. Denna "blandning" utförs av shunten.
Man kan som du själv har listat ut köra radiatorer med 35-gradigt vatten också. Jag har fått för mig att en tumregel är att det krävs dubbel radiatoryta.
En radiatorkrets håller oftast ca 50 grader, och golvvärmen ca 35 grader. Blandar man de två systemen måste du producera 50-gradigt vatten och sedan släppa ut lite av det i golvvärmekretsen för att den ska hålla 35 grader. Denna "blandning" utförs av shunten.
Man kan som du själv har listat ut köra radiatorer med 35-gradigt vatten också. Jag har fått för mig att en tumregel är att det krävs dubbel radiatoryta.
Klicka här för att svara