Har ett ärvt gediget vattenpass från det glada 70-talet. Har hittills fungerat mycket bra. Idag upptäcker jag ett förbryllande mysterium. Om jag sätter vattenpasset lodrätt mot en regel så visar vattenpasset att det är just lodrätt, snurrar jag vattenpasset 180 grader runt lodrätt, dvs tittar från andra hållet så är det plötsligt inte alls i lod. Jag fattar inte varför, har provmätt med ett mindre vattenpass och det tycks vara i lod, och det stora vattenpasset är för ögat helt rakt.
Glaset i äldre vattenpass är oftast ett böjt rör där högsta punkten är i mitten. Dvs om du vänder den uppochned så hamnar bubblan i ena kanten. Nya vattenpass har ofta istället ett rör som är lite större i mitten och bubblan gamnar då i mitten även om det är uppochner.
Edit jag missuppfattade tydligen frågan...
Edit jag missuppfattade tydligen frågan...
Det känner jag till, men jag har inte vänt vattenpasset upp och ned, jag vrider det bara 180 grader runt lodräta axeln.
Prova justera,sätt passet mot en vägg markera uppe och nere med penna när det är i lod.Vrid sedan passet och sätt nedre kanten vid strecket och blåsan i mitten,markera uppe med pennan,Sanningen bör vara exakt mellan markeringarna! justera in blåsan i lod mellan strecken.om det låter begripligt 
Är troligen så bra precision i vattenpasset att detta blir resultatet då det inte är ”kalibrerat”
Vill minnas att man kunde justera libellerna på sådana där gamla vattenpass.
Du ser ju enkelt hur hög precision det är i det genom att vinkla ut det lite i ena ändan.
Vill minnas att man kunde justera libellerna på sådana där gamla vattenpass.
Du ser ju enkelt hur hög precision det är i det genom att vinkla ut det lite i ena ändan.
Jag har ett vattenpass som beter sig på exakt samma sätt. Åt ena hållet visar det rätt, vänder man det visar samma libell fel. Mycket oväntat och mystiskt.
Höll på att sätta mig rejält i sk-ten innan jag upptäckte det, men som tur är hade jag vänt det rätt när jag mätte.
Så mitt tips är att skruva bort den libellen och slänga den åt h-e innan det sker några dyrbara misstag. Om det inte går att justera eller fixa på något sätt förstås.
Höll på att sätta mig rejält i sk-ten innan jag upptäckte det, men som tur är hade jag vänt det rätt när jag mätte.
Så mitt tips är att skruva bort den libellen och slänga den åt h-e innan det sker några dyrbara misstag. Om det inte går att justera eller fixa på något sätt förstås.
Jo, har slagit mig att jag måste justera. Men det jag inte fattar är att det ser ut att vara i lod i ena riktningen, men i andra riktningen blir det helt fel. Bubblan borde ju driva lika mycket fast åt andra hållet när man vrider vattenpasset?
Vill gärna behålla det då det är smart konstruerat. Minsta fel visar sig rejält på libellerna, vilket inte är fallet på mitt mindre och modernare.
Vill gärna behålla det då det är smart konstruerat. Minsta fel visar sig rejält på libellerna, vilket inte är fallet på mitt mindre och modernare.
Det är inte i lod åt ena hållet om det visar olika när du vrider passet,behöver justeras!A Andreas12345 skrev:Jo, har slagit mig att jag måste justera. Men det jag inte fattar är att det ser ut att vara i lod i ena riktningen, men i andra riktningen blir det helt fel. Bubblan borde ju driva lika mycket fast åt andra hållet när man vrider vattenpasset?
Vill gärna behålla det då det är smart konstruerat. Minsta fel visar sig rejält på libellerna, vilket inte är fallet på mitt mindre och modernare.
Så. Nu har jag justerat det, var inte så lätt, men det gick. Nu funkar det bättre.
Tack för alla råd!
Tack för alla råd!
Klicka här för att svara


