Hur justerar man libellen på en MST 180?
Jag har min stege utlånad till en bekant som brukar lämna tillbaka saker kvaddade.
-Jag vet, man skall inte låna ut grejor, men jag visste inte hur oförsiktig han var när jag lånade ut stegen.
Jag skall försöka att få honom att låna min kexmaskin, så att jag med gott samvete kan köpa en ny Domino..
Jag har min stege utlånad till en bekant som brukar lämna tillbaka saker kvaddade.
-Jag vet, man skall inte låna ut grejor, men jag visste inte hur oförsiktig han var när jag lånade ut stegen.
Jag skall försöka att få honom att låna min kexmaskin, så att jag med gott samvete kan köpa en ny Domino..
Den jag såg bestod bara av två delar, som kunde skjutas in i varandra, tror de var 600 respektive 900 mm. Men då fattades kanske en del, för det är ju inget problem om man förlänger åt båda hållen.ACME skrev:
Hur är det med GGC? Existerar dom fortfarande? Jag har ett GGC pass, 1600mm, som ser ut som Danderyd passet. Är som Byggaren säger, väldigt känsligt, och är inte lämpligt för alla typer av jobb. Men efter införskaffandet av laser, så använder jag GGC passet allt mindre. Köpte även ett Wurth pass, 2000mm, som egentligen är en rätskiva med urfrästa handtag och libeller i, och det är väldigt bra vid kontroll av golv före flytning och dylikt.
Själv har jag sedan många år ett tottmars vatten pass på 180cm är jätte nöjd med det. Köpte det via en annons i Land och rejält billigare än Hultafors var det då.
Hej.
Väcker liv i gammal tråd.
Skall köpa ett vattenpass och har funderat kring vad jag vill ha.
Kommer främst använda det till att få golv i våg, någon innervägg som skall upp och eventuellt någon garderobslösning. Allmänt hempul antar jag.
I en tidigare tråd benämdes företaget BMI (från tyskland) som ett bra märke. Tydligen i samma division som Sola och snäppet ovan Stabila och därefter Stanley. Se tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/133592-festool-cc-branding-med-stabila.html inlägg nummer 23.
Hur står sig http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=810153&name=BMI&user_search=1&sfile=1&jump=44
mot Hultafors Libella och Mästarstegen?
Priset känns bra, är 1500 mm "lagom" som långpass för mina behov?
Kommer jag bli förbannad att jag snålar och inte köper Hultafors?
Andra alternativ?
Väcker liv i gammal tråd.
Skall köpa ett vattenpass och har funderat kring vad jag vill ha.
Kommer främst använda det till att få golv i våg, någon innervägg som skall upp och eventuellt någon garderobslösning. Allmänt hempul antar jag.
I en tidigare tråd benämdes företaget BMI (från tyskland) som ett bra märke. Tydligen i samma division som Sola och snäppet ovan Stabila och därefter Stanley. Se tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/133592-festool-cc-branding-med-stabila.html inlägg nummer 23.
Hur står sig http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=810153&name=BMI&user_search=1&sfile=1&jump=44
mot Hultafors Libella och Mästarstegen?
Priset känns bra, är 1500 mm "lagom" som långpass för mina behov?
Kommer jag bli förbannad att jag snålar och inte köper Hultafors?
Andra alternativ?
Redigerat:
Fått lite "smäck"-varningsklockor ringandes när jag kikat på andra Stanleyprodukter. Detta kanske är ett undantag?
Om det spelar någon roll i ekvationen är jag 27 år gammal och normalhändig. Jag tar tag i min första ordentliga renovering i dagarna. Jag tror att om man köper hyfsade grejer blir det billigare i längden än otaliga köp man ångrar.
Ligger i prisskiktet kring bra men inte bäst.. Bosch gst 85, GSR skruvdragare, Skil-cirkelsåg, Hultaforshammare etc. om det är någon vägledning.
Om det spelar någon roll i ekvationen är jag 27 år gammal och normalhändig. Jag tar tag i min första ordentliga renovering i dagarna. Jag tror att om man köper hyfsade grejer blir det billigare i längden än otaliga köp man ångrar.
Ligger i prisskiktet kring bra men inte bäst.. Bosch gst 85, GSR skruvdragare, Skil-cirkelsåg, Hultaforshammare etc. om det är någon vägledning.
Redigerat:
Vattenpass har en stor fördel när man tittar på billiga produkter. Man kan prova dem i affären, och om man hittar ett som är rakt och visar rätt, så gör det inte så mycket att de är billiga, just det klarade kvalitetskontrollen.TryBran skrev:Fått lite "smäck"-varningsklockor ringandes när jag kikat på andra Stanleyprodukter. Detta kanske är ett undantag?
Långa vattenpass blir dyra på postorder (transport kostar).
Stanley är ofta smäck, men vissa saker (de man kan justera själv, eller göra urval på själv) ger mycket för pengarna.
Bosch sticksåg och skruvdragare var extra bra köp innan Festool kom ut med sin uppdaterade serie, då var det många som tyckte Bosch var bättre än Festool.
--- Mats ---
Det är ju bara mindre än hälften av det ett vattenpass ska klara ... :OMats Bengtsson skrev:
Dåliga billiga vattenpass är ofta alldeles för okänsliga också.
Prova att lyfta ena sidan några mm. Flyttade bubblan sig?
Sen, hur stor är bubblan, jämfört med markeringarna. Är bubblans nya läge otvetydigt bättre än det förra? Är det svårt att avgöra är ofta bubblan för liten samt känsligheten för låg.
Biltemas pass är dock faktiskt ett hyggligt budgetalternativ. Om man bara gör båda-sidor-kollen först. Känsligheten och bubblan + markeringarna håller hygglig klass.
Glöm inte att kolla alla fyra hållen, jag missade det och har ett biltemapass som mäter helt OK både rättvänt och upp och ner i vågräta planet. Mäter OK lodrätt om jag håller libellen från ytan som mäts, men mäter fel om libellen är mot den lodräta yta jag kontrollerar.
Men köp ett Hultafors direkt Trybran, då slipper du hålla på och kolla.
Ja exakt, jag har själv ett Hultafors också. Som jag köpte efter haft Biltemapasset ett tag, naturligtvis.
Jo visst, känslighet missade jag helt att ta upp. Den behöver man dock sällan jämföra mellan många pass av samma modell från samma tillverkare i ett ställ, dock måste man kolla den som du beskriver.Mikael_L skrev:Det är ju bara mindre än hälften av det ett vattenpass ska klara ... :O
Dåliga billiga vattenpass är ofta alldeles för okänsliga också.
Prova att lyfta ena sidan några mm. Flyttade bubblan sig?
Sen, hur stor är bubblan, jämfört med markeringarna. Är bubblans nya läge otvetydigt bättre än det förra? Är det svårt att avgöra är ofta bubblan för liten samt känsligheten för låg.
Biltemas pass är dock faktiskt ett hyggligt budgetalternativ. Om man bara gör båda-sidor-kollen först. Känsligheten och bubblan + markeringarna håller hygglig klass.
Glöm inte att kolla alla fyra hållen, jag missade det och har ett biltemapass som mäter helt OK både rättvänt och upp och ner i vågräta planet. Mäter OK lodrätt om jag håller libellen från ytan som mäts, men mäter fel om libellen är mot den lodräta yta jag kontrollerar.
Men köp ett Hultafors direkt Trybran, då slipper du hålla på och kolla.
Ja exakt, jag har själv ett Hultafors också. Som jag köpte efter haft Biltemapasset ett tag, naturligtvis.![]()
Är förmodligen en av de få forumdeltagarna som inte har och troligen aldrig kommer att ha ett Hultafors vattenpass. Har dock ett antal bra raka aluminimumprofiler, några billiga vattenpass, samt en utmärkt billig digital vinkelmätare.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer