7 255 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
vattenpass
Sida 1 av 2
Jag skulle nog lägga pengarna på ett Hultafors. Grannen har ett sånt (180 cm) som jag brukar låna, själv har jag ett Bahco 180 cm, och trots att det på båda står att de håller 0,5 mm/m så känns Hultaforspasset både lättare att läsa av och att bubblan reagerar bättre.
För visso sant, men en lång rätskiva får man för liten slant...
Har inte kollat på just denna om den är rak eller inte, men det finns rätt många rätskivor i samma prisklass.
Men visst, man får ett extra moment i att balansera två saker på varandra... Är det plant och lugnt går det ju bra, men blåser det finns ju risken för ras...
Tycker det är synd att Bosch inte har ett 180 pass som tillbehör...
Har inte kollat på just denna om den är rak eller inte, men det finns rätt många rätskivor i samma prisklass.
Men visst, man får ett extra moment i att balansera två saker på varandra... Är det plant och lugnt går det ju bra, men blåser det finns ju risken för ras...
Tycker det är synd att Bosch inte har ett 180 pass som tillbehör...
Redigerat:
120cm känns lite kort för detta. Skulle absolut rekommendera ett 180cm pass. Själv har jag Hultafors 60cm och 180cm. Skulle vilja påstå att man klarar det mesta med dessa två.toker78 skrev:
Hultaforspassen anser jag håller en mycket hög kvalite och om någon frågar mig rekommenderar jag alltid Hultafors.
Det som är lite krångligt med hultafors är att dom har flera olika serier.
Och de enklaste (hobby, heter dom väl?) är verkligen inte mycket att hänga i julgranen, det känns som riktiga kinesprylar med ett hultaforsmärke på. Tråkigt att Hultafors säljer bort sitt goda varumärke så billigt. Det som tar generationer att arbeta upp kan man förstöra på några enstaka år.
Sen har dom någon, några amatör-serier, som väl håller en generellt OK nivå, men är verkligen inget top-of-the-line.
Men jag har en hel hög med hultaforsverktyg själv.
Jag kan inte tänka mig att mäta med något som inte mäter bra. Det är faktiskt sämre att mäta med något dåligt, ty då tror man att det är bra, men egentligen är det inte alls bra.
Jag har HF kofötter 3st, vinkelhake, 60 cm pass, snörslå och 20 meters stålmåttband. Ibland funderar jag på HF's hammare, men har inte slagit till än.
Och de enklaste (hobby, heter dom väl?) är verkligen inte mycket att hänga i julgranen, det känns som riktiga kinesprylar med ett hultaforsmärke på. Tråkigt att Hultafors säljer bort sitt goda varumärke så billigt. Det som tar generationer att arbeta upp kan man förstöra på några enstaka år.
Sen har dom någon, några amatör-serier, som väl håller en generellt OK nivå, men är verkligen inget top-of-the-line.
Men jag har en hel hög med hultaforsverktyg själv.
Jag kan inte tänka mig att mäta med något som inte mäter bra. Det är faktiskt sämre att mäta med något dåligt, ty då tror man att det är bra, men egentligen är det inte alls bra.
Jag har HF kofötter 3st, vinkelhake, 60 cm pass, snörslå och 20 meters stålmåttband. Ibland funderar jag på HF's hammare, men har inte slagit till än.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
MST180 är ett fantastiskt bra vattenpass men absolut Inget jag skulle ha för att sätta kök med.
Dom vassa hörnen gör att det lämpar sig bäst i lite mer okänsliga byggmiljöer.
Bahco, stabila, fatmax är bra vattenpass.
Min absoluta favorit är dock hultafors libella 2000 med alla skenor när det handlar om denna typ av jobb, däremot är det kasst om det tex blåser.
Dom vassa hörnen gör att det lämpar sig bäst i lite mer okänsliga byggmiljöer.
Bahco, stabila, fatmax är bra vattenpass.
Min absoluta favorit är dock hultafors libella 2000 med alla skenor när det handlar om denna typ av jobb, däremot är det kasst om det tex blåser.
Jag använder både MST180 och HV passet 120, 60, 40, sen har jag några riktigt små som 20 och 10 cm. Använder gärna MST:n till kök också men då är jag noga med att lägga passet försiktigt på känsliga ämnen.
40 passet är den som används minst men är ändå riktigt oumbärlig när det kommer till trånga utrymmen. Som startkit tror jag 180 och 60 är bra val, komplettera sedan med 120 och övriga storlek vid behov.
40 passet är den som används minst men är ändå riktigt oumbärlig när det kommer till trånga utrymmen. Som startkit tror jag 180 och 60 är bra val, komplettera sedan med 120 och övriga storlek vid behov.
Nu blir det offtopic, men jag klämde lite på Bosch nya sänksåg häromdan, och att dom har plastskydd på ändarna av skenan så man inte så lätt repar det man jobbar med (jämfört med t.ex. mina festool-skenor) tyckte jag mycket om.Nimajneb skrev:
Men får att återgå topic, skarpa vassa hörn på vattenpasset kan vara en issue, ja.
Om man tycker vassa hörn är besvärande kan man ju använda en laser istället. Men man får ju motvilligt erkänna att det är krångligare.
Jag har satt flera kök med ett MST och tycker inte det är ett problem. Jag har tagit ett sandpapper för att ta bort den skarpaste kanten på ändarna.
Jag har satt flera kök med ett MST och tycker inte det är ett problem. Jag har tagit ett sandpapper för att ta bort den skarpaste kanten på ändarna.