969 läst ·
9 svar
969 läst
9 svar
Vattenmätare för att veta när man borde tömma tanken.
Har funderat på att skaffa en vattenmätare för att veta när ungefär jag bör ringa efter tömning av min 3 kubiks tank.
Måste ju vara den billigaste sättet?
Har eget vatten. Så detta är bara för att det ska bli lättare för mig att hålla koll.
Har fritidshus.
Måste ju vara den billigaste sättet?
Har eget vatten. Så detta är bara för att det ska bli lättare för mig att hålla koll.
Har fritidshus.
Om du har BDT-rening för gråvattnet och tanken bara för toaletten så kommer inte mätningen med vattenmätare att fungera.
BDT-delen så för minst 80% av dygnets vattenförbrukning, vilket kan vara uppemot 150 liter dygnet/person med tvätt, disk och dusch inräknat, toan drar typ 15-30 liter per dygn och person om man inte har snålspolande varianter och beroende på hur ofta man blir nödig.
Naturvårdverket räknar med 170 liter vatten per person och dygn varav 30 liter från toalett, verkligheten mer åt 110-130 liter dygnet varav runt 15 liter för toaletten per person och dygn. Det som producerar absolut mest avlopp i volym är dusch och hygien kring detta.
som redan sagt sätt en enkel nivåmätare i tanken - det fins säkert färdiga produkter för just avloppstank att köpa - det fins säkert också varianter av dessa som kan visa vattenytans nivå hela vägen från botten till topp om man vill betala för det, typ ultraljuds avståndssensorer som reflekterar mot vattenytan.
BDT-delen så för minst 80% av dygnets vattenförbrukning, vilket kan vara uppemot 150 liter dygnet/person med tvätt, disk och dusch inräknat, toan drar typ 15-30 liter per dygn och person om man inte har snålspolande varianter och beroende på hur ofta man blir nödig.
Naturvårdverket räknar med 170 liter vatten per person och dygn varav 30 liter från toalett, verkligheten mer åt 110-130 liter dygnet varav runt 15 liter för toaletten per person och dygn. Det som producerar absolut mest avlopp i volym är dusch och hygien kring detta.
som redan sagt sätt en enkel nivåmätare i tanken - det fins säkert färdiga produkter för just avloppstank att köpa - det fins säkert också varianter av dessa som kan visa vattenytans nivå hela vägen från botten till topp om man vill betala för det, typ ultraljuds avståndssensorer som reflekterar mot vattenytan.
Om du specifikt ansluter den till toaletten enbart, ja kanske, och sedan kanske räkna upp värdet med 30% för det egna bidraget i toaletten - en konstant du får justera efter den praktiska utfallet.Remo31 skrev:
jag antar att BDT-vattnet hanteras på annat sätt - annars skulle du behöva tömma tanken var månad även som ensamboende...
Allt avlopp går till samma tank.Den förra ägaren gjorde detta. Bor inte där. Fritidshus.X xxargs skrev:Om du specifikt ansluter den till toaletten enbart, ja kanske, och sedan kanske räkna upp värdet med 30% för det egna bidraget i toaletten - en konstant du får justera efter den praktiska utfallet.
jag antar att BDT-vattnet hanteras på annat sätt - annars skulle du behöva tömma tanken var månad även som ensamboende...
Är 1 person.
Det är duschen som fyller på mycket, så undviker man det, eller bara väldigt minimalt med vatten just för att skölja av tvålen och schampot och sparsam med vatten i de övriga bestyren som disk och tvätt, ja då kan det klara sig längre på en 3 m³-tank och då skulle det också fungera med mätare för inkommande vatten.
dock är det rätt ovanligt att man låter all vatten gå i tank av just orsaken att den kommer att behöva tömmas ofta om man bor lite längre tider där.
dock är det rätt ovanligt att man låter all vatten gå i tank av just orsaken att den kommer att behöva tömmas ofta om man bor lite längre tider där.
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Men om du nu har den udda lösningen, att allt vatten går till tanken så bör det ju fungera med en vattenmätare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför läcker våra varmvattenmätare när Fjärrvärmen stängs av?
Vatten & Avlopp -
Vattenmätare/fördelarskåp
Vatten & Avlopp -
Vattenmätare i garaget istället för i huset
Fritidshus -
Vem betalar vattenmätarbrunn för sent påkommet beslut om vattenmätare ?
Juridik -
Utbyggnad för vattenmätare & VVB?
Fritidshus