håller på kolla runt och funderar på vattenmantlade kaminer men dels tycker jag det är svårt att hitta speciellt många, den jag hittat som är intressant är "nordic aqua" vilket kostar 46 000:- vilket känns rätt saftigt, har sökt i tyskland där dom tillverkar dom men aldrig varit i kontakt med tillverkaren..

någon som köpt vattenmantlad kamin utomlands?

länka gärna till säljare i sverige/utomland som har vm kaminer och vad har ni själva? nöjda?

vilken effekt på kaminen till vattnet bör jag ha? lägenheten är 80kvm..

hur bygger jag enklast in en insats kamin? är skeptisk till det här med puts då jag är kass på det men vem bör man vända sig till om man vill putsa? kakelfirma?
:x:x

Ska du installera en vattenmantlad kamin i en lägenhet?
Vad ska du ansluta den till?

golvvärmen som jag lagt in alldeles strax samt till skorstenen där en tidigare kamin stått.. jag är ägare till huset..

aaha okej,
då bör du ha en acktank som kan ta upp och lagra värmen från kaminen så inte golvvärmen får för hög temperatur, och sedan en shuntstyrning som förser golvvärmen med rätt temperatur.

jag funderar själv på att köpa en liten vattenmantlad likt denna http://kaminexperten.se/produkt/falun/
har sett den i England för ca £600 men kan inte hitta den sidan nu, men den heter "falun" även där.

visst den är kanske inte så jättesnygg men jag tycker inte de som kostar 30000:- till väger upp det estetiska, visst de kanske har bättre verkningsgrad etc, men tycker denna verkar prisvärd

Jag köpte från http://mygind.se men har inte fått installerat än. Bra pris, men det tillkommer ju en del tillbehör som behövs också.

Mainstream skrev:
Jag köpte från [länk] men har inte fått installerat än. Bra pris, men det tillkommer ju en del tillbehör som behövs också.
ser ut att vara samma som på den här sidan
http://www.euroshopy.eu/fireplace-stove/

dock utan påslag ;)

Jag har ingen egen erfarenhet av kotly men jag vet folk som handlat där till bra pris.

• Gilla
talbot133
  • Laddar…
men dom du länkat till "thestrut" är ju inga vattenmantlade utan vanliga konvektionskaminer, jo ack tank osv är jag med på och har bett om offferter av både termotech och lk det är mera kw på kaminen jag är lite fundersam på och såklar olika märken samt ställen att köpa från,,,

talbot133 skrev:
men dom du länkat till "thestrut" är ju inga vattenmantlade utan vanliga konvektionskaminer, jo ack tank osv är jag med på och har bett om offferter av både termotech och lk det är mera kw på kaminen jag är lite fundersam på och såklar olika märken samt ställen att köpa från,,,

ojdå... jaa men det ska finnas exakt samma kaminer som tex selmac, nordicheating etc säljer.. kanske jag som var dålig på googla...

Sök på kratki.eu
Jag har handlat där och det funkade bra
Tony

Tänk bara på att eldstaden ska vara typgodkänd och ha en ordentlig monteringsanvisning så att skorstensfejaren kan godkänna installationen. Kan bli problem när man handlar till lägstapris från utlandet.

Real7 skrev:
Tänk bara på att eldstaden ska vara typgodkänd och ha en ordentlig monteringsanvisning så att skorstensfejaren kan godkänna installationen. Kan bli problem när man handlar till lägstapris från utlandet.
Du har glömt bort EU och dess fördelar
Alltså inga problem

Nja som jag förstår så är det existerande problem.
Men utveckla gärna om du har gällande regler tillhands, det är alltid intressant.

Real7 skrev:
Nja som jag förstår så är det existerande problem.
Men utveckla gärna om du har gällande regler tillhands, det är alltid intressant.
Det var då inga problem för sotare att godkänna min installation. Tyvärr har jag inga regler kring detta till hands. Enligt sotaren så var kaminen typad och klar och cert pappret följde med lev.
Tony

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.