6 453 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
vattenmantlad braskamin och acctank
Sida 1 av 2
badrummet ska ut och med det vv-beredaren. har varit inne på att konvertera till vattenburet och en luft/vattenpump men har börjat att snegla på vattenmantlade braskaminer...
eftersom jag inte har ngn acctank så måste den ju köpas också. då finns två alternativ som är realistiska för mig:
1) en 300 liters beredare med slinga för tappvatten som passar som handen i hansken där den ska stå.
eller
2) en 500 liters som eg tar lite för mkt plats med slinga el inbýggd beredare
är något av dessa alternativ tillräckligt för att man inte ska behöva tok elda hela dygnet? naturligtvis så inser jag att det är oundvikligt att ha elpatron men man vill ju att den ska jobba så lite som möjligt...
nån som vet något/ hört något eller kanske tom har egen erfarenhet??
:-?
eftersom jag inte har ngn acctank så måste den ju köpas också. då finns två alternativ som är realistiska för mig:
1) en 300 liters beredare med slinga för tappvatten som passar som handen i hansken där den ska stå.
eller
2) en 500 liters som eg tar lite för mkt plats med slinga el inbýggd beredare
är något av dessa alternativ tillräckligt för att man inte ska behöva tok elda hela dygnet? naturligtvis så inser jag att det är oundvikligt att ha elpatron men man vill ju att den ska jobba så lite som möjligt...
nån som vet något/ hört något eller kanske tom har egen erfarenhet??
:-?
300 liters räcker bra till en vattenmantlad braskamin (6-10kw). Funderar i samma banor själv fast då i kombination med solvärme oxo.
rogge
rogge
Är åxå inne på detta och har fått en offret från Nordic bygg eller va de heter.
Skulle ligga på 70 000 + skorsten . Alla slangar å kopplingar ingår då och en värmattenberedare på 500liter
Ha rinte en aning om det är billigt eller dyrt. Någon som vet??
Skulle ligga på 70 000 + skorsten . Alla slangar å kopplingar ingår då och en värmattenberedare på 500liter
Ha rinte en aning om det är billigt eller dyrt. Någon som vet??
om man bara vill elda en gång om dagen kommer elpatronen få jobba mkt om man bara har 300 liter? de som eldar i panna har väl ofta 1000 liter eller mer?!
om man vill tappa upp ett bad?
http://www.swebo.com/frames/index3.htm verkar ha bra priser på sina grejer men jag har ingen erfarnehet av dem.
räcker 60 mm som isolering siolering i sidorna?
att kominera med solvärme verkar ju vara en kanon ide... synd att de byggde hust i n/s rikting, men de va ju för 150 år sedan...
likblek
om man vill tappa upp ett bad?
http://www.swebo.com/frames/index3.htm verkar ha bra priser på sina grejer men jag har ingen erfarnehet av dem.
räcker 60 mm som isolering siolering i sidorna?
att kominera med solvärme verkar ju vara en kanon ide... synd att de byggde hust i n/s rikting, men de va ju för 150 år sedan...
likblek
Ja du klarar inte dig bara med en vattenburen braskamin och elda mot en 300l ack. Ska du sköta hela värme o varmvattensystemet får du nog tänka om. Tex vedpanna och 1000 L ack. Själv räknar jag elda/sola som ett kompletteringsalternativ.
Vilka av deras grejor har du fått offert på? Svårt att svara annars.
rogge
men med en 500-liters så borde man kunna klara sig ganska så långt? drömmen hade ju varit sol/luftochvatten pump samt vattenmantlad braskamin... men de blir lite dyrt
tanken är ju att man ska sänka sin månadskostnad och inte öka den
(kanske den dagen man kan få en luft7vatten för samma som en luft/luft...)
I vad mån det räcker går nog inte att svara så klart på förrän du berättar lite mer om förutsättningarna, tex hur stort är effektbehovet för huset, vilken effekt har du på kaminen, hur mycket och ofta vill du elda osv osv. Förresten - är en vattenmantlad braskamin med alla pryttlar så mycket billigare än en luft/vatten-värmepump?
Fick en offtert på just det, kostade 111 000:-likblek skrev:men med en 500-liters så borde man kunna klara sig ganska så långt? drömmen hade ju varit sol/luftochvatten pump samt vattenmantlad braskamin... men de blir lite dyrt
Håller med om att det idag är alldeles för stor skillnad, men det är alltid så med relativt nya påfund, konkurrens och marknadskrafter ska helst spela i 10-20 år innan det rätta priset framstår.
rogge
synpunkter skrev:I vad mån det räcker går nog inte att svara så klart på förrän du berättar lite mer om förutsättningarna, tex hur stort är effektbehovet för huset, vilken effekt har du på kaminen, hur mycket och ofta vill du elda osv osv. Förresten - är en vattenmantlad braskamin med alla pryttlar så mycket billigare än en luft/vatten-värmepump?
njae billigare och billigare, eldar gör jag ändå en hel del.. men kamininsatsen vi har nu e ful och skorstenen står ju där den står... tyvärr så har jag inte hittat så många vattenmantlade kaminer som har ett äldre stuk om man inte vill dra in en hel kakelugn.
huset har i år dragit 10 m3 bokved och gissningsvis mellan 12 och 14000 kwh och då har vi det lite för svalt för att vara riktigt bra.
men som jag skrev innan så vore ju en sol/vattenmantlad kamin och luft/vattenpump det ultimata... men 111 000... :'(
Vad ingick i offerten 111.000 kr?
Tumregel för ackumulatortankar är 10 liter per m² uppvärmd yta.
Eller hälften så stor som man hade oljetank, om man nu hade det innan.
Eller hälften så stor som man hade oljetank, om man nu hade det innan.
Då bör ni ta en 500 liters acktank..likblek skrev:
Har liknande förbrukning o de gick faktiskt utan att de blev under 20° inne då de va -28° ute då jag eldade med ved mot min 500 liters acktank utan elpatron.. Hade iof 23° inne vid kl 23:30 på kvällen o acktanken på +100° o började elda igen vid 8 på morgonen..
2an skrev:
klockan 8 är man ju redan på jobbet... har det hänt något med elräkningen (eller olja eller vad ni hade innan)?
har tänkt om lite och ska nog (om det blir en konvertering) sätta ut tanken i ett litet isolerat förråd och gräva ngn meter kulvert till huset = mer plats för acctank och mer plats för badrum.