Ska bygga villa i vår/sommar, och räknar med att ha en IVT 490 som dockas med en ackumulatortank. Till acken ska kopplas solslingor och vedvärme för att minska körtid för kompressor och elpatron, och det är just vedvärmen som jag funderar på nu.

Planerar nämligen att ha två eldstäder i huset, en vedspis/kökspanna och en braskamin el dyl, och frågan är vilken av eldstäderna som är bäst att koppla till ack-tanken.

Tacksam för åsikter, erfarenheter och tips, och gärna förslag på produkter som passar i ett sådant system.

Den som eldas mest !?

Visst är IVT490 en frånluftsvärmepump? Vore inte FTX ett nog så bra alternativ tillsmmans med resten av systemet?

Det ät inte ett påstående, utan en nyfiken fråga eftersom vi ska bygga på ett liknande sätt...

Jo, LinaoMarkus, det blir nog mycket riktigt så att man eldar mest i den som hjälper till att värma ack:en.  :)

Jag uttryckte mig lite oklart. Frågan är vad som passar dessa förutsättningar. Alla kökspannor som jag hittat tar t.ex sin tilluft från rummet, vilket många hävdar är olämpligt i moderna frånluftsventilerade hus (drar ut värme från rummet, ökar risken för att det ryker in).
Har inte lika bra koll på kaminer, men antar att det finns några modeller som använder uteluft istället för rumsluft. Flera kaminer verkar också modernare, alltså har bättre verkningsgrad och förbrännning än kökspannorna (= mer grann- och miljövänligt).

Vi kör på frånluftsvärmepumpen IVT 490 eftersom den ingår i husleveransen, är en beprövad modell, och husföretaget har en färdig modell för dockning med ack-tank. Antar att deras system liknar det som finns hos Nordic Träbygg (http://www.nordic-trabygg.se/varme/bygganyttfolder.pdf).
När vi eldar eller solen ger tillräcklig värme funkar IVT:n som ventilationsfläkt och värmefördelare, men även om vi inte eldar så har vi ändå ett hyfsat ekonomiskt värmesystem. Så tänker jag - men jag tar gärna emot andra åsikter och principförslag.

FTX-system med värme(tillskott) från ved är säkert också bra. Har någon exempel på sådana lösningar, så får ni gärna lämna länkar.

Har ganska liknande idéer, men inte riktigt...

Vattenmantlad kamin + ack (med patron mot golvvärme+vv-beredare) + förberett för sol + FTX(utan tillsatsvärme) + energisnålt hus (litet, ca 130m2). Även vår leverantör vill kränga en 490, men jag tror inte att den blir varken lönsam eller komfortabel pga. låg energiförbrukning överlag + att den suger in otäck kall uteluft rakt in i huset. 490 = dyr ventilationsfläkt tänkte jag, och strök den ur offerten. En flitig kamin-ved-eldare med solpaneler bör kunna täcka nästan hela energibehovet året runt i en liten villa.

Så tänker jag, men har ingen tomt ännu så jag hinner ännu tänka om flera gånger...

Hmm, såg just att jag mycket skickligt lyckats undvika att svara på frågan igen...

Alla (moderna) kaminer jag sett kan man ansluta uteluft-slang till. Denna ska ju sedan enligt konstens alla regler läggas under plattan eller grunden redan vid bygget om det inte redan är för sent...

Tack för svar!
Det är inte för sent för att lägga luftslang i plattan, väntar just nu tålmodigt på bygglov...

Det jag väger mellan är alltså en:
- enkel vedspis i köket och en vattenmantlad kamin i v-rum, eller;
- kökspanna och en enklare "trivselkamin", eller;
- helt annan variant som någon VVS-stjärna på byggahus.se tipsar mig om... ;)

Antar att det finns många med erfarenhet av kökspannor eller vattenmantlade kaminer, så jag hoppas på ännu fler bra svar. Kanske finns det lösningar med uteluft till en kökspanna?

Lars-olof skrev:
Hej
Vi ska med bygga nytt det blir FTX solenergi vattenmantlad eldstad
helt rätt linje enligt energirådgivaren i kommunen
Har även tittat på frånluftspump ivt 490 dockad tillsamans med solenergi och vattenmantlad eldstad men den lösningen fick kalla handen av ivt  det skulle inte fungera tillfredställande sa dom ...
Har hört fån en säljare av FTX systement att det nya krav på gång att tillluften skall vara förvärmd på ny byggnader  vet inte om det stämmer har inte hitat sådana uppgifter någonstans .
Det krav som kommer är att det skall vara återvinning på frånluften om jag inte minns fel så komer kravet att vara min 50% temperaturverkningsgrad.
Något krav på förvärmd tilluft finns inte med i remissutgåvan till ny BBR.

/Patrik

OK. Kanske får omvärdera, om IVT själva säger att det inte funkar. Det har min leverantör inte sagt något om, så klart. Ska nog ta ett snack med dem...

Ni som ska köra med FTX, vilka prylar handlar det om, och ungefär hur mycket kostar lösningen?

Med risk för att hamna ännu mer "off-topic" (men det är ju för 17 min tråd :D):

Lars-olof skrev:
Hej
---8<---
Har även tittat på frånluftspump ivt 490 dockad tillsamans med solenergi och vattenmantlad eldstad men den lösningen fick kalla handen av ivt  det skulle inte fungera tillfredställande sa dom ...
---8<---
Har du mer info om detta? Är det förresten IVT:s officiella åsikt, eller har du kanske pratat med en säljare som tjänar mer på att kränga nåt annat? ;)

Tydligen finns olika uppfattningar på IVT om huruvida det går bra att docka med ack-tank eller ej. Enligt vår säljare säger hans kontakt på IVT att det går alldeles utmärkt. Eftersom FVP:n distribuerar värme och varmvatten förutom att den ventilerar kåken, så ska det tydligen inte bli särskilt mycket dyrare än FTX och värmeanläggning. Säljaren skulle försöka få fram lite mer info, så jag återkommer förhoppningsvis i den frågan.

Åter till ämnet...
Jag är fortfarande väldans intresserad av svar på min ursprungliga fråga, för ack-tank och vattenmantlad eldstad är ju intressant vare sig det blir FVP eller FTX.

Jag har kopplat in en "www.kakelungspannan.se" till våran Comfortzone. Jag har dockat kakelugnen till en 300 liters tank med 2 slingor i, den ena slingan för golvvärmen och den andra för tappvarmvattnet. Temperaturen i toppen på kakelugnen blir ca: 50-60 grader. Temperaturen i 300 liters tanken ligger på ca: 40-50 grader och ut till golvvärmen är det ca: 30-37 grader (med en blandningsventil).
Golvvärmens retur går in i den uppvärmda 300 liters tanken innen den går in i värmepumpen. Verkar fungera hur bra som helst. Vi har ca: 22-24 grader innomhus nu.

För att återgå till ursprungsfrågan...

Vi köpte ett hus där förra ägaren varit så finurlig att han förberett det hela på ett mycket (enligt oss) bra sätt.

Intill den moderna köksspisen står en gammaldags norrahammar, i gott skick, inmurad som han sedan täckt med plåt framtill. Det ser fint ut och tillför en charmigt gammaldags stil även fast köket är toppmodernt i övrigt. Efter kökspannan så är det arbetsytor och efter vinkeln kommer diskbänk och mer arbetsbänk osv. Hur som hellst så är det vedförvaring under bänken mellan kökspannan och diskbänken, dvs mellan kökspannan och hörnet. Därefter fortsätter vedförvaringsutrymmet vidare rakt fram dit acktank osv står. Där ute finner man också en lucka som leder ut. Tanken är att man tar sin cykelvagn och hämtar ved för att sedan slänga in den genom vedinkastet så den hamnar under köksbänken. Mycket smidigt! Räcker en vecka mitt i vintern även fast vi enbart eldar med ved. Hur han sedan löst ackumulatortankshistorien med ovanpåliggande torn går nästan inte att förklara med ord. Man måste se det :)

Edit:
För den vedeldningsintresserade går detta att utveckla rätt långt med ramp upp till vedintaget så man bara kan välta kärran in och sedan med transportband föra det vidare direkt in i köket.

Ser ibland ut som systemen blir lite för krångliga? Säkert rätt dyra med, så frågan är om det inte kan löna sig borra ett hål i berget så att värmepumpen klarar mer effekt..

Bergvärme, golvvärme, FTX (förvärmd tilluft) är det jag funderar på..

Det intressanta är ju prisskilnaden mellan detta och kamin-actank-FLVP och driftskostnaden..

Ja, det är kanske svårt att räkna hem en komplett investering, men i vårt fall så har vi redan bestämt oss för att vi ska ha vedspis/kökspanna och kamin/kakelugn, så merkostnaden för vattenmantlad variant, rördragning och ack-tank blir inte alldeles betungande.

Dessutom har vi om inte fri, så i alla fall hyfsad tillgång på ved, och både min fu och jag är uppvuxna i veduppvärmda hus. Jag tilltalas av det pedagogiska (och förmodligen i själen djupt rotade behovet) i att elda för att få värme, och visst är det trevligt att ha en eldstad som central plats i huset.

Att vi inte slopar FVP:n helt, beror på att vi gärna vill kunna resa bort några dagar eller klara av en vinter utan att behöva hugga/köpa ved eller ha ett helt eluppvärmt hus. Dessutom vill vi kunna sälja huset till någon som inte vill elda om det skulle behövas.

Någon som har fler tips om vilken eldstad som gör sig bäst som vattenmantlad?
Jag gillar verkligen tanken på en kökspanna, men är lite skeptisk till hur det funkar i praktiken i ett modernt hus. De jag har sett verkar ha lite gammal (om än beprövad) förbränningsteknik, plus att de tar tilluften från rummet och inte utifrån via slang i plattan.

Edit: Stavfelning

Helt klart. Talar man kökspanna talar man om föråldrad teknik. Pannorna är inte speciellt billiga egentligen, åtminstone inte om man köper en ny. CTC Parca 300 är en kopia av den panna vi har, dvs helt i gjutjärn = lång livslängd. Den kan man sedan klä in efter behag, men köper du en ny vill du förmodligen ha en sån där riktigt fin pjäs med mässingdetaljer osv och kanske glaslucka så du ser mer av elden - kanske med en kombinerad spis och ugn?

Hur som hellst behöver du inte tvivla på om det funkar i ett modernt hus. Nu vet jag inte hur stort du bygger. Vi har ca 130-140kvm och det är ju inte direkt mycket, men vi eldar enbart (mot acktank - golvvärme uppe och nere). Speciellt om ni är uppvuxna med det, så borde det vara enkelt. När det är kallt eldar vi ca 4 timmar (3-4 snarare) och gör av med runt 20m3 ved per år. Skall man dock anlita för allt så blir det en dyr historia och att lägga pengarna på en riktigt modern panna behöver inte kosta speciellt mycket mer. Själv anser jag att mysfaktorn är en stor del i att jag tycker att kökspannan är bättre. Annars jag nog haft svårt att tänka på besparingen med vedeldningen. Det hade varit enbart tråkigt (men billigt) om man haft ett speciellt pannrum, göra iordning ved och sedan gå en eller ett par gånger till pannrummet. Köket går man som regel förbi lite nu och då och då fyller man på med ved, då man eldar dvs. Räkna hem investeringen ekonomiskt kommer ni säkerligen göra, men att det blir jobbigare med en kökspanna än en modern panna i ett pannrum är ett faktum, rent fysiskt. Har man sedan acktank och vattendragen värme så kan ju vem som hellst komplettera med det de vill. Förbered gärna för att kunna ansluta solvärme.

Tänk igenom noga bara. Behoven, förutsättningarna osv är det enda man kan vara säker på ATT de kommer förändras. Åtminstone vet vi att vi en dag blir gamla och skröpliga :)

Nej, jag har inte lyckats med att komma över 62 grader i toppen på kakelugnen, men då skall man också tänka på att 300 literstanken inte är isolerad ännu. Det var 2 veckor sedan jag installerade det. Sedan så har jag också kommit på att jag laddar inte toppen utan botten på 300 litaren, får fixa det lite senare. Jag tror att det försvinner en hel del värme ifrån 300 litaren nu innan den är isolerad och det är därför jag inte kommer upp mer i temp. Sedan försvinner ju en del värme till golv värmen också. Fast å andra sidan verkar 50-60 grader vara en ganska lagom temperatur att hålla sig till.

Vad beträffar vedåtgång så har det gått åt en hel del ved de 2 veckorna vi har haft den inkopplad, det har varit lite småkyligt, mellan 0 och -7 grader tror jag. Jag vet därimot inte riktigt hur mycket ved det är. Kakelugnen är kaklad men inte fogad ännu och jag har märkt att det kommer in en massa "tjuvluft" runt asktråget eftersom det inte är fogat där ännu så veden brinner ganska snabbt. Får se vad som händer när det är klart. Värmepumpen har nog i stort sett bara gått när den håller på med att värma tappvatten.
Temperaturen håller sig nog runt 6-8 timmar när golvvärmen är på, men då är frågan om vad som är "kallt", utan golvvärme är det nog ca: 1 dygn.
Enligt leverantören skulle den dra ca: 1 Ikea säck per dygn, men vi har gjort åt mer. Nyhetens behag också kanske.... ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.