Mitt vattenlarm larmar utan att jag kan finna någon orsak. Det händer kanske en gång i månaden. Slumpmässigt. Efter återställning så är det inget larm igen på ett bra tag. Om det verkligen fanns en läcka så borde väl systemet larma ganska snart igen?
Produkter som diskuteras: "Vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Jo om det är via vattenmätaren så finns det ju anledning att fundera på saken och diskutera med VA-bolaget vad som kan orsaka larmet.N NovisenFrånGötet skrev:
Sedan är det ju flera larm i en modern digital vattenmätare. Har Kamstrup själv
https://documentation.kamstrup.com/...parison/CONTA8F88B7468374BF2854859427FF61965/
Finns nog bara en modell på de där och de är tillförlitliga. Jag antar att det är droppläckage den varnar för? Du får försöka göra en systematisk felsökning och stänga av de förbrukare du kan och se om det blir någon skillnad. Är du helt säker på att du inte har någon synlig läcka bör du nog konsultera en rörmokare som kan kolla så du inte har en läcka i något rör.
Vi har en likadan och den har larmat för en läckande toalett som bara läckte ibland (läckte bara när man spolat med "lilla" knappen)
Vi har en likadan och den har larmat för en läckande toalett som bara läckte ibland (läckte bara när man spolat med "lilla" knappen)
Ja det är droppläckage. Sker enligt historiken ca 1ggr per månad.mexitegel skrev:
Finns nog bara en modell på de där och de är tillförlitliga. Jag antar att det är droppläckage den varnar för? Du får försöka göra en systematisk felsökning och stänga av de förbrukare du kan och se om det blir någon skillnad. Är du helt säker på att du inte har någon synlig läcka bör du nog konsultera en rörmokare som kan kolla så du inte har en läcka i något rör.
N NovisenFrånGötet skrev:
Larmen kommer alltid nattetidmexitegel skrev:
Nja,det kan bero på en mängd orsaker. En dålig packning kan hålla tätt vid lägre tryck men läcker vid högre tryck.
Trycket i ledningarna varierar. Om ni har kommunalt vatten så pumpas vatten till högreservoarer ofta under natten som ökar trycket under en del av dygnet. Har ni eget vatten varirerar trycket än mer.
Gav också exempel på en toastol som läckte intermittent, även om en sådan läcka är mer svårdetekterad.
Trycket i ledningarna varierar. Om ni har kommunalt vatten så pumpas vatten till högreservoarer ofta under natten som ökar trycket under en del av dygnet. Har ni eget vatten varirerar trycket än mer.
Gav också exempel på en toastol som läckte intermittent, även om en sådan läcka är mer svårdetekterad.
Du verkar ju ha koll: skulle du ta in en rörmokare för att göra en seriös felsökning?mexitegel skrev:
Nja,det kan bero på en mängd orsaker. En dålig packning kan hålla tätt vid lägre tryck men läcker vid högre tryck.
Jag har en nibe 750 frånluftsvärmepump kan den på något sätt ge upphov till falsklarm?? (Detta är kanske en väldigt dum fråga)