Byggahus.se
Upptäckte en blöt pöl i källaren under badrummet, öppnade upp taket och såg var det kom vattendroppar ifrån. Gick upp till entréplanet och öppnade upp bakstycket till en inbyggd garderob.

Visar sig att detta rör är nån slags ventilation upp igenom vinden och ut genom taket bredvid fläktutsuget till badrummet.

Gick upp på vinden för att inspektera mer och ser att råsponten är i fint skick och det verkar inte vara fuktigt högst upp men däremot vid golvet så har tidigare ägare tejpat röret och här känns röret fuktigt. Varför är det tejpat? Hur kan det komma vatten från ett luftningsrör?

Om det nu är vid tejpen vattnet kommer in, kan jag kapa röret och byta själv eller måste jag byta uppifrån alltså på taket?
 
  • Tak med VVS-rör, ljus, skugga, rostfläckar, olackerade ytor, väggövergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-rörinstallation i takutrymme med tecken på skador eller pågående arbete, exponerad isolering och trästrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen garderob utan dörrar som avslöjar en oavslutad eller renoveringsbar innervägg och isolering, med synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-rör genom isolering och papp, möjlig byggplats eller renovering, oavslutade installationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit PVC-rör på vinden, omgiven av isolering, synlig träbjälklag, dunkelt belyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser avluftningsröret ut på taket, helt öppet? Det kan vara en spricka i röret under tejpen som släpper fram vattnet som letar sig in utifrån :( Annars kan det vara kondens.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag ska upp på taket så fort det är lite torrare, vill inte halka och ramla ner.

Men ok jag får helt enkelt täta detta på nåt sätt, iaf tillfälligt inifrån vinden med nån tätningstejp
 
De vita avloppsrören är väldigt känsliga så föröka att byta dom om dom är det minsta skadade/spruckna.
 
Tack Jonatan, ska hålla koll på rören

Nu har jag läst på lite ang avluftningsrör och vet mer än jag gjorde innan jag startade tråden. Jag ska skarva ihop med muffar så det blir rätt (tätt)

Eftersom det är torrt i råsponten i taket så finns inte läckan där

Synd att tidigare ägare väljer att lösa ett problem på detta vis, min försäkring lär inte täcka detta men samtidigt är det kanske ingen skada skedd egentligen. Bara lite svarta brädor
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L
Hur har det gått med skadan? Så klantigt att man valt att tejpa skadan tidigare. Hur länge har du ägt huset? Förra ägaren borde ju ha en försäkring för dolda fel. Då slipper du alla utgifter och får jobbet åtgärdat. Finns en försäkring för dolda fel så borde denna information framkommit vid köpet/försäljningen.
 
L
När jag köpt hus så har jag alltid krävt dolda fel-försäkring som en del i husköpet. Trodde alla gjorde det. Men i detta fall så kanske ni hade en annan överenskommelse
 
L Lufsan skrev:
När jag köpt hus så har jag alltid krävt dolda fel-försäkring som en del i husköpet. Trodde alla gjorde det. Men i detta fall så kanske ni hade en annan överenskommelse
Hej och välkommen hit!
En Dolda fel-försäkring har som främsta syfte att skydda säljaren från jobbiga skadeståndsanspråk från köparen, och låta försäkringsbolaget hantera dessa. Det är ytterst sällan en fördel för köparen med en sån försäkring.

Det här felet hade knappast givit ersättning från en sådan försäkring heller.

TS, hur går det?
(Och inte för att vara sån, men det kvadratiska ventilationsröret som går bredvid avluftningsröret är av eternit, och innehåller alltså asbest. Det är absolut ingen fara att låta röret vara kvar, men om du byter det någon gång, tänk på att skydda dig mot eventuellt damm.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.