Hej

Jag är i färd med att köpa ett tvåvåningshus om ca 200 m2 boyta "med renoveringsbehov". Utöver rent kosmetiska skavanker så är det uppenbarligen inget tryck i värmesystemet (vattenburen värme med oljepanna och värmeelement), vilket tyder på att det finns en läcka någonstans. Varken ägaren eller mäklaren tycks dock veta var läckan är eller omfattningen av eventuella vattenskador.

Finns det något sätt att uppskatta eventuella skadors omfattning utan att börja riva upp golv och väggar?

Vad kan det (i normalfallet respektive i värsta fall) kosta att åtgärda en sådan här skada?

Hur lång tid kan det ta att åtgärda en sådan här skada?

Skulle vara mycket tacksam för svar, så att jag kan beräkna totalkostnaden för att köpa huset och få det i skick och bedöma om det är värt besväret eller ej.

Hur vet du att det läcker? Inget tryck behöver inte betyda att det är läck. Fyll på vatten och kolla om trycket stiger samt ev sjunker.Då är det läck. Om det är ett äldre hus kolla på vinden så det inte läcker från expansionskärlet. Andra läckfel kan vara pannan. Om element läcker borde det synas.

Som sagt hur vet du att det läcker.. Jag har 0.5bar när systemet är varmt, om shunten står stängd en stund så är trycket snart nere i nästan 0. Också gammal olje/vedpanna med öppet system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.