K Karin h skrev:
Det är det enda badrummet
K Karin h skrev:
säljarens pappa hade bott där men inte använt övervåningen
Lite nyfiken på hur han klarade sig utan badrum?
 
  • Gilla
Coolman och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lite nyfiken på hur han klarade sig utan badrum?
Det har jag också funderat på 🙃
 
  • Gilla
  • Wow
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller det tekniska så är väl det sannolika att det är ett läckande avloppsrör. Det finns många varianter. Liggande gjutjärnrör som rostat helt igenom så att det droppar, muffar som läcker (så var det i mitt hus med gjutjärnsrören från 60-talet), äggskalsplaströr i PVC från 70-talet som gett upp eller bara en plastmuff som torkat. Eller möss eller råttor som tuggat upp hål i plaströren.

Till detta så kan det vara ett dubbelfel, t ex ett gammalt hål en bit upp på ett rör men som normalt inte droppar för rörets interna vattennivå blir normalt inte så hög att det når hålet. Men när röret börjar sätta igen så stiger vattennivån i röret och en dag når det hålet och börjar droppa.

D v s gamla trasiga rör kan plötsligt ge läcka när de väl börjar användas och med tiden sätter igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Skit händer med gamla hus. Bara att svälja förtreten. Se nu till att riva innertaket och bilda dig en uppfattning om skadan.

Och känner du dig obekväm så ta in en röris och säg att han bara skall täta läckaget, tacka vänligt men bestämt nej till alla förslag om totalrenovering av badrummet och solceller på taket. Ställ in en duschkabin tills du renoverar badrummet. Något säger mig att badrummet kanske inte håller helt tätt.

Får man fråga årsmodellen på huset?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Skit händer med gamla hus. Bara att svälja förtreten. Se nu till att riva innertaket och bilda dig en uppfattning om skadan.

Och känner du dig obekväm så ta in en röris och säg att han bara skall täta läckaget, tacka vänligt men bestämt nej till alla förslag om totalrenovering av badrummet och solceller på taket. Ställ in en duschkabin tills du renoverar badrummet. Något säger mig att badrummet kanske inte håller helt tätt.

Får man fråga årsmodellen på huset?
Huset är byggt på 60-talet, badrummet är dock inte original, kanske 90-tal.
 
Claes Sörmland
K Karin h skrev:
Huset är byggt på 60-talet, badrummet är dock inte original, kanske 90-tal.
Ska vi sätta en tunna skit på att det ligger en gammal gjutjärnsledning och droppar där mellan våningarna från byggåret och som är rätt upprostad? Plaströr från 90-talet läcker sällan om man inte har skruvat/spikat igenom dem eller råttorna har varit framme.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska vi sätta en tunna skit på att det ligger en gammal gjutjärnsledning och droppar där mellan våningarna från byggåret och som är rätt upprostad? Plaströr från 90-talet läcker sällan om man inte har skruvat/spikat igenom dem eller råttorna har varit framme.
Lovar att uppdatera när jag vet 😀 Hellre rostiga rör än råttor!
 
N
K Karin h skrev:
Det sades efter alla papper var skrivna.

Än så länge vet vi inte vad som är trasigt men det droppade i huvudet på min syster när hon stod i köket och hennes barn borstade tänderna. Att ett badrum "bara" är gammalt brukar inte automatiskt innebära att något är just trasigt. De hade även blivit lugnade av hantverkarna som sa att det var lugnt att använda fram till renovering i höst. Det är det enda badrummet och med två små barn är det svårt att vara utan.

Vet inte vad säljaren observerat faktiskt, men min syster tyckte det var märkligt att hon sa det där om handfatet specifikt men sen inte hade ett svar om varför det inte skulle användas. Det var som sagt ett dödsbo och säljarens pappa hade bott där men inte använt övervåningen (klarade inte att gå upp för trappan).
Ganska exakt detta hände oss när vi köpte ett dödsbo med gammalt badrum. Den gamle hade inte använt badrummet och när vi stresstestade det så läckte det ner i skåpsluckorna i köket. Vi kunde lokalisera att läckan kom från handfatets stammar så vi kapade av rören vid vattenlåset och ledde om till duschen och använde sedan badrummet i ytterligare två år. Dock med stor försiktighet och konstant sökande efter tecken på ny läcka eftersom det de facto var gjutjärnsrör i bjälklaget som var långt efter bäst före-datum.

Har det inte läckt länge och mycket så borde inte den lilla läckan genom taket hunnit förstöra så mycket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I mitt hus som fick VA på 60-talet var just handfatets avlopp 2-tums (eller 50 mm) galvrör och inte gjutjärn. Och de var rätt tunnväggiga och genomrostade.
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
B
K Karin h skrev:
Tack för svar! Låter rimligt och en renovering är såklart inplanerad, mest irriterande är nog ändå att dödsbodelägaren kände till felet men valde att mörka.
Sa dem inte att handfatet inte bör användas?
Fattade ni inte ens då eller testspolade ?

Gjorde ni någonting överhuvudtaget eller brydde ni er inte om er undersökningsplikt?

Om någon säger till mig "använd inte handfatet" skulle jag direkt undersöka vidare eller göra något.

Iallafall inte använda det. Sen gapa dolt fel!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Karin h skrev:
Det sades efter alla papper var skrivna.

Än så länge vet vi inte vad som är trasigt men det droppade i huvudet på min syster när hon stod i köket och hennes barn borstade tänderna. Att ett badrum "bara" är gammalt brukar inte automatiskt innebära att något är just trasigt. De hade även blivit lugnade av hantverkarna som sa att det var lugnt att använda fram till renovering i höst. Det är det enda badrummet och med två små barn är det svårt att vara utan.

Vet inte vad säljaren observerat faktiskt, men min syster tyckte det var märkligt att hon sa det där om handfatet specifikt men sen inte hade ett svar om varför det inte skulle användas. Det var som sagt ett dödsbo och säljarens pappa hade bott där men inte använt övervåningen (klarade inte att gå upp för trappan).
Någonting låter märkligt. Säljarens pappa, nu död, hade bott i huset. Han kunde i gå i trappor. Huset hade bara ett badrum, beläget på övervåningen. Pappan nyttjade inte övervåningen.
Jag anar vissa problem!!!
 
A AG A skrev:
Någonting låter märkligt. Säljarens pappa, nu död, hade bott i huset. Han kunde i gå i trappor. Huset hade bara ett badrum, beläget på övervåningen. Pappan nyttjade inte övervåningen.
Jag anar vissa problem!!!
Jag är osäker på hur länge han bodde där och inte gick i trappor, tror han bodde på ett äldreboende ett par månader innan han gick bort. Jag tänker inte detta har med sakfrågan att göra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Sa dem inte att handfatet inte bör användas?
Fattade ni inte ens då eller testspolade ?

Gjorde ni någonting överhuvudtaget eller brydde ni er inte om er undersökningsplikt?

Om någon säger till mig "använd inte handfatet" skulle jag direkt undersöka vidare eller göra något.

Iallafall inte använda det. Sen gapa dolt fel!
Återigen, detta med handfatet sades EFTER köpet. Undersökningplikten fullbordades med besiktningsman.
Jag uppfattar att du har en tråkig ton i ditt svar. "Gapa dolt fel", med utropstecken, är en tråkig formulering när jag endast bad om hjälp för att säkerställa att min syster inte missar att göra något.
Läs gärna alla mina svar om du på riktigt är intresserad.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Måste fråga - sålde inte dödsboet fastigheten med friskrivningsklausul?
Enkel fråga som man gärna vill ha ett svar på av TS men som inte ges. Sett i flera andra trådar där just denna fråga undviks att svara på tyvärr
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Enkel fråga som man gärna vill ha ett svar på av TS men som inte ges. Sett i flera andra trådar där just denna fråga undviks att svara på tyvärr
Missade att svara, nej såldes inte med friskrivningsklausul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.