Var taket i köket nymålat kan man ana att någon kände till något tänker jag.
Alltid misstänksam när det är för nyrenoverat.
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
K Karin h skrev:
Misstänker det eftersom hon flera gånger nämnde att man inte borde spola vatten i handfatet
Och ingen ställde följdfrågan: "Varför då?" Eller gjodes det? Vad var då svaret?

Köpa ett hus där säljaren uttryckligen säger åt dig att inte använda ett av badrummen så skulle jag ju inte räkna det som badrum och priset sättas därefter.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Karin h skrev:
Hon frågade dödsbodelägaren vid tillträde om det var något trasigt men fick nekande svar men att man nog inte ska använda handfatet. Min syster frågade igen om det är säkert att det inte är något trasigt men fick återigen ett nekande svar. Vi misstänker att vattenläckan var känd för dödsbodelägarna.
Det här är förvisso en sidofråga men hur gick denna konversation och tankegångarna?

Hur kan ett badrum inte vara trasigt men samtidigt ges instruktion från säljaren om att inte använda handfatet i badrummet? Vad var fel på handfatet som samtidigt inte kvalificerade det som trasigt? Vilken var säljarens förklaring till varför handfatet inte skulle användas? Vad hade dödsbodelägarna observerat?

Användes handfatet senare eller användes det aldrig och det läckte i alla fall?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Karin h skrev:
Tack för svar! Låter rimligt och en renovering är såklart inplanerad, mest irriterande är nog ändå att dödsbodelägaren kände till felet men valde att mörka.
Nu mörkade dem inte det utan berättade att dem inte skulle använda handfatet. Det räcker väl?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
O [old rusty] skrev:
Köpa ett hus där säljaren uttryckligen säger åt dig att inte använda ett av badrummen så skulle jag ju inte räkna det som badrum och priset sättas därefter.
K Karin h skrev:
Hon frågade dödsbodelägaren vid tillträde om det var något trasigt men fick nekande svar men att man nog inte ska använda handfatet. Min syster frågade igen om det är säkert att det inte är något trasigt men fick återigen ett nekande svar.
Fastigheten var redan inköpt.
 
K
Måste fråga - sålde inte dödsboet fastigheten med friskrivningsklausul?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Och ingen ställde följdfrågan: "Varför då?" Eller gjodes det? Vad var då svaret?

Köpa ett hus där säljaren uttryckligen säger åt dig att inte använda ett av badrummen så skulle jag ju inte räkna det som badrum och priset sättas därefter.
Jo följdfråga ställdes. Detta var vid själva överlåtelsen, alltså efter affären var helt klar. Min syster sa flera gånger att de bara vill veta, att de inte är arga utan bara vill veta om säljaren vet om något är trasigt i badrummet. Men säljaren nekade till detta men sa att badrummet är gammalt, vilket redan var uppenbart.
 
O [old rusty] skrev:
Och ingen ställde följdfrågan: "Varför då?" Eller gjodes det? Vad var då svaret?

Köpa ett hus där säljaren uttryckligen säger åt dig att inte använda ett av badrummen så skulle jag ju inte räkna det som badrum och priset sättas därefter.
Det sades efter alla papper var skrivna.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är förvisso en sidofråga men hur gick denna konversation och tankegångarna?

Hur kan ett badrum inte vara trasigt men samtidigt ges instruktion från säljaren om att inte använda handfatet i badrummet? Vad var fel på handfatet som samtidigt inte kvalificerade det som trasigt? Vilken var säljarens förklaring till varför handfatet inte skulle användas? Vad hade dödsbodelägarna observerat?

Användes handfatet senare eller användes det aldrig och det läckte i alla fall?
Än så länge vet vi inte vad som är trasigt men det droppade i huvudet på min syster när hon stod i köket och hennes barn borstade tänderna. Att ett badrum "bara" är gammalt brukar inte automatiskt innebära att något är just trasigt. De hade även blivit lugnade av hantverkarna som sa att det var lugnt att använda fram till renovering i höst. Det är det enda badrummet och med två små barn är det svårt att vara utan.

Vet inte vad säljaren observerat faktiskt, men min syster tyckte det var märkligt att hon sa det där om handfatet specifikt men sen inte hade ett svar om varför det inte skulle användas. Det var som sagt ett dödsbo och säljarens pappa hade bott där men inte använt övervåningen (klarade inte att gå upp för trappan).
 
Claes Sörmland
K Karin h skrev:
Det sades efter alla papper var skrivna.

Än så länge vet vi inte vad som är trasigt men det droppade i huvudet på min syster när hon stod i köket och hennes barn borstade tänderna. Att ett badrum "bara" är gammalt brukar inte automatiskt innebära att något är just trasigt. De hade även blivit lugnade av hantverkarna som sa att det var lugnt att använda fram till renovering i höst. Det är det enda badrummet och med två små barn är det svårt att vara utan.

Vet inte vad säljaren observerat faktiskt, men min syster tyckte det var märkligt att hon sa det där om handfatet specifikt men sen inte hade ett svar om varför det inte skulle användas. Det var som sagt ett dödsbo och säljarens pappa hade bott där men inte använt övervåningen (klarade inte att gå upp för trappan).
Kanske hade säljaren hört något om problem med handfatet av pappan före han gick bort som hon inte riktigt förstod? Att han t ex bett att de som besökte övervåningen inte skulle spola i handfatet? Men att hon aldrig orkat bry sig om varför?

Svårt att veta.
 
  • Gilla
Karin h
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Karin h skrev:
Jo följdfråga ställdes. Detta var vid själva överlåtelsen, alltså efter affären var helt klar. Min syster sa flera gånger att de bara vill veta, att de inte är arga utan bara vill veta om säljaren vet om något är trasigt i badrummet. Men säljaren nekade till detta men sa att badrummet är gammalt, vilket redan var uppenbart.
Tyvärr har det ju blivit så här med alla köpare som ständigt försöker få pengar i efterhand utifrån dolda fel eller före köpet förhandla ned priset som köparen har lagt som bud.

Man vågar som säljare inte berätta något om huset och vad man tror och misstänker kan vara dåligt. Man håller sig till breda problembeskrivningar, det är enda sättet att skydda sig mot dessa krav. Av det skälet försöker mäklare hålla säljare och köpare så separerade som möjligt före köpet så att det inte blir tjafs om affären och priset. All information går via papper eller frågor till mäklaren. Och efter köpet, vid tillträdet vill man som säljare också minimera kommunikationen med köparen för att denne inte ska jaga upp sig.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske hade säljaren hört något om problem med handfatet av pappan före han gick bort som hon inte riktigt förstod? Att han t ex bett att de som besökte övervåningen inte skulle spola i handfatet? Men att hon aldrig orkat bry sig om varför?

Svårt att veta.
Så kan det vara. Det hade inte varit helt orimligt men det schyssta hade varit att säga det till min syster när hon frågade. Köpet var ju redan klart och det hade inte förändrat något gällande det ekonomiska.
 
K Karin h skrev:
Det sades efter alla papper var skrivna.

Än så länge vet vi inte vad som är trasigt men det droppade i huvudet på min syster när hon stod i köket och hennes barn borstade tänderna. Att ett badrum "bara" är gammalt brukar inte automatiskt innebära att något är just trasigt. De hade även blivit lugnade av hantverkarna som sa att det var lugnt att använda fram till renovering i höst. Det är det enda badrummet och med två små barn är det svårt att vara utan.

Vet inte vad säljaren observerat faktiskt, men min syster tyckte det var märkligt att hon sa det där om handfatet specifikt men sen inte hade ett svar om varför det inte skulle användas. Det var som sagt ett dödsbo och säljarens pappa hade bott där men inte använt övervåningen (klarade inte att gå upp för trappan).
Två antagande
* Hantverkarna utgick från av vad som var synligt och som våtrum, vilket kan visa sig vara helt riktigt.
* Det läckage som beskrivs verkar vara relaterat till VA som är draget i bjälklag, dvs inte våtrumsrelaterat och har inte övervåning använts på några år så finns risken att något förändrats t.ex. skarvar som torkat i tätning.

Så utifrån hur du beskriver det kan läckage mycket väl ha inträffat efter din systers tillträde och att dödsbo/säljare svarade utifrån vad de kände till.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske hade säljaren hört något om problem med handfatet av pappan före han gick bort som hon inte riktigt förstod? Att han t ex bett att de som besökte övervåningen inte skulle spola i handfatet? Men att hon aldrig orkat bry sig om varför?

Svårt att veta.
Så kan det vara. Det hade inte varit helt orimligt men det schyssta hade varit att säga det till min syster när hon frågade. Köpet var ju redan klart och det hade inte förändrat något gällande det ekonomiska.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr har det ju blivit så här med alla köpare som ständigt försöker få pengar i efterhand utifrån dolda fel eller före köpet förhandla ned priset som köparen har lagt som bud.

Man vågar som säljare inte berätta något om huset och vad man tror och misstänker kan vara dåligt. Man håller sig till breda problembeskrivningar, det är enda sättet att skydda sig mot dessa krav. Av det skälet försöker mäklare hålla säljare och köpare så separerade som möjligt före köpet så att det inte blir tjafs om affären och priset. All information går via papper eller frågor till mäklaren. Och efter köpet, vid tillträdet vill man som säljare också minimera kommunikationen med köparen för att denne inte ska jaga upp sig.
Vill bara vara tydlig med att min syster har aldrig tänkt på att hon skulle få några pengar, det var min frågeställning till er i forumet så hon inte missar att göra något. Hon är bara sur över att skadan hade kunnat förvärras om de ovetandes hade använt badrummet fram till renoveringen i höst.
 
A AndersS skrev:
Två antagande
* Hantverkarna utgick från av vad som var synligt och som våtrum, vilket kan visa sig vara helt riktigt.
* Det läckage som beskrivs verkar vara relaterat till VA som är draget i bjälklag, dvs inte våtrumsrelaterat och har inte övervåning använts på några år så finns risken att något förändrats t.ex. skarvar som torkat i tätning.

Så utifrån hur du beskriver det kan läckage mycket väl ha inträffat efter din systers tillträde och att dödsbo/säljare svarade utifrån vad de kände till.
Ja det hade varit okej! Sånt kan hända, speciellt med dödsbon.
 
Claes Sörmland
Missförstå mig inte, jag beskriver bara vad jag upplever den märkliga utvecklingen som har skett på bostadsmarknaden. Hur rädda alla säljare har blivit för krav och öppen kommunikation för att köparna har drivit möjligheten att få pengar. Detta har spritt sig genom samhällskroppen och drivits på av försäkringsbolagen vars hela affärsidé är att sälja rädsla och osäkerhet. Nu har vi dolda-fel-försäkringar av just detta skäl, försäkringsbolaget har hittat ännu ett sätt att skrämmas för att sälja sina produkter.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.