På bilden ses en liten stuga på ca 4 m2 som ska bli hönshus. Jag har dock upptäckt att när det regnar och blåser så rinner det in vatten under dörren.

Jag har tänkt sätta någon form av list på golvet på insidan av dörren då golvet ska täckas av strö för hönsen. Vattnet verkar även rinna in mellan väggar och golv på båda sidor om dörren. Väggarna är isolerade och jag vill givetvis inte att vatten ska sugas upp i isoleringen. Det kanske räcker att lägga silikon i skarven på utsidan mellan golv och väggar?

Jag funderar på att höja hela stugan i bakkant så det blir ett fall från dörren. Borde minimera risken att vatten rinner in under dörren men det räcker inte när det regnar och blåser samtidigt.

Förslag på lösning?

• Liten röd och gul stuga med trägolv som har vattenläckage vid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en liten stuga med trägolv där vatten läcker in vid dörrtröskeln och potentiell väggskarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga en lite större glipan mellan golven och sätt dit en tröskel.

Låter som en enkel men bra lösning!

Just denna typ av lösningsförslag gör mig allt mer övertygad om att det var tur att jag aldrig övervägde att bli snickare :)

Ja vattnet behöver ju inte rinna in utan kan även sugas in.

Lägg ett vattenpass på trallen utanför och se hur den lutar, ska luta från husvägg/dörr.
Lutar den mot husvägg ska du ändra lutning på trallen alternativt att skapa ett avstånd mellan trall och husvägg.
Sedan kanske det kan göras plåtinklädnad vid husväggen men det löser inte ev. grundproblem.
Ser också ut som trallen går in under väggpanelen och att panelen går mot trallen, svårt att se på bilden. Är det så är det också ett fel som bör fixas.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Sedan kanske det kan göras plåtinklädnad vid husväggen men det löser inte ev. grundproblem.
Jag skulle föreslå både spalt mellan golv och vägg och ett plåtbeslag med droppnäsa eller åtminstone en vattbräda eller liknande som leder bort vattnet från fasadpanelen under verandans nivå.
Som det är nu är det ingen genomtänkt konstruktion vad väderskydd beträffar vilket på sikt kan leda till rötskador.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Johan ES skrev:
Skulle man kunna sätta en sån här längst ner på dörren: [länk]

eller en sån här: [länk]

Även montera någon liknande plåt längst ner på väggarna på respektive sida om dörren. Vatten som träffar väggarna kan då rinna ner längs fasaden men droppar på golvet en bit ut från väggen.

Tipsa gärna om en specifik produkt så förstår jag bättre vad ni menar.
Börja med att kontrollera hur vattnet rinner, hur trallen ligger med ett vattenpass. Lutar trallen mot huset måste du lösa det först.
Är inte ens säkert det finns en produkt utan att du kan få bygga om, t.ex. kapa trallen så att det blir ett avstånd mellan trall och huset så att vattnet kan rinna ned på marken. Sedan kan man få komplettera med plåt, t.ex. dropplåt, etc.
Plåtarna du länkar till kommer i ett senare skede, med kapad trall. Men det löser bara vid dörren, hur är det vid väggarna bredvid, om vattnet rinner in där under väggpanelen var det vägen? Ligger panelen mot trallen?

Glöm allt med silikon och annan tätning utan åtgärda grundproblemet.

Jag har mätt både trallen utanför dörren och golvet inuti stugan på flera ställen med vattenpass och det är väldigt plant. Det lutar åtminstone inte åt fel håll. Det är ingen större uppgift att höja stugan lite i bakkant så det blir ett fall bort från dörr och väggar.

Väggarna går hela vägen ner till trallen och det ser ut som att vatten har blåst in under väggarna (syns ganska tydligt på bild 2). Om stugan skulle luta åt fel håll tror jag att vatten kan rinna fritt in mellan trall och väggar.

För mig handlar det om att hitta en enkel men fungerande lösning. Det ska bli ett hönshus så självklart får inte vatten ta sig in men jag har inte kunskap att göra några större ingrepp.

Tacksam för era svar så här långt!!

C
J Johan ES skrev:
Det är ingen större uppgift att höja stugan lite i bakkant så det blir ett fall bort från dörr och väggar.
Låter enklare att sänka verandan i framkant lite grand, men som du själv är inne på är inte avsaknaden av fall hela problemet.

Nåja, hönsen kommer ju inte att lida av de där vattenmängderna, utan det handlar ju om att du i förlängningen kommer att få rötskador längs trädäcket. Tror inte det finns någon quick-fix, men alternativet finns ju alltid att acceptera konsekvenserna och låta det vara som det är.

Hur huset lutar har ingen betydelse.
Det är trallen och avstånd till husdelen, samt att panelen går ned på trallen utan avstånd som är problemet.
Så du bör ta hjälp på plats för att få förslag på åtgärd, ta inte illa upp men jag bedömer det utifrån hur du skriver och frågar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tar inte illa upp :) Tvärtom är jag tacksam för alla lösningsförslag.

Det blir nog att ta hit en snickare för att titta på en lösning

J Johan ES skrev:
Jag tar inte illa upp :) Tvärtom är jag tacksam för alla lösningsförslag.

Det blir nog att ta hit en snickare för att titta på en lösning
Du har ingen bekant/släkting, kanske granne, med lite bygg/snickarerfarenhet som kan kolla på plats.
Åtgärden kan vara mycket enkel beroende av bjälklaget där trallen ligger, men man vill gärna se det på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.