Byggahus.se
Vattenglas är rena undermedlet. Det har ett otal användningsområden. Om man bygger modeller av segelskepp och vill få dem att se ut som om det blåser, kan man fukta seglen med vattenglas och blåsa på dem med en fläkt tills de torkar. Då stelnar de i det läget.
En annan väldigt kul sak man kan ge sig på är en kemisk trädgård. Rekommenderas om ni inte har testat det innan.
 
  • Gilla
Lossan
  • Laddar…
Forbo skrev:
Vad jag har förstått är vattenglas inte diffusionstätt, men vattentät.
Bästa är kanske att ringa Everseal och höra vad de anser produkten kan användas till...
Jo, killen som varit här och föreslagit att vi behandlar källargolvet med vattenglas jobbar ju för Everseal.
Tydligen blir betongen diffusionöppen men inte helt vattentätt. Betongen blir ändå torr och man kan "lägga vilket golv som helst uppepå".
Om man sedan stryker på ett lager Epoxy blir betongen helt vattentät + att det skyddar mot radon.

Jag tycker bara det är så konstigt att vi inte hört talas om denna metod för behandling av källargolv, känner mig skeptisk...

Man kan också undra hur länge vattenglaset håller som någon skrev ovan.
 
Tina123 skrev:
Jo, killen som varit här och föreslagit att vi behandlar källargolvet med vattenglas jobbar ju för Everseal.
Tydligen blir betongen diffusionöppen men inte helt vattentätt. Betongen blir ändå torr och man kan "lägga vilket golv som helst uppepå".
Om man sedan stryker på ett lager Epoxy blir betongen helt vattentät + att det skyddar mot radon.

Jag tycker bara det är så konstigt att vi inte hört talas om denna metod för behandling av källargolv, känner mig skeptisk...

Man kan också undra hur länge vattenglaset håller som någon skrev ovan.
Om det låter för bra för att vara sant, så är det ofta det.

Everseal är en produkt som används av byggare som inte gör rätt, dvs väntar till betongen är torr, det är min erfarenhet..

Sen är väl erfarenheten av att blanda kemikalier och fukt lite så där halvbra...
 
Alla metoder där man försöker stänga ute fukt på "fel sida" om betong funkar i längden dåligt. Har en förmåga att släppa med tiden.
 
Några i denna tråd är helt ute och cyklar. Vattenglas (kaliumsilikat eller natriumsilikat eller blandning av båda) är bland det äldsta ämnet att behandla betong med. Det är starkt basiskt (ph 10) och man bör skydda hud och ögon när man påför detta. Det blir inga kända farliga gaser eller senare emissioner. Vattenglaset reagerar kemiskt med betongen och gör att betongen sedan bara kan släppa igenom vatten i gasform,därav rekommenderas INTE ngt diffusionstätt mtrl ovanpå, typ cellplast eller mineralull . Ska man måla på betongen bör man således använda en diffusionsöppen färg.
Jag skulle inte lägga epoxi på vattenglas om inte betongplattan är uppvärmd. Epoxi är nämligen diffusionstät, inget vatten tränger igenom inte ens i gasform. Finns det risk att plattan blir kall på vintern så kan den fukt som ligger under epoxin göra att det blir frostsprängning.
Det enda problem som jag kan se med vattenglas är att det ofta blir saltutfällningar (när vattenångan transporteras igenom betongen tar den med sig lite salter) som inte är farliga men ack så missprydande. Är den någon som har ett bra tips om hur man kan undvika detta?
 
J
Har använt vattenglas när jag gjutit små dammar för att inte vatten skall rinna genom betongen vilket det annars gör och det har fungerat kanon.

Blandade bara några droppar/kg i betongen vid gjutningen.
 
Tyresö
John J skrev:
Har använt vattenglas när jag gjutit små dammar för att inte vatten skall rinna genom betongen vilket det annars gör och det har fungerat kanon.

Blandade bara några droppar/kg i betongen vid gjutningen.

Jag har läst på all fakta om vattenglas och det blir inte 100% tätt - tätheten är ungefär 85 - 90%. Jag har inte läst någonstans att man ska blanda vattenglas i färskbetongen - jag har bara läst att vattenglas är en efterbehandling som man stryker på färdighärdad betong så att den blir tätare.

I ditt fall, så tror jag inte att det är vattenglas som har gjort betongen tät - dammen blir automatiskt tät om VCT-värdet i betongen är lägre än 0.50.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
wis skrev:
Några i denna tråd är helt ute och cyklar. Vattenglas (kaliumsilikat eller natriumsilikat eller blandning av båda) är bland det äldsta ämnet att behandla betong med. Det är starkt basiskt (ph 10) och man bör skydda hud och ögon när man påför detta. Det blir inga kända farliga gaser eller senare emissioner. Vattenglaset reagerar kemiskt med betongen och gör att betongen sedan bara kan släppa igenom vatten i gasform,därav rekommenderas INTE ngt diffusionstätt mtrl ovanpå, typ cellplast eller mineralull . Ska man måla på betongen bör man således använda en diffusionsöppen färg.
Jag skulle inte lägga epoxi på vattenglas om inte betongplattan är uppvärmd. Epoxi är nämligen diffusionstät, inget vatten tränger igenom inte ens i gasform. Finns det risk att plattan blir kall på vintern så kan den fukt som ligger under epoxin göra att det blir frostsprängning.
Det enda problem som jag kan se med vattenglas är att det ofta blir saltutfällningar (när vattenångan transporteras igenom betongen tar den med sig lite salter) som inte är farliga men ack så missprydande. Är den någon som har ett bra tips om hur man kan undvika detta?
Du låter som en säljare...

Vattenglaset reagerar kemiskt med betongen och gör att betongen sedan bara kan släppa igenom vatten i gasform
Berätta gärna hur uttorkning annars går till? Släpper betongen genom vatten i flytande form, eller fast form kanske?

Det enda problem som jag kan se med vattenglas
Jag ser flera problem... Vi seriösa byggare brukar låta betongen bli torr genom traditionell uttorkning innan vi lägger nånting tätt på den...

Läste på Everseals hemsida:

EverSeal® djupimpregnering tätar betong mot vätsketransport med 95-98% vid 100 m vattenpelare.
EverSeal® djupimpregnering sänker alkaliteten i betongytan 100-1000 gånger (pH värdet sänks med 2-3 enheter).
EverSeal® djupimpregnering sänker relativa fuktigheten till garanterat lägre än 85 %.
Om den sänker pH borde den vara sur eller? Sänkt pH riskerar ju att snabba på korrosion av armering.
Nej, den lär ju knappast sänka RF, möjligen vid ytan, vid en RBK-mätning mäter man RF på 40% av djupet.
 
J
Tyresö skrev:
Jag har läst på all fakta om vattenglas och det blir inte 100% tätt - tätheten är ungefär 85 - 90%. Jag har inte läst någonstans att man ska blanda vattenglas i färskbetongen - jag har bara läst att vattenglas är en efterbehandling som man stryker på färdighärdad betong så att den blir tätare.

I ditt fall, så tror jag inte att det är vattenglas som har gjort betongen tät - dammen blir automatiskt tät om VCT-värdet i betongen är lägre än 0.50.
Verkar märkligt att du som är så kunnig om betong inte hört talas om detta.

Nitor Vattenglas har jag använt och det är natriumsilikat dvs i princip flytande glas.

Men tanke på att samma tjocklek och samma bladning betong utav vattenglas läckte mycket så kommer i alla fall jag även i fortsättningen tro på Vattenglas.
 
Redigerat av moderator:
Tyresö
"John J"

Vad är det du menar att jag inte har hört talas om? Menar du att dom få dropparna som du blandar i betongen, gör betongen 100% tät?

Vattenglas är ett medel som man stryker ut på redan härdad betong - och om du läser i några inlägg i tråden så är det mer än jag som anser att vattenglas inte skapar en 100% tät betong. Eller ännu bättre gör som jag, Googla på vattenglas och läs dej fram till all fakta.
 
wis skrev:
Vattenglaset reagerar kemiskt med betongen och gör att betongen sedan bara kan släppa igenom vatten i gasform,därav rekommenderas INTE ngt diffusionstätt mtrl ovanpå, typ cellplast eller mineralull . Ska man måla på betongen bör man således använda en diffusionsöppen färg.
Jag skulle inte lägga epoxi på vattenglas om inte betongplattan är uppvärmd. Epoxi är nämligen diffusionstät, inget vatten tränger igenom inte ens i gasform. Finns det risk att plattan blir kall på vintern så kan den fukt som ligger under epoxin göra att det blir frostsprängning.
Att all epoxi är diffusionstät kan du ju få diskutera med Nils Malmgren.
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
NM Golv 50 Super är ej diffusionstät, vilket gör det möjligt att måla på fuktiga underlag och på underlag där fuktrisk förekommer.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
J
Tyresö skrev:
"John J"

Vad är det du menar att jag inte har hört talas om? Menar du att dom få dropparna som du blandar i betongen, gör betongen 100% tät?

Vattenglas är ett medel som man stryker ut på redan härdad betong - och om du läser i några inlägg i tråden så är det mer än jag som anser att vattenglas inte skapar en 100% tät betong. Eller ännu bättre gör som jag, Googla på vattenglas och läs dej fram till all fakta.
Ursäkta men varför skall jag googla när jag har testat Vattenglas själv flera gånger med bra resultat?

Litar du mer på vad du läser än vad du själv upplever?
 
B
ni vet väl att vattenglas har använts till konserva ägg
 
Tyresö
John J skrev:
Ursäkta men varför skall jag googla när jag har testat Vattenglas själv flera gånger med bra resultat?

Litar du mer på vad du läser än vad du själv upplever?

Du får ha överseende med att jag inser att din betongkunskap är för låg för att jag ska ha en chans att gå igenom varför det ena eller varför det andra i en betongblandning. Jag är inte ute efter att nervärdera dej - förstå mej rätt. Du har garanterat kunskap inom andra områden som ligger långt över mitt förstånd - men det är omöjligt för mej att förklara hur alla prametrar i en betongblandning skapar olika egenskaper på färdighärdad betong, beroende på om man ökar eller minskar mängden på någon ingrediens i blandningen.

Jag har aldrig någonsin i mitt liv nöjt mej med vad jag ser eller upplever - jag har aldrig nöjt mej med mindre än att veta varför - ren fakta är viktigast för mej, det är det enda som alltid har gällt för mej - oavsett vad det gäller och oavsett om jag ska ligga vaken hela natten för att klura ut varför. Det är så jag fungerar.

Tror det är bättre att vi överlåter tråden till TS.
 
  • Gilla
Nata V
  • Laddar…
Tyresö
byggare henke skrev:
ni vet väl att vattenglas har använts till konserva ägg

Jajamän. jag är inte helt säker på att jag skulle vilja äta såna ägg, min farmor har berättat tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.