30 476 läst ·
31 svar
30k läst
31 svar
Vattenfelsbrytare
Eller så köper du en kulventil för 100kr och stänger av när du åkerlorens skrev:
Jag kollade upp en del när jag gjorde iordning allt till mitt hus. Tyckte det verkade för krångligt och inte genomtänkt.pelpet skrev:Trådlyft!
Jag också blivit erbjuden vattenfelsbrytare via försäkringsbolaget men jag tycker att det låter krångligt att behöva kontrollera att inte tvätt- eller diskmaskinen går varje gång man lämnar huset. Det är flera extra moment som ska till, och jag kan ge mig tusan på att jag kommer att råka avbryta disk och tvätt ganska ofta.
PeGe -hur upplever du det?
Går det att göra enklare på något sätt?
Har en huvudavstängning istället om jag nu skulle få för mig att vilja stänga av allt vatten. I övrigt så har jag brunn under diskbänken i köket och har försökt tänka igenom allt annat. Alla fördelningsskåp har avrinning till en brunn.
Jag har nyligt fått vattenmätaren flyttad så det sitter nya kulventiler på var sida om den! Det hade varit kul att koppla ihop detta med larmet så när jag larmar på så kan jag få att vattnet stängs av. Betydligt bättre då det betyder att man faktiskt kommer att orka stänga av vattnet istället för att knalla ner i källaren och gå längst in i förrådet och vrida av!Suhagg skrev:
Jag tror inte man skulle orka stänga vattnet, "hur stor risk är det att det börjar läka?" "jag ska bara bort några timmar" osv..
Redigerat:
Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade om de hört talas om en vattenfelsbrytare! Det hade dom.pelpet skrev:
Jag hänvisade till Länsförsäkringar Kronoberg och hon svarade direkt "Nej, vi ger inga rabatter för sådant men däremot så ger vi rabatt om du monterar larm!"
Det roliga var att jag köpt ett Siemens larm som är väldigt kompetent och har det monterat, ringde till mitt försäkringsbolag strax före jul för att försöka få lite billigare försäkring/billigare självrisk men fick då höra att de endast ger det om man skaffar larm via Securitas och har det på abonnemang!
Jag svarade nu kvinnan "Jag vet att ni ger rabatt, men endast åt kunder som anlitar Securitas som lösning, inte om man som jag köper ett dyrt larm och får det monterat!"
Hon blev tyst och samtalet avslutades med orden "Tror det är dags jag letar nytt försäkringsbolag!" och det höll hon med om!
Kanske lite OT, ber om ursäkt för det!
Ihop med larmet vore det smart. Tror inte på manuella grejer man ska komma ihåg varje gång man lämnar husetlorens skrev:Jag har nyligt fått vattenmätaren flyttad så det sitter nya kulventiler på var sida om den! Det hade varit kul att koppla ihop detta med larmet så när jag larmar på så kan jag få att vattnet stängs av. Betydligt bättre då det betyder att man faktiskt kommer att orka stänga av vattnet istället för att knalla ner i källaren och gå längst in i förrådet och vrida av!
Jag tror inte man skulle orka stänga vattnet, "hur stor risk är det att det börjar läka?" "jag ska bara bort några timmar" osv..
Med larmet så kommer det juh att användas, så då tror jag till fullo på det!Suhagg skrev:
Jag har lärt mig att människan är väldigt lat av naturen och vill man att något ska utföras ofta så ska man försöka komma på en lösning som är sjukt enkel och smidig om det ska göras!
När jag funderar lite extra på det så verkar det som att tillverkarna av vattenfelsbrytare missat en ganska enkel grej. Leakomatic och Comtech har inget sätt att hantera tvätt och diskmaskiner alls. Waterfuse har en knapp fördröjt påslag, som man kan trycka på ifall tvättmaskin/diskmaskin är igång när man går hemifrån.
Borde man inte kunna sätta en effektmätare på strömanslutningen för tvätt/disk som mäter effektuttaget? Om effektuttaget ligger över standby-nivå skickar effektmätaren en signal till vattenfelbrytaren som då håller öppet. På det sättet borde systemet bli nästan helt automatiskt.
Borde man inte kunna sätta en effektmätare på strömanslutningen för tvätt/disk som mäter effektuttaget? Om effektuttaget ligger över standby-nivå skickar effektmätaren en signal till vattenfelbrytaren som då håller öppet. På det sättet borde systemet bli nästan helt automatiskt.
Jag beställde och betalade en vattenfelsbrytare från Leakomatic genom ett samarbete med Länsförsäkringar (rabatterat pris). Efter ett tag fick jag istället för vattenfelsbrytare ett email från Leakomatic att priset jag redan betalat var fel så de kunde inte leverera någon produkt till det pris de själva publicerade på sin hemsida. De utlovade återbetalning av pengarna istället, men jag fick aldrig tillbaka några pengar på kontot som de lovade. Till slut var jag tvungen att vända mig till Paypal (som tur var hade jag betalat via dem) och fick tillbaka pengar från dem.
Så ger inte mycket varken för Leakomatic eller Länsförsäkringars s.k. "samarbeten"... En annan gång försökte jag köpa en tryckslagsdämpare, också då via Länsförsäkringars samarbete, men de ville inte heller sälja något.
Så ger inte mycket varken för Leakomatic eller Länsförsäkringars s.k. "samarbeten"... En annan gång försökte jag köpa en tryckslagsdämpare, också då via Länsförsäkringars samarbete, men de ville inte heller sälja något.
Jag har ett vattenlås från Comtech. De är riktiga pajasar. Har haft det i fyra år och det har funkat felfritt max 4 månader. Reklamerade droppdetektorn efter 3,5 månad och de skulle sicka ut en ny. Där efter hände ingen ting. Ringde och påtalade att jag inte fått en ny droppdetektor. De lovade att de skulle skicka ute den men nix, ingen leverans. Ringde ytterligare tre ggr utan resultat. Tror att efter 5 månader skrev jag ett email till dem och ifrågasatte deras företag och produkt m.m....
Tillslut fick jag ersättnings detektorn. Sagt och gjort monterade jag på detektorn på vattenlåset. Den funkade i tre veckor!!! Där efter var jag tvungen att igen slå av droppdetektorn. Vattenlåset för oljud vid vattenpåslag som är riktigt irriterande. Den stora nackdelen med deras lås är att det stänger och öppnar vattnet med en magnetventil.= fullt ös på en microsekund. Detta innebär om du glömt att slå på vattnet när du kommer hem och börjar tappa vatten ur en kran. Då har man givet vis tömt ledningen till viss del. Slår du då på vattnet med fjärrknappen fylls ledningarna på nolltid. Världen tryckslag uppstår "PANG" vilket antagligen är farligare för dina vattenledningar än fördelen att använda Comtechs vattenlås. Har kollat på Waterfuse vilka använder en motordriven av/på stängning. = inga tryckslag. De verkar seriösa vid första kontakt tycker jag. Kommer att byta.
Tillslut fick jag ersättnings detektorn. Sagt och gjort monterade jag på detektorn på vattenlåset. Den funkade i tre veckor!!! Där efter var jag tvungen att igen slå av droppdetektorn. Vattenlåset för oljud vid vattenpåslag som är riktigt irriterande. Den stora nackdelen med deras lås är att det stänger och öppnar vattnet med en magnetventil.= fullt ös på en microsekund. Detta innebär om du glömt att slå på vattnet när du kommer hem och börjar tappa vatten ur en kran. Då har man givet vis tömt ledningen till viss del. Slår du då på vattnet med fjärrknappen fylls ledningarna på nolltid. Världen tryckslag uppstår "PANG" vilket antagligen är farligare för dina vattenledningar än fördelen att använda Comtechs vattenlås. Har kollat på Waterfuse vilka använder en motordriven av/på stängning. = inga tryckslag. De verkar seriösa vid första kontakt tycker jag. Kommer att byta.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Lyfter tråden ytterligare en gång!
Har ännu inte köpt någon vattenfelsbrytare och undrar om någon sett något nytt som dykt upp. Waterfuse ser ju onekligen bäst ut med med ett pris på 8000-9000kr så är den inte billig direkt.
I denna tråden sågas ju Comtech rejält annars är priset sänkt till 3000kr för deras lösning.
Någon som har något nytt och tillföra?
Någon som installerat en magnetventil själv till lägre kostnad och kopplad till larm? Måste ju nästa vara mjukstart för att slippa tryckstöten som beskrivs tidigare i tråden.
Har ännu inte köpt någon vattenfelsbrytare och undrar om någon sett något nytt som dykt upp. Waterfuse ser ju onekligen bäst ut med med ett pris på 8000-9000kr så är den inte billig direkt.
I denna tråden sågas ju Comtech rejält annars är priset sänkt till 3000kr för deras lösning.
Någon som har något nytt och tillföra?
Någon som installerat en magnetventil själv till lägre kostnad och kopplad till larm? Måste ju nästa vara mjukstart för att slippa tryckstöten som beskrivs tidigare i tråden.
Problem med "tryckstöt"/slag i ledningarna kan väl bara hända vid felaktig användning, dvs när den varit av och man glömt bort att slå på igen när man är hemma, eller att någon vitvara varit på när man lämnade huset och ströp vattnet innan den gått klart. Om inget flöde har funnits när magnetventilen varit avstängd så måste ju trycket vara samma på båda sidorna när den öppnar, då blir det ju inte på någon smäll när den öppnar.jimmyboy_666 skrev:
Med styrning via larmet löser man ju det första scenariot. Det andra går väl lösa med effektvakt eller liknande som redan föreslagits, alternativt med fördröjd avstängning.
Jag funderar på att bygga en egen lösning som jag kopplar in till det nya KNX-systemet (som är tänkt att också kopplas ihop med larmet) och då kan man programmera lösningen som man själv vill.
Måste bara hitta en bra pryl som känner av ett droppflöde och kan anslutas till binäringång, något förslag?
Redigerat:
Jag har ett sådant här kit hemma. Vad jag hittat, det billigaste och bästa att få tag på just nu.
http://uttag181.se/vattenfelsbrytare/1015-fermeau-kit.html
http://uttag181.se/vattenfelsbrytare/1015-fermeau-kit.html
Köpte waterfuse på www.tumbovvs.com igår... Fick det levererat idag! De har rabatterat pris tills 24 april. Riktigt bra pris tyckte jag och SJUKT snabb leverans, mindre än 24h !
Med vänlig hälsning, fremax
Med vänlig hälsning, fremax
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Kan du lämna recension hur din VFB funkar efter ett drygt halvår fremax?
Funkar det som förväntat?
Funkar det som förväntat?