Byggahus.se
Är det någon som känner till något färdigt kit vattenfelsbrytare, eller kanske byggt ihop ett eget, med fuktsensor som triggar ett relä för att stänga av strömmen till vattenpump vid översvämning?

De färdiga system för vattenfelsbrytare jag sett har alla byggt på magnetventiler som stänger vattenledningen, men eftersom jag har egen brunn vill jag helt enkelt bryta strömmen till vattenpumpen istället, vid ev läckage...
Vattenpumpen matas via vanlig 230V stickpropp.
 
Att knåpa ihop en lösning som detekterar vatten/fukt är inte särskilt svårt. Frågan är bara på vilken nivå du vill lägga systemet på.
Vatten/fukt kan enkelt detekteras mha av en Cmos-grind, som sedan styr valfritt relä. Det finns många ritning och exempel på internet.

Det går även att använda en trådlös nexa-sändare (WBT-912) som detektor. Den skickar sedan signal till en passande mottagare. Dock får funktionen "vändas" då en till-signal skickas vid vattendetektering.
 
Diskmaskiner har, eller åtminstone hade de förr, en enkel men funktionssäker vattenbrytare. En hård torr svamp är inklämd i en brytare som mekaniskt håller strömkretsen sluten så länge svampen är torr. Utsätts svampen för vatten mjuknar den snabbt och strömkretsen bryts. En sådan brytare kan du enkelt placera där du vill och koppla in på matningen till pumpen utan något elektroniskt hokuspokus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.