Byggahus.se
Försöker optimera min Nibe VVM310 med utedel F2120-12 (luft-vatten) och undrar om någon vet relationen mellan utetemp, gradminuter och kompressorfrekvens.

Kompressorfrekvensen är satt till Auto just nu och jag upplever att kompressorn kör med för hög frekvens, 80-110 hz nästan konstant. Vill ändra frekvenskurvan till manuellt då det ser ut att den ofta arbetar "för hårt" trots att behov inte finns. T.ex. så vill den arbeta i 80+ hz när GM närmar sig 0, och när rumsgivaren med faktor 3 visar 21,5 grader medan den inställda temperaturen är 20.5 grader. Man tycker ju att den borde gå ner i varv vid sådana tillfällen och puttra på betydligt lägre frekvens?

Har läst denna tråd men står inte mycket om hur man ska veta vilka värden som man manuellt ska ange i kompressorkurvan:
https://www.varmepumpsforum.com/vpf...er,på övertemperatur och gradminuterna stiger.

Visst är det så att det optimala är att se till att kompressorn i princip aldrig stannar nu när det är så kallt i södra Sverige? Just nu är det väl ca 5 stopp/start per dygn vilket väl är bra, men kan man optimera ännu mer så.. :)

Dels vill jag ju få ner elkostnader, men ännu mer så vill jag se till att pannan faktiskt arbetar så effektivt som möjligt utan onödigt slitage. Dessutom avger kompressorn ganska mycket ljud när den är uppe i 90+ hz (ska se över gummifötter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.