Byggahus.se
Hej. Har en trevägsventil och cirkulationspump som ligger över ett relä.
Vad finns det för alternativ för att ha ett tidrelä med tillslagsfördröjning som fördröjer start av cirkulationspumpen?
 
  • Handritad skiss av en elektrisk krets med resistorer, strömkälla och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast lägger du ett tillslagsfördröjt relä i kretsen som nu direkt matar pumpen via reläets kontakt anslutning 2. Det är lösning typ 1A som du enkelt kan ordna om du vill.
 
GK100 GK100 skrev:
Enklast lägger du ett tillslagsfördröjt relä i kretsen som nu direkt matar pumpen via reläets kontakt anslutning 2. Det är lösning typ 1A som du enkelt kan ordna om du vill.
Får man sätta två ledare i samma anslutning i relä. Eller får man lösa med wago
 
B
Varför ska cirkpumpen ha tillslagsfördröjning? Normalt så är det inget problem för en pump att gå en kort stund mot stängd ventil.

Större pumpar utan frekvensomriktare brukar till och med starta mot stängd ventil för att få snällare start för pumpen.
 
allexx allexx skrev:
Får man sätta två ledare i samma anslutning i relä. Eller får man lösa med wago
Det är normalt sett inget problem med två trådar i det fallet.
 
B BSOD skrev:
Varför ska cirkpumpen ha tillslagsfördröjning? Normalt så är det inget problem för en pump att gå en kort stund mot stängd ventil.

Större pumpar utan frekvensomriktare brukar till och med starta mot stängd ventil för att få snällare start för pumpen.
Jag vill förskjuta tillslaget av cirkpumpen med ca 5min innan den ska ladda en tank med värme
 
GK100 GK100 skrev:
Det är normalt sett inget problem med två trådar i det fallet.
Tack. Då ska jag bara se till att hitta ett vettigt relä
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.