Byggahus.se
Hej!

Jag har nyss köpt ett reläkort för att kunna lura mina temperatursensorer hemma att det är varmare än det är - för att elementen ska slå av när elen är för dyr.
Min fråga är hur tåliga sådana här reläer än? Har läst någonstans att de slits vid till- och frånslag, men hur är det med att ha reläet tillslaget i kanske en vecka i sträck (tex då varannanveckasbarnen inte är hos mig). Finns det någon risk att det fastnar i aktivt läge eller så?

Det här är kortet jag har köpt: https://www.amazon.se/dp/B078Q8S9S9?ref=ppx_pop_mob_ap_share

...och det används alltså till sensorer, dvs inte för att bryta strömmen till själva elementen. 😃
 
David Wallin David Wallin skrev:
Finns det någon risk att det fastnar i aktivt läge eller så?
Inte med den låga belastning du nämner.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte med den låga belastning du nämner.
Jag tolkar det i så fall som att det slits mer av att slå till och från än att stå länge i aktivt läge?
 

Bästa svaret

David Wallin David Wallin skrev:
Jag tolkar det i så fall som att det slits mer av att slå till och från än att stå länge i aktivt läge?
I din applikation slits dom i stort sett inte alls, det som sliter är i regel gnistbildning när man bryter hög ström och det finns ju inte i ditt fall.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I din applikation slits dom i stort sett inte alls, det som sliter är i regel gnistbildning när man bryter hög ström och det finns ju inte i ditt fall.
Kanon! Då finns det ju chans till stor succe här! 😃
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ibland finns det specificerat mekanisk och elektrisk livslängd separat. Vad som sliter på reläer är att bryta höga strömmar genom induktiva laster och att slå till kapacitiva laster. Med din användning kommer reläerna att hålla många cykler. Och att de står kontinuerligt dragna skall inte alls vara ett problem.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.