Har ni vattenfelssäkring

• Antal röster
    22
Hei, jag har frågat och sökt runt efter information om vattenfelsbrytare men inte hittat så mycket så jag gick och köpte en waterfuse. Nu tänkte jag att jag visar min installation jag gjorde nyligen så kanske någon annan får lite information innan köp.

IMG_6244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa delarna ingick i villa komplett från Prevecta,
Elektrisk kulventil med tryckgivare för att känna tryckfall.
Basenhet
Fjärrkontroll för på och avstänging med 2 timmars fördröjning om man vill
Fuktgivare för montering under diskmaskin och vask.

IMG_6290.jpg
Skapa konto

Kulventilen med tryckgivare installeras efter vattenmätaren, jag installerade den direkt efter vattenmätaren för min avstängningsventil var trasig. Basenheten sätts i närheten och länkas trådlöst med vattendetektorn och fjärrkontrollen.

Fjärrkontrollen satte jag vid ytterdörren så när vi lämnar huset så stänger vi av vattnet. Då loggar enheten trycket och efter 15 minuter så loggar den trycket igen, har trycket sjunkit med 5ml/timmen vad det nu motsvarar i bar så får man en varning när man ska sätta på vattnet igen att det är något som läcker någonstans i systemet.

Detta var en snabb genomgång av mitt lilla system.
Jobbar inte med detta utan är bara en fantastiskt nöjd kund som sover så mycket bättre om nätterna när jag vet att jag inte får ett fotbad någon gång jag kommer hem från jobb eller semestern ;)

• IMG_6244.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
JFrisk och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Den där installationen kommer inte vattenverket att gilla när dom ska byta mätaren. Du borde montera en vattenmätarkoppling (samma som du har på höger sida av mätaren) på vänstra sidan också. Den är 20x25 (lekande 25 mutter) så den passar direkt i din Waterfuse och på mätaren!

Kort modell av vattenmätarkoppling har RSK 1981265 och lång modell har RSK 1981422.

6db80d036c9beb1cc34d164970a61d94_S.jpg 111.png

Du har ju dessutom platsen att göra det hela korrekt med en kulventil efter mätaren också. Precis som bilden i installationsanvisningen på sidan 12.

vater.png

Kalla mig nitisk, men sån är jag! ;)

I övrigt ser det riktigt fint ut! :thumbup:

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Kanon, tack för tipset. Ska byta rören som går in i huset till sommaren så då sätter jag en kulventil och vattenmätarkoppling på. Hittade inte vilka kopplingar som jag skulle använda så perfekt med RSK nummer :)

Var tvungen att installera den så fort jag fick hem den för annars skulle det säkert ha blivit en läcka bara för att ;)

Krilleman
Tack för tipset ska köra förbi där imorgon och plocka upp en sån :)

om läckaget uppstår före den där mojängen då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.