T torplover_3000 skrev:
En av mina bästa vänner är elkraftsingenjör på motsvarande bolag och sitter med såna ärenden. Hon är chockad över sina chefer och kollegors nonchalans och att ingen verkar bry sig om kunderna. Folk ringer och är förtvivlade, de får inga svar eller besked. Ingen verkar ha nån som helst ambition att förbättra för kunderna.

När hon får sina ärenden säger hon till kunderna att de inte behöver oroa sig, hon kommer att lösa det för dem (och hon gör det också). Men man ska ju ha tur och hamna hos nån som bryr sig. Ett sjukt system.
Japp, det är finessen med ett monopol, du är inte en kund, utan en belastning :-)

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂

Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.

Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?

Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱

slut på gnället
Jag beställde fiber och det tog nästan nio år innan de ens kom hit. Men sen tog det bara en månad innan allt var klart. Jag fick det i alla fall till avtalat pris.

• Wow
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Jag beställde fiber och det tog nästan nio år innan de ens kom hit. Men sen tog det bara en månad innan allt var klart. Jag fick det i alla fall till avtalat pris.
Telia vägrar dra fram fiber till mitt hus pga att det är för långt bort, detta trots att huvudkabel/fibern går på min mark och att jag erbjudit mig att gräva ner fiberslang åt dem så de bara behöver blåsa igenom kabeln.

För står dig som väntar på Vattenfall till 100% . Rekommendation till er som funderar att bygga nytt där vattenfall är nätägaren. GÖR DET INTE. NI KOMMER ATT MÅ SÅ ILLA ÖVER DET. VATTENFALL SKITER I ALLT OCH ALLA. Detta även organisationer ses som samhällskritiska.
Detta beteende är inget konstigt med vattenfall (VF). Sitter fortfarande med byggström efter snart 20 månader. EI är det enda att alternativet. Tog VF 16 månader att ge ut ärendet till en konsult som fixade avtalen på 3 veckor. Men enligt installatören som fixade elen så är detta standard procedur från VF. Enligt honom som tillhör ett av de större El installations bolagen så är VF absolut sämst i klassen. Som killen som vet att pappa kommer anställa honom och han behöver inte göra skit. Där efter Ellevio och Fortum. De kan man vist ha en dialog med om vad som sker. Om de mindre nätbolagen kan lösa anslutningar på mellan 3 och 6 månader. Hur i helvete kan man inte ställa kravet på under 12 månader på VF.

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
4774
N noone70 skrev:
Nu kommer ett rejält gnällinlägg 😂

Vi har nu väntat i nästan 2 år och 3 månader på att få en permanent elanslutning.
Det ställer till det rejält för oss, bla kan vi inte göra klart vår tomt, göra iordning odlingar och vi kan inte bygga bla ett större tunnelväxthus som vi ska ha för vår verksamhet (vi har en lantbruksfastighet) eftersom den planerade schaktningen ska gå rakt igenom det planerade odlingsområdet.

Ok, saker kan ta tid, tillstånd ska inhämtas osv osv. Men över 2 å och inga som helst besked om när det beräknas vara klart?

Men det som stör mig mest är Vattenfalls attityd.
Det är absolut NOLL kundservice, handläggaren svarar på mail när han känner för det.
”mina sidor” där man ska kunna följa sitt ärende är ett skämt, där står det bara att beredning påbörjats.
Försöker man ringa dit så hamnar man hos kundtjänst som inte kan göra någonting annat än starta ett ärende (som inte leder någonstans). Gissar att jag inte är den enda som är missnöjd eftersom varje gång jag ringt har stackaren som svarat i kundservice varit mer eller mindre varit uppgiven och antytt att jag inte är ensam med mitt missnöje
Bli kopplat till någon ansvarig chef eller liknande är omöjligt.
Och det här företaget är ansvarigt för samhällsbärande infrastruktur?😱

slut på gnället
Googla upp nummret till huvudansvarig och ring direkt till denne. Så gör jag när jag verkligen behöver komma i kontakt med någon som har mandat att hjälpa eller till chefen direkt. Brukar alltid få bra resultat av det. Var bara trevlig och saklig så får du nog hjälpen som du behöver.
Men en fråga, hur kan ni bo om ni inte har någon fast anslutning kopplad via elskåp? Trodde inte att man fick det överhuvudtaget 😀

4774 4774 skrev:
Googla upp nummret till huvudansvarig och ring direkt till denne. Så gör jag när jag verkligen behöver komma i kontakt med någon som har mandat att hjälpa eller till chefen direkt. Brukar alltid få bra resultat av det. Var bara trevlig och saklig så får du nog hjälpen som du behöver.
Men en fråga, hur kan ni bo om ni inte har någon fast anslutning kopplad via elskåp? Trodde inte att man fick det överhuvudtaget 😀
Byggström

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
4774
N noone70 skrev:
Byggström
Såklart, lider med er. Det är humhum vad det ska vara svårt för dessa, vars lön vi betalar, aktörer och myndigheter att göra det de faktiskt ska. Nämligen hjälpa oss med det de ska. Inom rimlig tid.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Hur ska man kunna förhandla när man inte ens kan få kontakt med sin motpart?
Nej, det är inte lätt.
Jag har själv samma efarenhet av Vattenfalls kundtjänst, fullständigt ludermässig service..
Har ärende som är flera år gammalt, och inte hört ett ljud, och helt omöjligt att få tag i någon ansvarig.
Har t.o.m. övervägt att flytta till en annan del av landet för att slippa att behöva ha med dem att göra, men inbillar mig att alla de andra monopolbolagen inte är bättre de..

Efter att läst tråden kom jag att tänka på en god vän till min far som hade ett pågående byggnadslovsärende som drog ut på på tiden och där det inte gick att få tag på den ansvarige via telefon.
Enar som han hette tog reda på besökstiderna på byggnadsnämnden och stegade in för att prata med personen som hade hand om ärendet. Då blev han bortmotad av en sekreterare som förklarade att det pågick ett sammanträde. Enars respons blev att det skiter jag i. Nu är det besökstid så han öppnade dörren till sammanträdesrummet, drog fram en ledig stol och satte igång att diskutera sitt ärende med berörd tjänsteman. Ärendet löstes på några sekunder, högst någon minut.
Av detta kan man lära sig att det bästa är att vara fysiskt närvarande när man konfronterar ansvarig person.

• Gilla
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
H HansHA skrev:
Efter att läst tråden kom jag att tänka på en god vän till min far som hade ett pågående byggnadslovsärende som drog ut på på tiden och där det inte gick att få tag på den ansvarige via telefon.
Enar som han hette tog reda på besökstiderna på byggnadsnämndeden och stegade in för att prata med personen som hade hand om ärendet. Då blev han bortmotad av en sekreterare som förklarade att det pågick ett sammanträde. Enars respons blev att det skiter jag i. Nu är det besökstid så han öppnade dörren till sammanträdesrummet, drog fram en ledig stol och satte igång att diskutera sitt ärende med berörd tjänsteman. Ärendet löstes på några sekunder, högst någon minut.
Av detta kan man lära sig att det bästa är att vara fysiskt närvarande när man konfronterar ansvarig person.
Jo det kan nog stämma
Men lycka till med att ta dig in på VF kontor i Solna
Det är vakter dygnet runt, spärrar som bara släpper in anställda och personer som ackrediterade att befinna sig där. Besökare tas till en separat avdelning där de får träffa den de nu har avtalat möt med.

Men jag gillar Enars sätt att tänka :)

• Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jo det kan nog stämma
Men lycka till med att ta dig in på VF kontor i Solna
Det är vakter dygnet runt, spärrar som bara släpper in anställda och personer som ackrediterade att befinna sig där. Besökare tas till en separat avdelning där de får träffa den de nu har avtalat möt med.

Men jag gillar Enars sätt att tänka :)
Du får vänta utanför när det är dags för personalen att gå hem. Lite kaffe och smörgås kan ju vara bra att ha med sig om väntan blir lång. 😀

• Haha
noone70
  • Laddar…
H HansHA skrev:
Du får vänta utanför när det är dags för personalen att gå hem. Lite kaffe och smörgås kan ju vara bra att ha med sig om väntan blir lång. 😀
Har en känsla av att ett sånt beteende inte kommer ha någon som helst positiv inverkan på mitt ärende 😂

N noone70 skrev:
Har en känsla av att ett sånt beteende inte kommer ha någon som helst positiv inverkan på mitt ärende 😂
Kanske du kan kontakta någon journalist. Om inte på Expressen så kanske någon på "Vi i Villa".
Jag kan tänka mig att "Riks" kunde vara intresserade av att ta upp det i ett kort reportage.
Dom har ju en nagel i ögat på Vattenfall.
Det borde vara någon som är intresserad att belysa ditt problem.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Och Vattenfall ägs till 100% av staten. Så staten har kontroll över både Ei och Vattenfall, naivt att tro något annat.
Fast om man tror att Vattenfall och EI är "kompisar" på nåt sätt kan man ju beakta att Vattenfall verkar ha som grundläggande princip att alltid överklaga alla myndighetsbeslut som inte går "deras väg". Inte minst intäktsramarna som EI fastställer.
Så de är ju själva ena riktiga "bråkstakar" i myndighetssammanhang trots att de är ett statligt ägt bolag.

Beställde el från Vattenfall i april förra året men skippade bygg el då det skulle ha hamnat ca 100m från huset ( skogstomt). Trodde 6 månaders tid så jagade dom i Sept och det var då lite vagt. Dom var tydligen tvungna att IOM min installation förstärka huvudkabeln in i området. Detta behövde tydligen en egen behandling och kunde ta 6-12månader. Fick givetvis panik över detta och bad om iaf någon slags inkoppling även om det var reducerat.
Hade lagt 70 rör till tomt gränsen. Dom grävde till slut och fick in el i December och fick mina 20A. Antar jag är lyckligt lottad men vill säga att deras handläggare var bra och lätt att få tag i. Lokala firman som gjorde jobbet var också bra, fick in fiber röret i samma dike så slapp att gräva 2 gånger.

Förstärknings kabels är ännu inte lagd, kabel trumman o rören ligger nere hos min granne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.