Funderar över vattendragningen i huset.
Jag har rör i rör draget till köket så det är klart, men resten då?
Enligt den dåliga bilden så kommer då inkommande från gatan till den store blå klumpen.

Från klumpen måste jag då dra ett kallrör till VVB samt grovtvättho. Sen från VVB tillbaks med ett rör som grenar till köksrör i rör, grovtvätthon och sen en pipa till som jag tänkte dra igenom vägg in till badrum. Denna går rakt till bad, samtidigt som den grenar sej direkt efter väggen för att gå till handfat. Från detta handfat måste det grenas och gå till andra toans handfat.

Kallvatten dras parallelt och går till badkar, men med en gren som går till handfat med en gren till toastol. en annan gren går genom vägg in till lilla toaletten med en gren till toastol och stam som går till handfat. Dock måste det till en gren där som går genom vägg till tvättmaskin.

Kan man göra så, dvs bara en stam och massa grenar, eller bör jag dra fler pipor? Hur grova rör bör jag använda antingen om jag gör som min bild, eller om jag drar flera separata. Och hur bör jag dela upp det om jag gör fler separata?

Tacksam för svar.

• vatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren, nu är jag mer förvirrad :)
Skämt åsido, det verkar iaf som det är fullt ok med en "huvudstam" med tappgrenar, diametrar varierar? Om jag förstår rortjanstas bild ska huvudstammen vara 22 och tapp 15!?

Kollar jag pdf:en verkar "huvudstam" vara 15mm med gren till handfat 10 och sen vidare 15 en bit innan det grenar till en 10 och förminskar till 12 och sen går till dusch 12mm... Varför går man ner i dimension mot slutet? För att hålla trycket?

Du kan om du vill för att spara pengar gå ner i dimension då rören är billigare desto mindre dimension.

Du kan om du vill dra 12 rör till wc, ts, duch. Till köket skulle jag dra 15 då dragningen ser ganska lång ut och kanske vill du koppla in en diskmaskin. Rekommenderar 15 även till tvättmaskin.

10 rör skulle jag inte dra alls.

Bättre en dimension för stort än ett för litet.

Hej,
Befinner mig i samma situation, d v s planering av installationer för en tillbyggnad. Min novisa förståelse är:
- Det tillför inget att dra flera separata rör utan det är mer praktiskt samt billigare att dra en stam med flera separata kopplingsledningar till div installationer
- Huvudstammen ska dimensioneras efter erforderligt flöde, d v s dimensionen beror på antalet installationer och deras behov. Dessutom måste dimensionen vara tillräcklig för att tryckstötar i rören undviks.
- Jag tror att skälet till att man byter ned sig i dimensioner i steg är att man helt enkelt vill ha ett system som är anpassat efter förväntade strömningsvolymer samt att inte få för stora förändringar i tryck vid enstaka punkter.

I ditt fall skulle jag valt 22mm stam, 12mm till toa/handfat och 15 mm på övriga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.