Hej,

Jag är på gång att renovera mitt badrum på övevåningen. Ut med det gamla och in med det nya. Kommer att flytta väggarna och har behov att dra om vattenledningarna.

Då tänkte jag såhär:
- Bygga in en inspektionsbar vattencentral i väggen dit kall och varmvatten från två av de gamla rören(koppar) kopplas.
- PEXrör från centralen till handfat och dusch, draget i väggen.

Fördelen som jag ser det är att allt blir avstängningsbart från lilla vattencentralen, och enkelt att inspektera.

Låter det som en bra idé?
Jag har kikat på nätet, men hittar inte några vattencentraler. Var kan man hitta sådana?

Mvh,
/Daniel

• Gilla
HilTex
  • Laddar…
Jag gillar idén. Det borde väl finnas inspektionsluckor att köpa? Med skvallerrör och så.

Jag tycker det också, men har inte hittat någonstans....

/Daniel

Uponor har fördelarskåp för en kv/vv-fördelare där man kommer in underifrån med pex (tex denna). Skyddsrören sluter normalt tätt mot botten av skåpet . Vill man ha skvallerrör kan man köra ett tomt skyddsrör in i badrummet och köra samma manschett som för en normal vägggenomföring under tex ett skåp eller liknande.

De flesta större tillverkarna som säljer pex har garanterat något liknande men jag har inte deras lösning i huvudet.

Hej,
Jag hittade http://www.vvsbutiken.se/
Och eftersom jag bor i Växjö så var jag där och pratade med en kille som hjälpte mig med val av produkter och kopplingar.

/Daniel

Hej lacky,

Jag har exakt samma problem som du, två kopparrör som kommer nerifrån och skall in i ett fördelarskåp. Jag har tänkt mig Uponors skåp men det verkar som dessa bara har ingång/utgång för PEX-RiR (någon slags hylsa/koppling man köper till).

Vilket skåp valde du och hur gjorde du med kopparrören för att få det tätt?

Kan man besöka http://www.vvsbutik.se/ på plats? Jag bor också i Växjö :-)

Mvh
Nicolas

Hej,

Det blev ett UPONOR FÖRDELARSKÅP, men jag har inte tätat kopplingarna in i skåpet ännu.
Om det inte finns passande hylsa/koppling så ska jag prova med någon tätningsmassa, och sedan också ordna ett skvallerrör.

Jag ringde och bokade möte med dom.

/Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.