Jag skulle gärna ta lite hjälp med att bedöma om VVS-firmans offert bygger på korrekt dimensionerade radiatorer.
Hittade den här tråden, och ville stämma av att de har dimensionerat någorlunda rätt.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34947.0
Om jag förstår det rätt är vår pump dimensionerad för ca 59 W/m2 (11000/186 enligt bild nedan)
Den lila texten i planritningen har jag lagt till efter att ha fått deras offert med radiatorval som de gjort.
Ser det rimligt ut? Tyckte det var så stor spridning på vad de valda radiatorerna levererar för W/m2 i de olika rummen.
Visserligen har rummet Hall ett ganska stort fönsterparti... ja, jag behöver lite hjälp att bedöma detta helt klart!
Stort tack på förhand! Klistrar in mitt förfrågningsunderlag nedan.
----------------------------------------------
Hej,
Vi bor i en villa som har vattenburen uppvärmning i källare och på entréplan, men bara en vattenburen radiator på övre plan. Vattnet värms med bergvärme.
Nu vill vi installera vattenburet på hela övre planet.
I bifogad bild förklaras hur det är tänkt. Den röda punkten A är en befintlig stigning till den enda vattenburna radiatorn på övre plan, i rummet Övre hall.
För att försörja radiatorerna i Sovrum, Sovrum 3 och Sovrum 4 behövs en till stigning, förslagsvis i punkt B, var läge redovisas på båda planritningarna.
Placeringen av radiatorn i rummet Sovrum kommer vara där tillfälligt tills vi installerat en takkupa, om frågetecken uppstår varför den inte är placerad under fönster. Det befintliga fönstret i det rummet är ett litet lågt lunettfönster som sitter direkt under taket.
Den befintliga radiatorn i rummet Övre hall är för liten och behöver bytas ut till en större.
Önskar ett hembesök så snart det går för att gå igenom förutsättnigar och diskutera vidare.
Hittade den här tråden, och ville stämma av att de har dimensionerat någorlunda rätt.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34947.0
Om jag förstår det rätt är vår pump dimensionerad för ca 59 W/m2 (11000/186 enligt bild nedan)
Den lila texten i planritningen har jag lagt till efter att ha fått deras offert med radiatorval som de gjort.
Ser det rimligt ut? Tyckte det var så stor spridning på vad de valda radiatorerna levererar för W/m2 i de olika rummen.
Visserligen har rummet Hall ett ganska stort fönsterparti... ja, jag behöver lite hjälp att bedöma detta helt klart!

Hej,
Vi bor i en villa som har vattenburen uppvärmning i källare och på entréplan, men bara en vattenburen radiator på övre plan. Vattnet värms med bergvärme.
I bifogad bild förklaras hur det är tänkt. Den röda punkten A är en befintlig stigning till den enda vattenburna radiatorn på övre plan, i rummet Övre hall.
För att försörja radiatorerna i Sovrum, Sovrum 3 och Sovrum 4 behövs en till stigning, förslagsvis i punkt B, var läge redovisas på båda planritningarna.
Placeringen av radiatorn i rummet Sovrum kommer vara där tillfälligt tills vi installerat en takkupa, om frågetecken uppstår varför den inte är placerad under fönster. Det befintliga fönstret i det rummet är ett litet lågt lunettfönster som sitter direkt under taket.
Den befintliga radiatorn i rummet Övre hall är för liten och behöver bytas ut till en större.
Önskar ett hembesök så snart det går för att gå igenom förutsättnigar och diskutera vidare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att dimensionera radiatorer för ett hus måste man göra en s.k. värmeförlustberäknng. Man kan inte berlna dessa med W/kvadratmeter. Det beror ju på om det finns fönster, ytterväggar, krypgrund mm. Men, finns knappt ngr rörfirmor längre som har den kunskapen.E epitaf skrev:Jag skulle gärna ta lite hjälp med att bedöma om VVS-firmans offert bygger på korrekt dimensionerade radiatorer.
[länk]
Visserligen har rummet Hall ett ganska stort fönsterparti... ja, jag behöver lite hjälp att bedöma detta helt klart! [bild]
Hej,
[bild] [bild] [bild]
Man behöver ofta inte speciellt mkt effekt på den övre våningen så det där fungerar säkerligen om firman har lite koll, en för hög effekt gör inget då de bör strypa/justera in radiatorerna efter installationen. Det är dessutom svårt att beräkna så det beror på hur luftflöden och tryck går mot övervåning, isolerade bjälklag etc. Ni hade värmemässigt direktverkande el innan/nu? Vilken effekt har/hade de el-radiatorer som fanns? De vattenburna bör matcha dessa om det var korrekt dimensionerat tidigare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Justera vattenburna radiatorer källare
Värme allmänt -
Koll av vattenburna radiatorer som inte är kopplade till varmvatten
Värme allmänt -
Byta ut elradiatorer till vattenburna i ett ettrörssystem?
Värme allmänt -
Böja om rör till vattenburna radiatorer?
Värme allmänt -
Byta till termostater på äldre vattenburna radiatorer
Värme allmänt