8 077 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Vattenburen radiator, först eller sist i golvvärmeslinga
Ja visst, jag beskrev längre ner att jag har gjort just det, då helt i serie med golvslingan utan några termostater eller strypningar.D09 skrev:
Så vilken framledningestemp räknar du med att få på slingorna, och vilken effekt på elementet?jackt skrev:
Vid en linjär extrapolering av dina siffror fås att vid ett DT på 10 grader ligger effekten redan "under" noll, så det är ju inte helt linjärt, men det ger en indikation. Om du har en framledningstemp på 27 grader och har 22 grader i toan så är DT 5 grader, det ger ingen effekt. Om du istället lägger en slinga i golvet, som borde bli 5-10m slang får du antagligen en bättre effekt och dessutom ett varmt golv vilket kommer ge en varmare känsla överlag i rummet skulle jag tro.
Eller hur menar du att det bara blir 1m rör i ett rum på 1,5kvm? Man kan räkna upp till 7m slang per kvm vid 12mm slang.
Redigerat:
Ska du lägga den först med termostat måste du välja 1-rörs-lösningen.
jackt skrev:Är det en 1-rörs koppling eller 2-rörs koppling man ska ha?
Om man ser på den här bilden så känns 1-rörskopplingen bättre;
[bild]
Att bara en del av vattnet går till radiatorn och resten kan gå vidare.. (det jag skulle kalla parallell koppling , och 2-rörs blir seriell koppling).. Då skulle det ju funka bra med en termostat på radiatorn utan att den stryper resten av slingan..
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Som ni ser är det inte så stort.
Jag räknade ut att det behövdes ca 40W att värma upp rummet. (Kan ha räknat helt fel). Och även om man räknar som högst så behövs en radiator på ca 120W och det är de som ligger på 40x50cm..
1m slinga kanske var lågt räknat men om man ser på första bilden så kanske man får ut ca 4meter slinga (vill inte ha under toastolen), och det kan väl inte ge mer än radiatorn?
Radiatorn är tänkt att sättas på väggen mellan skorstensstocken och toan..
vattnen är lat precis som elen den kan ta den lataste (lätaste) vägen... och då kanske inte en av dina slingor funkar !!! sen räcker 30 grader för att värma ditt element ? för jag förmodar du kör väll låg temperatur på din radiator slinga ?
Glömde du läsa systemfel:s inlägg ovan dig? :xlargab skrev:
Injusteringen kan absolut stödas av en radiator!
Men med lite pyssel borde det gå att fixa beroende på hur anläggningen är gjord. Jag tvivlar dock på effekten på radiatorn!
Redigerat:
Jo jag har läst allt, men varför krångla för mycket. Wc'et är litet, ligger mitt i huset, behöver inte värme för att hålla rumstemp. En litet element, som håller 25-35 grader räcker gott. Hänga handdukar ovanför, torkar gott.
Jag läste jackts "Totalt är slingan på ca 50m.. Och jag vill inte offra en plats i fördelaren bara till radiatorn, utan den måste hänga på denna slinga".
Om man då kopplar parallellt på en slinga eller med ett-rörskoppel så påverkar den slingan rejält. Återstår då alltså att lägga i serie utan termostat. Det är troligtvis skapligt flöde i slangen så om den ligger sist el först är nog en smaksak.
Jag läste jackts "Totalt är slingan på ca 50m.. Och jag vill inte offra en plats i fördelaren bara till radiatorn, utan den måste hänga på denna slinga".
Om man då kopplar parallellt på en slinga eller med ett-rörskoppel så påverkar den slingan rejält. Återstår då alltså att lägga i serie utan termostat. Det är troligtvis skapligt flöde i slangen så om den ligger sist el först är nog en smaksak.
Nu sitter radiatorn på plats, och rörmokaren kommer tis-/onsdag. Skall höra med honom vad han tycker.
Blir det på slingan är det på tilloppet med en 1-vägs koppling.
Jag har en ytterligare möjlighet att koppla in radiatorn och det är att dra ner rör igenom golvet och dra dem vidare genom källaren till garaget där jag har en fläktkonvektor som är kopplad direkt på pannan. Då får jag varmare vatten än jag får från golvslingan till radiatorn. (Den gamla pannan orkar med ca 50-55 grader som max..)
Jag funderar att sätta en till radiator precis under toan och då passar det ju bra att dra upp det genom golvet..
Frånluft finns på toan, skall sätta dit en liten fläkt som klarar av ev dofter..
Blir det på slingan är det på tilloppet med en 1-vägs koppling.
Jag har en ytterligare möjlighet att koppla in radiatorn och det är att dra ner rör igenom golvet och dra dem vidare genom källaren till garaget där jag har en fläktkonvektor som är kopplad direkt på pannan. Då får jag varmare vatten än jag får från golvslingan till radiatorn. (Den gamla pannan orkar med ca 50-55 grader som max..)
Jag funderar att sätta en till radiator precis under toan och då passar det ju bra att dra upp det genom golvet..
Frånluft finns på toan, skall sätta dit en liten fläkt som klarar av ev dofter..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu har det gått några veckor, röris har varit här och dragit alla rör. Han såg inga problem med att koppla på radiatorn på golvvärmen. Han tyckte nog mest att det inte behövdes någon radiator alls. Men det var helt rätt att köra med envägskopplingen och reglera med termostaten på radiatorn. (Han tyckte även att det räckte med den enkla termostat som sitter på plats. Jag trodde man behövde en "riktig"..)
Golvläggaren har oxå varit förbi (vi ska ha våtrumsmatta på golvet) och tog mått och hade lite synpunkter som jag nu har fixat. Så hoppas han blir nöjd denna ggr.
Har även putsat delar av skorstenstocken som utgör en del av den ena väggen. Den var väldigt ojämn och sliten. Samt är skorstensstocken väldigt sned, så när jag satte dit reglarna/skivorna som utgör resten av väggen, diffar det ca 5cm mellan nedre och övre delen. Så den "kanten" har jag också försökt putsa bort. Tycker nog att jag gjort ett hyffsat amatör jobb..
Golvläggaren har oxå varit förbi (vi ska ha våtrumsmatta på golvet) och tog mått och hade lite synpunkter som jag nu har fixat. Så hoppas han blir nöjd denna ggr.
Har även putsat delar av skorstenstocken som utgör en del av den ena väggen. Den var väldigt ojämn och sliten. Samt är skorstensstocken väldigt sned, så när jag satte dit reglarna/skivorna som utgör resten av väggen, diffar det ca 5cm mellan nedre och övre delen. Så den "kanten" har jag också försökt putsa bort. Tycker nog att jag gjort ett hyffsat amatör jobb..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto